۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۳۸۲۰
پایگاه خبری اينترپرس سرويس:
"جاسمين رمزي" در مقاله جديد خود تحت عنوان "تعامل فرهنگي عاملي کليدي براي بهبود روابط و تعامل مستقيم ايران و امريکا" به دولتمردان امريکايي توصيه مي کند که از مسئله "فرهنگ" بعنوان عاملي براي نزديکي بيشتر به ايران استفاده نمايند.
به نقل از پایگاه خبری اينترپرس سرويس ؛ جاسمين رمزي با اشاره به تاثير مثبت گسترش تعاملات فرهنگي ايران و آمريکا بر تعامل مستقيم دو کشور مي نويسد "افزايش مبادلات فرهنگي ميان آمريکا و ايران مي تواند زمينه براي روابط بهتر ميان دو کشور باشد. عليرغم طرح کليشه "محور شرارت" از سوي دولت پيشين آمريکا در مورد ايران معتقدم که مي توان با گسترش تعاملات فرهنگي براي افزايش تعامل مستقيم ميان دو کشور زمينه سازي کرد.  در مقاله اي که در تاريخ 27 ژوئن (6 تير) در پايگاه تحليلي انديشکده "شوراي آتلانتيک" منتشر شده بود نويسنده مقاله به دولت آمريکا توصيه کرده بود که با ايرانيان تبادلات فرهنگي بيشتري داشته باشد و ارتباطات خود را در اين باره افزايش دهد. اکنون "حسن روحاني" پيروز انتخابات رياست جمهوري 14 ژوئن (24 خرداد) ايران است و تا يک ماه ديگر مراسم تحليف خود را انجام خواهد داد. نويسنده مقاله شوراي آتلانتيک در اين باره مي نويسد "مبادلات فرهنگي و دانشگاهي ميان دو کشور آمريکا و ايران مي تواند کم هزينه ترين شيوه براي گسترش و بهبود روابط دوجانبه ميان دو کشور باشد. نويسنده معتقد است که بدون فراهم شدن زمينه افزايش همکاري هاي فرهنگي ايران و آمريکا امکان تعامل سازنده و مستقيم دو کشور با يکديگر چالشي بسيار دشوار خواهد بود."
 

نويسنده در اين زمينه با توصيه به دولت "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا مي افزايد "در اين ميان دولت آمريکا باید تلاش کند تا از اساتيد دانشگاهي، هنرمندان و ورزشکاران براي بهبود روابط دوجانبه ايران و آمريکا بهره گيرد. واقعيت آنست که در زماني که دو کشور با يکديگر رابطه ديپلماتيک ندارند، ديپلماسي "مردم با مردم" مي تواند راهي مناسب براي بهبود روابط دو کشور باشد." 

وي در ادامه با اشاره به موانع موجود در مسير تبادلات فرهنگي ملت ايران و آمريکا به تحريم هاي ضد ايراني آمريکا عليه کشورمان اشاره مي کند و در اين باره مي افزايد "فريده فرهي" يکي از تحليلگران مسائل ايران در دانشگاه "هاوايي" در گفتگو به خبرگزاري "اينترپرس سرويس" اظهار داشت با اشاره به تحريم هاي ضد ايراني دولت آمريکا عليه ايران مي گويد "ديپلماسي فرهنگي زماني کارکرد مناسب خود را خواهد داشت که پيش از آن دولت آمريکا تحريم هاي وحشيانه اي که عليه جمهوري اسلامي ايران وضع کرده را لغو نمايد. در صورت وجود و تشديد تحريم ها امکان تعامل فرهنگي دو کشور با يکديگر دشوار خواهد بود. در اين ميان وزارت خزانه داري آمريکا مي بايد معافيت هاي موجود در مورد تحريم هاي ضد ايراني وضع شده را افزايش دهد." با اين حال اين تحليلگر سياسي در ادامه مي افزايد که آمريکايي ها مي بايستي با ايرانيان تعامل لازم را برقرار سازند چرا که اين امر در بلند مدت به نفع منافع ملي آمريکايي ها خواهد بود." 

نويسنده در ادامه مقاله خود با اشاره به خصومت هاي دولت آمريکا در قبال کشورمان بعنوان عاملي منفي بر روابط دو کشور مي افزايد "در طول دهه هاي گذشته جو بي اعتمادي بر روابط دو کشور ايران و آمريکا حاکم بوده است. از سويي مي توان به نقش منفي رسانه هاي آمريکايي در اين ميان اشاره کرد. رسانه هاي آمريکايي همانگونه که در مورد مسائل مختلف به دروغگويي مي پردازند در مورد ايران نيز اين گونه القا مي کنند که امکان هيچ گونه تغييري در ايران وجود ندارد. بنابراين عليرغم آنکه ديپلماسي عمومي از اهميت بالايي براي بهبود روابط برخوردار است از سوي ديگر نيز تغييراتي اساسي در رويه شبکه هاي خبري و اطلاع رساني آمريکايي و رويکرد آنان در ايران و تحولات آن کشور مي بايستي ايجاد شود." 

نويسنده در ادامه مقاله به سخنراني اخير رييس جمهور کشورمان اشاره مي کند و مي افزايد "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب ايران در نخستين سخنراني خود از تصميمش مبني بر پيگيري سياست "تعامل سازنده" با کشورهاي جهان اشاره کرد."
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر