۲۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۴۰۳۱
دستيار سابق مشاور امنيت ملي كاخ سفيد و كارشناس امور هسته اي بر ضرورت تغيير رويكرد دولت آمريكا پس از انتخابات رياست جمهوري ايران تاكيد كرد و گفت: در صورت اصرار كاخ سفيد بر سياست فشار و تحريم، بعيد نيست كه شاهد شكاف ميان آمريكا و اتحاديه اروپا و از ميان رفتن اجماع مجموعه غربي گروه ۱+۵ در باره مساله هسته اي ايران باشيم.
فرانك وون هيپل، دستيار سابق مشاور امنيت ملي كاخ سفيد در امور هسته اي و غني سازي و استاد دانشگاه پرينستون آمريكا، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در نيويورك اعمال تحريمهاي آمريكا عليه ايران را مخرب توصيف كرد و بر اهميت فرصت انتخاب حسن روحاني براي دستيابي به توافق تاكيد كرد.
اين مقام پيشين آمريكايي توافق گام به گام را راه رسيدن به نتيجه دانست و گفت: سخنان آقاي روحاني بسيار مهم و اميدوار كننده بوده است.
وي تاكيد كرد: من فكر مي كنم با توجه به مواضع رييس جمهوري منتخب ايران، اگر آمريكا به سياست سرسختانه خود ادامه دهد، با وضعيت دشواري روبرو شده و اگر آمريكا تلاش صادقانه براي بهره گيري از فرصت ايجاد شده انجام ندهد، صداي ديگر اعضاي گروه ۱+۵ را در خواهد آورد.

**بي اعتمادي بزرگترين مانع است
اين متخصص مسايل هسته اي و غني سازي در دانشگاه پرينستون با تاكيد بر اهميت انتخابات رياست جمهوري اخير گفت: ايران و آمريكا بايد از فرصت انتخاب آقاي روحاني بهره برده و اراده كافي براي غلبه بر موانع داخلي به منظور رسيدن به توافق را نشان دهند.
استاد دانشگاه پرينستون آمريكا در پاسخ به اينكه چه موانع داخلي در آمريكا بر سر راه حل موضوع هسته اي ايران وجود دارد گفت: بزرگترين مانع بي اعتمادي ميان دو طرف است كه سه دهه سابقه دارد.
وون هيپل به تجربه گفت و گوهاي آمريكا و شوروي سابق در دوران جنگ سرد اشاره كرد و گفت: آن روند نيز بسيار مشكل بود و زمان زيادي بطول انجاميد تا نوعي اعتماد ميان دو طرف شكل بگيرد. مانند آن روزها، شك متقابل ميان تهران و واشنگتن وجود دارد كه به اراده قوي براي عبور ازآن نياز داريم.
وي با تاكيد بر اينكه نيازمند گفت و گوهاي رودررو ميان ايران و آمريكا هستيم گفت: البته چارچوب توافق ميان دو كشور از مدتها قبل وجود داشته است. يعني آمريكا حق هسته اي ايران را به رسميت شناخته و از سوي ديگر ايران نيز شفاف سازي كامل درباره صلح آميز بودن برنامه هسته اي خود انجام مي داد.

** افزايش تحريمها نتيجه معكوس مي دهد
دستيار سابق مشاور امنيت ملي كاخ سفيد در پاسخ به اينكه آيا همانگونه كه بسياري در ايران مي گويند، اعمال تحريمهاي آمريكا نشان دهنده جدي نبودن دولت آمريكا براي دستيابي به توافق با ايران نيست، گفت: افزايش تحريمها عليه ايران نتيجه معكوس در پي خواهد داشت.
وي افزود: تجربه دوران جنگ سرد نشان مي دهد كه بازها و كبوترها (تندروها و ميانه روها) در سياست كشورها نقش مهمي دارند. بايد ميان كبوترها در دو كشور نوعي تعامل و همكاري شكل گيرد. بازها هيچگاه با هم حرف نمي زنند؛ اما كبوترها در دو پايتخت مي توانند با همكاري يكديگر بر مشكلات غلبه كنند. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر