۲۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۴۰۰۷
اسنودن افشا کرد:
افشاگری‌های جدید اسنودن نشان می‌دهند که آژانس امنیت ملی آمریکا با همکاری شرکت‌های کنترل کننده کابل‌های فیبر نوری، قادر است که به راحتی به خطوط اصلی مخابراتی و اینترنتی دسترسی پیدا کند؛ از این رو، داده‌های میلیاردها وسیله ارتباطی در سراسر جهان، از مجرای نظارت آمریکا و متحدانش عبور می‌کند.
شبکه خبری "راشا تودی" می‌نویسد: اسناد جدید افشا کردند که طبق توافقات صورت گرفته بین ماموران فدرال و شرکت‌های خارجی، دولت آمریکا این اجازه را دارد که بخش وسیعی از داده‌های ارتباطی ارسالی به سراسر جهان را به راحتی رهگیری و تفسیر کنند.
درتصاویر به دست آمده از آژانس امنیت ملی آمریکا که توسط ادوارد اسنودن در اختیار روزنامه «واشنگتن پست» قرار گرفته است، دولت آمریکا از تحلیلگران می خواهد تا مجموعه‌ای از کابل‌های فیبر نوری را که وظیفه انتقال تقریبا 99 درصد از ترافیک اینترنتی و تلفنی جهان را بر عهده دارند، رهگیری و استراق سمع کنند.

*** افشاگری جدید در مورد یکی دیگر از برنامه‌های جاسوسی دولت آمریکا
این گزارش که توسط «کریگ تیمبرگ» و «الن ناکاشیما» منتشر شده، توضیح می‌دهد که  تصاویر افشا شده توسط اسنودن، حاکی از یکی دیگر از برنامه‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا است که به بهانه اقدامی ضدتروریستی، حریم خصوصی میلیون‌ها نفر و یا حتی میلیارها نفر از مردم جهان را به خطر می‌اندازد.
بر اساس این گزارش، دولت آمریکا  تیمی از نمایندگان تعدادی از سازمان‌ها ـــاز جمله اداره تحقیقات فدرال و وزارت دفاع، دادگستری و امنیت داخلی ـــ را برای نظارت بر تلاش‌های صورت گرفته پس از 11 سپتامبر مامور کرده است تا به اطلاعاتی که به سراسر جهان مخابره می‌شوند، دسترسی پیدا کنند.
روزنامه «واشنگتن پست» مدعی است که این اقدامات با همکاری مجموعه‌ای از شرکت‌های خارجی صورت می‌گیرد که نظارت و کنترل کابل‌های فیبر نوری که بیشتر داده‌های مربوط به ارتباطات از راه دور سراسر جهان را منتقل می‌کنند، بر عهده دارند. یکی از این شرکت‌ها، شرکت «گلوبال کراسینگ» آسیا است.

*** دسترسی آمریکا به خطوط اصلی مخابراتی در سراسر جهان
به نوشته این روزنامه، «قرارداد امنیت شبکه»، در سال 2003 بین شرکت «گلوبال کراسینگ» و آمریکا امضا شد؛ این شرکت یکی از پیمانکاران اصلی است که این قدرت را به آمریکا می‌دهد تا بتواند به خطوط اصلی مخابراتی دسترسی پیدا کند. در این مورد و دیگر موارد، نمایندگان فدرال، تحت عنوان «تیم مخابراتی» همکاری می‌کنند و صاحبان خارجی این کابل‌ها را وادار می‌کند که اطلاعات لازم را در اختیار آمریکا قرار دهند.
در مورد قرارداد «گلوبال کراسینگ» نیز، آمریکا موافقت قطعی این شرکت را در اختیار دارد که به عوامل اطلاعاتی آمریکا اطمینان می‌دهد که می‌توانند با این شرکت تماس گرفته و تنها در عرض 30 دقیقه در «مرکز عملیاتی شبکه» مستقر در آمریکا، بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را کنترل و جمع آوری کنند. به گفته «واشنگتن پست»، حتی با وجود  قوانینی که ظاهرا از حریم خصوصی مردم آمریکا محافظت می‌کند نیز، جلوگیری از سازمان‌های آمریکایی در جمع آوری این داده‌ها، ممکن نیست.
به نوشته «واشنگتن پست»، «در حالی که مردم سراسر دنیا با یکدیگر گفت و گو می‌کنند و یا از طریق سرویس‌های اینترنتی به جست و جو پرداخته و یا تصاویری را به نمایش می‌گذارند، بیشتر این اطلاعات، در دسترس فن آور‌ی های جاسوسی آمریکا قرار می‌گیرند. با اینکه قوانین و مقررات و سیاست‌های داخلی، چگونگی جمع آوری و استفاده از این اطلاعات را محدود مي‌کنند، اما داده‌های میلیاردها وسیله ارتباطی در سراسر جهان، از مجرای نظارت آمریکا و متحدانش عبور می‌کند.» در کنار برنامه جاسوسی «پریزم» آمریکا که ماه گذشته توسط اسنودن افشا شد، دسترسی به این کابل‌ها، آمریکا را قادر می‌سازد تا اساسا هرگونه ارتباطی را که در نزدیکی آمریکا برقرار می‌شود، کنترل کند.

*** مردم آمریکا در صورت آگاهی از میزان و دامنه کامل برنامه های جاسوسی کشورشان، «به شدت وحشت زده» خواهند شد
این روزنامه اظهار می‌کند که برنامه‌های جاسوسی موسوم به «پریزم» و «آپستریم» که به داده‌های کابل‌های زیردریایی دسترسی دارند، ارتباطاتی را مورد هدف قرار می‌دهند که در آن، یک طرف مکالمه و یا ارتباط، در خارج از آمریکا قرار دارد اما سازمان‌های دولتی تمایلی ندارند که بگویند چه تعداد از مردم آمریکا بر حسب اتفاق و یا ناخواسته وارد رادار آژانس امنیت ملی آمریکا شده‌اند. هر چند که پیش از این نیز اعضای مجلس سنای آمریکا،‌ پیش بینی کرده اند که مردم آمریکا در صورت آگاهی از میزان و دامنه کامل برنامه های جاسوسی کشورشان، «به شدت وحشت زده» خواهند شد.
به دنبال افشاگری های ادوارد اسنودن که ظاهرا برای بار اول در ماه گذشته صورت گرفت، آژانس امنیت ملی آمریکا، باراک اوباما و دولت وی، همگی از برنامه‌های جاسوسی به عنوان ابزارهای ضروری در مبارزه با تروریسم، دفاع کردند. کاخ سفید مدعی است که این اقدامات طبق قانون نظارت بر اطلاعات خارجی و قانون میهن پرستی آمریکا، قانونی هستند؛  اما همچنان با انتقاد از سوی مردم و سیاستمداران رو به رو است. اسنودن 30 ساله برای جلوگیری از پیگرد قانونی در آمریکا، به دنبال پناهندگی سیاسی است؛ او در آمریکا با اتهام جاسوسی رو به رو شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر