۰۹ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۳۷۵۶
ادوارد اسنودن مأمور ۲۹ ساله سابق «سیا» و پیمانکار سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) که چندی پیش در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین» از برنامه جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا از تماس‌های تلفنی و اطلاعات اینترنتی شهروندان آمریکایی و افراد خارجی پرده برداشته بود، به تازگی اعلام کرده که سازمان امنیت ملی آمریکا پیام‌های متنی تلفن‌های همراه چین را هک کرده است

اسنودن که قبلا مشاور فنی آژانس امنیت ملی آمریکا بود، از بیستم ماه می در پی افشای برخی برنامه های مخفی دولت آمریکا به هنگ کنگ فرار کرده است. اسنودن که این مطالب را در گفت وگوی مستقیم با کاربران اینترنتی سایت روزنامه انگلیسی «گاردین» اعلام کرد، تاکید کرد، بر خلاف ادعاهای منتشر شده، وی بهیچ وجه برای چین جاسوسی نمی کند. وی با رد اتهامات وارده علیه وی، گفت:« این اتهام، حمله ای است که از قبل برایم قابل پیش بینی بود و من پیش از افشاگری، چنین وضعیتی را پیش بینی کرده بودم.» اسنودن تاکید کرد:« اگر من جاسوس چین هستم پس چرا به طور مستقیم به پکن فرار نکردم؟»

« دیک چنی» معاون پیشین رئیس جمهور آمریکا، در مصاحبه ای که روز یکشنبه در شبکه « فاکس نیوز» پخش شد، عنوان کرد، فرار اسنودن به چین تردیدهایی جدی درباره وی ایجاد کرده است.

اسنودن همچنین تاکید کرد:« دولت آمریکا بهیچ وجه نمی تواند با زندانی کردن یا کشتن من، این رسوایی را محو کند. حقیقت مسیر خود را یافته است و نمی توان آن را از حرکت بازداشت.»

وی در پاسخ به علت فرارش به هنگ کنگ پیش از انتشار اسناد جنجال برانگیز، گفت:« مطمئن بودم که در صورت بازداشت در آمریکا عادلانه محاکمه نمی شوم. دولت آمریکا امکان محاکمه منصفانه مرا در کشورم از بین برد و بلافاصله و علنا مرا به خیانت متهم کرد و مجرم شناخت. خروجم از آمریکا کار بسیار خطرناکی بود؛ زیرا کارکنان آژانس امنیت ملی پیوسته تحت نظر هستند و باید سفرهای خود را سی روز پیش از ترک آمریکا به مقامات مافوق اعلام کنند. بنابراین من باید بدون جلب توجه دیگران به جایی می رفتم که در آنجا قوانین قضایی اش به من اجازه می داد بدون اینکه بازداشت شوم، فعالیت کنم.

 این در حالی است که جان کری وزیر امور خارجه امریکا گفته است به خاطر افشاگری‌های اخیر درباره برنامه‌های جاسوسی جهانی دولت امریکا، تروریست‌ها از آنجایی که می‌دانند چگونه از خود حفاظت کنند، احتمال دارد به امریکا حمله کنند.

 کری روز دوشنبه (۳ تیر) به شبکه سی ان ان گفت: «مردم ممکن است در نتیجه کاری که این مرد (ادوارد اسنودن) انجام داده است، بمیرند.»

 وی افزود: «امکان دارد که امریکا هدف حمله قرار گیرد زیرا تروریست ها اکنون می‌دانند که از خودشان چگونه محافظت کنند و راه هایی را که قبلا نمی‌دانستند، اکنون می‌دانند. این بسیار خطرناک است.»

 در همین جهت واسیلی کاشین کارشناس مرکز تحلیل و تحقیق استراتژی ها و فناوری های روسیه با سنگین خواندن پیامد افشاگری ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان سیا، گفت: افشاگری برنامه جاسوسی دولت آمریکا، بزرگترین شکست سرویس های اطلاعاتی این کشور در دو دهه اخیر بوده و برای سران آمریکایی نیز بسیار ناخوشایند است.

به گزارش اسلام تایمز ؛ کاشین روز سه شنبه در گفت و گو با رادیو دولتی صدای روسیه با بیان اینکه اسنودن اطلاعات مربوط به مسایل کلیدی چین را در اختیار داشت که پس از فرار به هنگ کنگ افشا کرد، گفت:این افشاگری، پیروزی قابل توجه سازمان اطلاعات چین بر سرویس های ویژه ایالات متحده است.

وی افزود: سفر اسنودن به مسکو و درخواست پناهندگی سیاسی وی از اکوادور هم خبر بسیار ناگواری برای آمریکا می باشد.

به گفته کارشناس روس، تا زمانی که اسنودن در وضع مبارز عقیدتی با سرویس های اطلاعاتی و مشغول مبارزه در راه برقراری آزادی‌های مدنی باشد، دولت آمریکا باید انتظار افشاگری های جدید او را بکشد که تکرار آن، سبب بروز جنجال های داخلی همراه با بدنام شدن رئوس سیاست خارجی آمریکا خواهد شد.

کاشین گفت: بعید است که در آینده نزدیک شرح مستند و موثق تمامی جزییات فرار اسنودن از آمریکا رسانه ای شود. اما به هر حال این افشاگری، حاکی از پیروزی چشمگیر سازمان اطلاعاتی چین بر سرویس های ویژه آمریکا است.

کارشناس روس با اشاره به این نکته که فرار اسنودن در آستانه دیدار مهم سران چین و آمریکا صورت گرفت، اظهار داشت: باراک اوباما در آن دیدار مساله جاسوسی سایبری چین علیه آمریکا را مطرح کرد و اولین افشاگری های اسنودن در باره فعالیت آژانس امنیت ملی آمریکا همزمان با این اجلاس صورت گرفت.

وی افزود: اظهارات اسنودن باعث بروز جنجال بزرگ در آمریکا شد و پس از مدتی این کارمند سابق سیا بی پرده در باره نفوذ واشنگتن به شبکه‌های رایانه ای چین و هنگ کنگ صحبت کرد.

کارشناس روس معتقد است که افشاگری اسنودن ایالات متحده را در وضع ناگواری قرار داده است، زیرا زمانی رخ داد که آمریکا پس از مدت ها، موضوع جاسوسی چین در سطح عالی را مطرح کرد.

کاشین افزود: پس از طرح این مساله از سوی واشنگتن، اسنودن شواهد انکارناپذیر دال بر ریاکاری آمریکا را افشا کرد که این کشور را در شرایط بسیار دشوار قرار داد.

کارشناس مرکز تحلیل و تحقیق استراتژی ها و فناوری های روسیه گفت: اظهارات و افشاگریهای اسنودن بسیار به‌موقع بود. برای نمونه در باره شنود گفت وگوهای تلفنی هنگام برپایی دیدار سال ۲۰۰۹ سران کشوهای جی ۲۰ در لندن و خواندن نامه‌های دیپلمات های خارجی افشاگری کرد که اعلام این اطلاعات در روز نخست اجلاس سران گروه هشت کشور صنعتی در انگلیس ضربه سنگینی به وجهه بین المللی آمریکا بود.

وی گفت: حوادث جاری پیرامون اسنودن – اولین شکست بزرگ سرویس های ویژه آمریکا پس از جنگ سرد است و معلوم نیست که این افشاگری با دخالت چین صورت گرفته باشد؟ اما چنین احتمالی بعید نیست.

کارشناس روس در پایان یادآوری کرد: افشاگری های اسنودن باعث رسوایی آمریکا در سطح بین المللی شده است و انتظار می رود با ادامه این افشاگری ها، ضربات سنگین تری به سازمان های اطلاعاتی این کشور وارد شود و به همین دلیل واشنگتن برای دستگیری و استرداد هر چه زودتر وی تلاش و از تمام امکانات برای تحقق این هدف خود استفاده می کند.

 

بصیرت


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر