۰۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۳۷۸۰
دانشمندان حوزه رباتیک آلمان اظهار داشتند که برای ساخت یک دست رباتیک سبک و ارزان که می تواند اشیاء را چون انگشتان انسان در چنگ بگیرد، به یک پیشرفت کلیدی دست یافته اند.
برخورداری از رباتهای خانگی که ما را در انجام کارهای روزمره یاری می کند هنوز به موضوع فیلمهای علمی - تخیلی شباهت دارد؛ اما یک دانشجوی دکترا از آلمان اظهار داشت که وی به همراه تیمی از محققان یک قدم به ساخت دست ماهر و چند کاره رباتیک نزدیک تر شده اند.

رافائل دیمل دانشجوی دکترای رباتیک درحالی که این دست رباتیک را در همایش علم و سیستمهای رباتیک که در برلین آلمان برگزار شده بود نشان می داد، گفت: ایده اصلی این است که روزی رباتها بتوانند انسان را در انجام کارهای روزمره خود یاری دهند.

وی گفت: رباتها می توانند اشیائی را از نقطه A به نقطه B ببرند، به دنبال کلیدهای گمشده باشند و اتاق را تمیز کنند. اما پیش از این که چنین رویایی تحقق یابد، رباتها باید بتوانند اجسام را بدون خرد کردن بلند کرده و جابه جا کنند.

دیمل و تیمش اعتقاد دارند که راز حرکات ظریف و دقیق مورد نیاز برای انجام این کارها را کشف کرده اند، این دست یک سیلیکون سبک وزن است که نیروی آن را یک مکانیسم پنوماتیکی فراهم می کند.

این دست که توسط یک رایانه کنترل می شود می تواند اجسام مختلف را با اندازه ها، اشکال و بافتهای متفاوت بگیرد.

براساس اظهارات رافائل دیمل، هیجان انگیزترین کاری که این دست رباتیک قادر به انجام آن است ، توانایی تشخیص میزان سفتی انگشتان در گرفتن اجسام بسته به اندازه جسم است. این دست به هیچ فناوری حسگری نیاز ندارد.

اعضای این تیم اظهار داشتند که استفاده از سیلیکون به جای فلز در ساخت ربات دارای مزایا مختلفی است. این ماده نه تنها سبک وزن است بلکه مقاومت آن نسبت به گرما نیز در این عرصه قابل توجه محسوب می شود.

این طراحی می تواند هزینه ساخت یک دست رباتیک را از 100 هزار یورو به 300 یا 400 یورو برساند و رویای تولید انبوه ربات را تحقق بخشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر