۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۳۹۳۹۱
یادداشت تخصصی
امروزه و در سال‌های آینده، مهم‌ترین وسیله برای حکمرانی در جهان، فضای سایبری است؛ اما باید به خاطر داشت که این فضا هم یک فرصت برای پیشرفت و هم یک تهدید برای امنیت ملی کشورهای جهان تلقی می‌شود.
جذابیت فوق‌العاده فضای سایبری باعث شده است که طراحان و برنامه‌ریزان آینده جهان از آن به عنوان یک امکان راهبردی ویژه یاد کنند. بسیاری معتقدند که امروزه و در سال‌های آینده، مهم‌ترین وسیله برای حکمرانی در جهان، فضای سایبری است؛ اما باید به خاطر داشت که این فضا هم یک فرصت برای پیشرفت و هم یک تهدید برای امنیت ملی کشورهای جهان تلقی می‌شود.

تعیین تکلیف قلمرو فضای سایبری و صیانت و مدیریت آن از مهم‌ترین مسائل رودرروی دولت‌ها در هر کشوری است. تعداد زیادی از کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه دنیا، از سال‌ها قبل، اقدام به تدوین اسناد راهبردی امنیت سایبری و دفاع سایبری نموده و بسیاری از آنها ساختار و سازمان مورد نیاز را برای این منظور طراحی و پیاده‌سازی نموده‌اند.

فضای سایبری چالش‌ها و آسیب‌های به‌خصوصی دارد که باید برای مدیریت و جلوگیری از تبدیل‌شدن این چالش‌ها به تهدیدهای امنیتی اقدامی اساسی انجام داد. کشور ما در بخش فناوری‌های مربوط به فضای سایبری، همچنان وابستگی‌هایی به کشورهای خارجی دارد و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و میان‌افزاری ما در مواردی، خارجی است. بنابراین باید توجه بیشتری به تولید محصولات و خدمات بومی امن در این حوزه مبذول شود.

هر جا از امکانات فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات خارجی استفاده می‌کنیم ضمن بهره‌برداری باید متوجه تهدیدات هم باشیم؛ زیرا ممکن است در فرآیند تولید و یا در زنجیره تأمین، تهدیدات در آن تعبیه و نهفته شده باشد. بنابراین ضرورت دارد تا تهدیدات را پایش و رصد کنیم و هشدارهای لازم را به بهره‌برداران اعلام نماییم. دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان پدافند غیرعامل در این زمینه مسئولیت دارند.

از سوی دیگر، احصای آسیب‌پذیری‌های دستگاه‌های مختلف و رفع آنها نیز بسیار مهم است. مدیران دستگاه‌های اجرایی در سراسر کشور باید نسبت به فراگیری علوم سایبری و شیوه‌های مقابله با تهدیدات آن برنامه‌ریزی کنند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر تبیین تفکر بهره‌برداری هوشمندانه از فضای سایبری همگام با رعایت معیارهای امنیتی و مراقبت‌های ویژه برای جلوگیری و کاهش تاثیرات تهدیدات دشمن در دستور کار قرارگاه پدافند سایبری کشور قرار گرفته است.

مهندس محمدرضا فرجی پور

جانشین فرمانده قرارگاه پدافند سایبری کشور


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر