۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۴۰۴۰
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم میانگین بارندگی در این استان را یک پنجم متوسط جهانی دانست و گفت: وضعیت آب در ایران و جهان به دلیل محدودیت منابع، بحرانی است.

مهدی نظرزاده با اشاره به اهمیت موضوع آب برای زندگی انسان‌ها، گفت: آیه ها و روایت های زیادی در اسلام وجود دارد که بر توجه به ارزش آب و شکرگزاری این نعمت عظیم الهی تاکید دارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از جنگ‌ها در جهان بر سر آب بوده است، اظهار داشت: اهمیت این موضوع سبب شده است در 20 سال اخیر، روزی به نام روز جهانی آب نامگذاری شود که متأسفانه این روز در ایران با دوم فروردین مصادف شده است و معمولاً از آن غفلت می‌شود.
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه تمام کشورهای جهان برای حل مشکل کمبود آب تلاش می‌کنند، یادآور شد: با توجه به بحران آب در جهان، از سال 2005 تا 2015 میلادی به عنوان "دهه بین‌المللی آب برای زندگی" نامگذاری شده و برای هر سال نامی مشخص انتخاب شده است که برنامه‌ها و آیین هایی نیز در این زمینه برگزار می‌شود تا راهکارهای مقابله با بحران و چالش آب در جهان بررسی شود.
وی با بیان اینکه در ایران نیز هفته نخست تیرماه به عنوان هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نامگذاری شده است، تاکید کرد: تمام این موارد نشان می‌دهد که وضعیت آب در ایران و جهان به دلیل محدودیت منابع، بحرانی است.
نظرزاده در ادامه به وضعیت بارندگی در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: متوسط بارندگی در جهان 850 میلیمتر، در ایران 250 میلیمتر و در قم نیز این میزان یک پنجم متوسط جهانی یعنی تنها 162 میلیمتر است.
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه در زمان حاضر تنها راه برای مقابله با چالش های ناشی از کم آبی صرفه‌جویی است، خاطرنشان کرد: بخشی از این کار برعهده شرکت آب و فاضلاب است که در حدود یک سال گذشته با نشت یابی، جلوگیری از سرریز مخازن، رفع سریع ضایعات و ... در این زمینه گام برداشته است.
وی در ادامه نقش مردم را در صرفه‌جویی در مصرف و پرهیز از اسراف بسیار مهم دانست و با اشاره به آیه ها و روایت هایی درخصوص نکوهش اسراف، اظهار داشت: همان‌گونه که بارها تاکید شده است، صرفه‌جویی مصرف نکردن نیست بلکه استفاده درست و پرهیز از اسراف است.
نظرزاده با تاکید بر اینکه مردم می‌توانند با مدیریت مصرف، شرکت آب و فاضلاب را در تأمین آب کمک زیادی کنند، تصریح کرد: مردم می‌توانند در مواردی مانند وضو گرفتن، مسواک زدن، شستشوی ظروف و لباس، پرهیز از شستشوی حیاط منازل و ماشین‌ها با استفاده از آب شبکه شرب، صرفه‌جویی را رعایت بکنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر