۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۳۸۶۹
رویترز ادعا کرد:
رویترز مدعی شد که ایران با استفاده از مفر تحریم‌های غرب به واردات مقادیر زیادی سنگ معدن اکسید آلومینیوم تصفیه شده از چند کشور اروپایی از جمله آلمان و فرانسه پرداخته است و می‌تواند از این ماده برای ساخت قطعات زرهی و موشکی استفاده کند.

این خبرگزاری انگلیسی در گزارشی مفصل از لندن افزود که تدابیر تحمیل شده غرب علیه ایران در خصوص برنامه‌ هسته‌یی بسیاری از بخش‌های اقتصادی این کشور از جمله فولاد و دیگر فلزات که وابسته به واردات آنها است را هدف می‌گیرد.

سنگ معدن تصفیه شده از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران حذف شد، اما تحریم‌های تشید شده آمریکا که از اول ژوئیه (10 تیر) به اجرا در آمد درصدد بستن این مفر بر آمده است.

بنا به اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، تحریم‌های اخیر " فلزات خام یا نیمه تصفیه شده" که آلومینیوم را شامل می‌شود، تحت پوشش قرار می‌دهد.

مارک دابوویتز، که به دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و قانونگذاران آمریکایی درباره‌ی تحریم‌ها مشاوره داده است، در این باره گفت: بعد از اول ژوئیه، تحریم‌های جدید تجارت فلزات با ایران را در فهرست سیاه قرار می‌دهد که آلومینیوم، زغال سنگ، فولاد، طلا، نقره و پلاتینیوم در کنار دیگر موارد را شامل می‌شود و باید شامل اکسید آلومنیوم نیز باشد.

در ادامه این گزارش رویترز برای جوسازی بیشتر علیه ایران افزود که اکسید آلومنیوم شکل تصفیه شده سنگ هیدروکسید آلومینیوم خام است که معمولا برای ساخت آلومینیوم به کار می‌رود اما در شکل تصفیه شده با خلوص بالا کاربردهای غیر فلزی دارد و از آن استفاده نظامی می‌شود.

اطلاعات صادرات شرکت " خدمات اطلاعاتی تجارت جهانی" نشان می‌دهد که بین ژانویه 2012 و مارس 2013 حدود 4000 تن اکسید آلومینیوم به ایران فروخته شده که بیشتر آن از آلمان و فرانسه و نیز اسلونی، ایتالیا، مجارستان و بلژیک صادر شده است.

به ادعای این گزارش، کارشناسان و تاجران می‌گویند که قیمت بالای پرداخت شده و مقادیر نسبتا کم این ماده نشان می‌دهد که کالای صادراتی احتمالا از غنای بالا در سطح شیمیایی برخوردار بوده است.

رویترز به نقل از مارک گورویتز که پیش‌تر در وزارت دفاع آمریکا کار کرده و اکنون مشاور ویژه در فناوریهای مربوط به انرژی هسته‌یی موشکی است، مدعی شد که ایران قادر است با استفاده از اکسید آلومینیوم شیمیایی کامپوزیت‌های سرامیکی تسلیحاتی تولید کند.

گورویتز در این رابطه به مقاله‌ای که پژوهشگران دانشگاه مالک اشتر در سال 2011 منتشر کرده‌اند اشاره می‌کند.

بنابر این گزارش یک سخنگوی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد که تحریم‌ها در راستای اعتماد سازی میان ایران و برخی اعضای شورای امنیت که اتهاماتی را علیه کشور من مطرح می‌کنند، (‌اقدامی) غیر سازنده است."‌

وی افزود: ایران هرگز تعهدات بین‌المللی‌اش را نقض نکرده است و همواره به الزامات خود پایبند بوده است.

یک سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که صادرات همه اشکال محصولات خام آلومنیوم و نیز دیگر محصولات آلومینیوم تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا ممنوع است.

وی افزود: با این حال صادرات سنگ خام آلومینیوم – اکسید آلومینیوم – ممنوع نیست. این حوزه‌ای است که می‌تواند در آینده مورد بررسی قرار گیرد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر