۲۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۴۰۲۱
مراکز مطالعاتی آمریکا مسایل مختلفی را در تشریح تحولات اخیر مصر بیان کرده‌اند، اما انتقاد از سیاست‌های سردرگم آمریکا در قبال این تحولات یکی از مشترکات این تحلیل‌ها بود.
بسیاری از مراکز مطالعاتی و رسانه‌ای آمریکا این روزها به بیان حوادث مصر و اخراج محمد مرسی از قدرت پرداخته‌اند.

محور اصلی این تحلیل ها، پرداختن به تحولات تاریخی و مسائل روز مصر و چگونگی تعامل و پاسخگویی آمریکا به این مسایل می‌باشد. برآیند این تحلیل‌ها حاکی از آن است که دولت اوباما مخالف شکل‌گیری هرگونه دولتی است که با سیاست‌های ایالات متحده همراه نیست. ایالات متحده از ترس تأثیر پیامدهای نامرئی بر آینده معاهده کمپ دیوید، همچنان در اعطای کمک‌های مالی به مصر را باز گذاشته است.

گزارش‌های مراکز مطالعاتی آمریکا در مورد مصر

مرکز بروکینگز می نویسد که شکل‌گیری تحولات مصر، ایالات متحده را تشویق نموده تا حضور خود در منطقه را تقویت نموده و پایگاه‌های نظامی بیشتری با اولویت توجه به ناوبرها به منظور مقابله احتمالی با ایران در منطقه ایجاد کند. این مرکز همچنین از ایالات متحده خواسته است بیشتر هزینه کرده و با اختصاص 12 ملیارد دلار – سه برابر هزینه ایجاد یک پایگاه زمینی مستحکم- یک ناو هواپیمابر آماده به خدمت داشته باشد.

شورای روابط خارجی آمریکا از اینکه بعد از مرسی چه کسی بر سر کار خواهد آمد، ابراز نگرانی کرده و تأکید نموده است که با توجه به ضعف جبهه اپوزیسیون و نداشتن رهبری که انگیزه نیروهای سکولار را برای بازگرداندن نظامیان به حکومت و ضربه زدن به دموکراسی اسلامی بیشتر کرده است، رهبر سیاسی جایگزین مرسی یافت نمی‌شود. این شورا بر این باور است که مصر دوره ایجاد حکومتی متشکل از الگوی اسلام سیاسی وحکومت نوین را تجربه می‌کند.



مؤسسه Heritage Foundation از اقدام اوباما مبنی بر هشدار به مرسی درخصوص اعمال سرکوب و تلاش برای افزایش قدرت و تقویت تسلط بر اخوان المسلمین به جای محقق ساختن اهداف انقلاب دموکراتیک مصر و بهبود اوضاع نابسامان اقتصادی تمجید کرده و بیان داشته است که ایالات متحده باید در برابر ادعاهای غیرقانونی مرسی ایستادگی کرده و مانع از آن می‌شد که وی قدرت کامل را به دست گرفته و آزادی‌های سیاسی را سرکوب نماید.

شورای سیاست خارجی آمریکا American Foreign Policy Council  به بررسی پیامدهای کاهش حمایت مردمی از محمد مرسی که توسط جبهه نامتحد اپوزیسیون ایجاد شده، پرداخته است.

مؤسسه واشنگتن Washington Institute پیش از سقوط مرسی پیش‌بینی کرده بود که دستگاه‌های دولت قادر به متفرق ساختن تظاهرکنندگان نیستند، بخصوص آنکه تظاهرکنندگان در پی اعلام ارتش مبنی بر مهلت 48 ساعته به مرسی برای برکناری از حکومت دریافتند که ارتش از آنها حمایت می‌کند.

در همین راستا مرکز مذکور اعلام کرد که افزایش دامنه اعتراضات حاکی از عمق ناامیدی اقشار مختلف مردم مصر از سیاست‌های محمد مرسی بعد از سقوط مبارک است. اوج این ناامیدی سیاست مرسی مبنی بر دخالت در قانون اساسی و اعطای حق حاکمیت نیمه مطلق برای خود بود. این مرکز همچنین به فرسایش نهادهای کنونی محمد مرسی اشاره کرده است. از جمله این نهادها وزارت کشور بود که به درخواست وی مبنی بر حمایت از مرکز اصلی اخوان المسلمین که به دست معترضان به آتش کشیده شد، اعتنایی نکرد.

مرکز طرح‌های آمریکا American Enterprise Institute اوضاع مصر را از منظر ژئو استراتژیک و پیامدهای آن بر اوضاع کلی فضای بین الملل بررسی کرده  و گفته است به احتمال زیاد افزایش دوباره قیمت نفت خام تأثیری موقت برشرایط کنونی خواهد گذاشت. ضمن آنکه برکناری مرسی حاکی از سرخوردگی چشمگیر جنبش حماس است و البته این بدان معنا نیست که با افزایش خشونت در شبه جزیره سینا رژیم صهیونیستی به آرامش دست خواهد یافت.

مرکز بروکینگز  Brookings Institutionمعتقد است یکه تازی اخوان المسلمین در عرصه قدرت باعث شد مردم بر ضد دولتی که به شکل دموکراتیک بر سرکار آمده بود، تظاهرات کنند. افزون بر این قدرت‌هایی جدید که در دستگاه قضایی شکل گرفته بودند به منظور غلبه بر مرسی، وارد یک نبرد نامحدود با وی شدند . در حقیقت برای اولین بار در تاریخ این کشور چهار شیعه مصری به طوری وحشیانه به قتل رسیدند و به سنی‌های افراطی اجازه داده شد تا تنفر خود را نسبت به دیگر اقلیت‌های دینی ابراز کنند.

مرکز بروکینگز به موازات گفته‌های خود، به بیان وضعیت اپوزیسیون بی رهبر مصر پرداخته است، امری که حاکی از نبود کاندیدایی لیبرال و دارای شانس زیاد برای تصدی مقام ریاست جمهوری است. این مرکز در ادامه می‌افزاید: اقدامات اپوزیسیون به گونه‌ای است که گویا با آتش بازی می‌کند و باعث می‌شود تا نظامیان فرصت را مغتنم شمرده و شرایطی را بوجود آوردند که در دهه هشتاد در آمریکای لاتین بوجود آمد. در آن زمان نظامیان در بسیاری از کشورهای آن منطقه به قدرت رسیدند.



این مرکز به اپوزیسیون در خصوص به چالش کشیدن مشروعیت که دوام آن بر پایه کفایت و قدرت عملکرد این جبهه استوار نیست، هشدار داده و بیان داشته است که در غیر این صورت در گوشه و کنار مصر، ایالات‌هایی دموکراتیک همانند آنچه در اروپا وجود دارد، شکل خواهد گرفت.

مرکز بروکینگز با هشدار نسبت به تلاش‌هایی که برای بیرون راندن اخوان المسلمین در جریان است، برحق آن دسته از اقشار اجتماعی که فکر و ایده خود را برای دستیابی به مطالبات خود به کار می گیرند، تأکید کرده است. این مرکز بر این باور است که تلاش برای به حاشیه راندن احزاب اسلامی نه تنها به بیرون راندن اخوان المسلمین که به طرد اغلب مردم مصر که معتقدند سیاست باید منعکس کننده نفوذ اسلام در جامعه باشد، خواهد انجامید.

مرکز مطالعات خاورمیانه Middle East Institute  با اشاره به پیامدهای بحران مصر برای باراک اوباما بخصوص بعد از مخالفت شدید وی با روی کار آمدن ارتش، بیان داشته است در حالی است که نظامیان در راستای توجه به اهداف آمریکا از مردم حمایت کردند، دولت اوباما باید در مواضع خود تجدید نظر کند، چرا که نظامیان بر اساس تجربه ثابت کرده اند که به نفع قدرت‌های مدنی از قدرت کنار می‌کشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر