۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۳۸۰۴
مدتی است که دیگر در شهر های ما، نه ردپای رفت و آمد های همیشگی خانوادگی دیده می شود و نه نشانی از خانواده های گسترده ای که در آنها از پدر بزرگ و مادر برزگ گرفته تا دایی و عمو در کنار هم در یک خانه زندگی می کردند. این روزها اگر ما دایی و عمو هایمان را سالی یک بار هم ببینیم، باید خدا را شاکر باشیم. البته یکی دیگر از تفاوت ارتباطات خانوادگی این روزها با سالهای دور این است که ارتباطات خانوادگی دیگر رنگ بوی گذشته را ندارند و گرمایی که سالها پیش میان اعضای خانواده و فامیل حکفرما بود، این روزها دیگر حکم کیمیا را پیدا کرده است.

روابط یخی خانوادگی

 

در دهه ها پیش زمانی که پسر و دختری تصمیم به ازدواج و تشکیل خانواده کمی گرفتند سالهای ابتدایی عمرشان را در یکی از اتاق های خانه پدری آغاز می کردند و رفت و آمد ها و تعاملات میان اعضای فامیل به اندازه ای بود که هیچ وغم و مشکلی از سایرین پنهان نمی ماند و همه تمام تلاش خود را برای یاری رساندن به کار می گرفتند. این روزها اما دیگر نه خبری از خانواده های گسترده است و نه ردی از عمو و دایی و خاله و عمه در خانه های ما. این روزها چه بشود اگر ما راه خانه فمیل را پیش بگیریم و پس از ماه ها بخواهیم حالی از آنها بپرسیم.

 

فامیلی که مثل گذشته نیست

 

در کنار سردی ارتباطات خانوادگی، اتفاقی که در سالهای اخیر افتاده این است که اعضای خانواده بی آنکه به فکر یاری رساندن به یکیدیگر باشند، در این تصور به سر می برند که در بازار چشم و هم چشمی گوی سبقت را یکدیگر بربیاند و در این بین از رفتارهای ناپسند هم اجتناب نمی کنند.

 

دوستی هایی که جای ارتباطات فامیلی را گرفته

 

در جامعه امروزی که ارتباطات خانوادگی و فامیلی دیگر به قوت گذشته باقی نیست مردم سعی می کند با ارتبطات دوستی و رفت و آمد با دوستان، جای خالی ارتباطات خانوادگی را پر کند اما آنها نمی دانند که در هر حال ارتباطات دوستانه نمی تواند خلوص و حرارت ارتباطات خانوادگی را داشته باشد و خلاء این روابط را پر کنند.

 

رسانه ها یاد روابط خانودگی را زنده کنند

 

در چنین روزهایی که دیگر کمتر می تواند سراغ ارتباطات خانوادگی و فامیلی را گرفت، این وظیفه رسانه ها است که باید با یادآوری نقش این ارتباطات در زندگی فرد و جامعه، فرصتی را برای بازگشت مردم به ارتبطات خانوادگی باز کنند چون فردگرایی مدرنیته و تنهایی انسان در ادامه می تواند پیامدهای جبران ناپذیری را بر پیکرده فرد و اجتماع وارد کند، پیامدهایی که شاید فردا برای جبرانشان خیلی دیر باشد.

 

تجملات، آفت روابط خانوادگی

 

اما در همین ارتباط دکتر محسن پورمند، جامعه شناس شهری در گفتگو با تهران پرس یکی از دلایل اصلی سرد شدن روابط خانوادگی را تجملات می داند و می گوید: در گذشته اینگونه نبود که افراد برای یک مهمانی چنین سور و ساتی به راه بیاندازند و همه چیز با یک چای و یک مدل میوه تمام می شد اما متاسفانه اکنون بسیاری از مردم برای یک مهمانی ساده خرج زیادی انجام می دهند.

 

وی می افزاید: البته خرج کردن و سنگ تمام گذاشتن بد نیست اما همین سخت گیری ها و چشم و هم چشمی ها در دراز مدت سبب می شود تا افراد از مهمانی رفتن و مهمان گرفتن دلسرد شوند. در شرایط کنونی جامعه گرانی بیش از قبل شده است و برای بسیاری تهیه میوه و چند نوع غذا سخت است و به همین دلیل هم شاید روابط خانوادگی سخت شده باشد.

 

پورمند خاطرنشان می کند: البته مشغله کاری نباید دلیل برای عدم حضور در جمع باشد اما بی شک دنیای ماشینی امروز روابط را از دورهمی گرفتن به اس ام اس دادن رسانده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر