۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۳۶۴۷۵
امنیت غذایی (Food sequrity) به دسترسی همه افراد یک جامعه، در تمام ادوارعمر به غذای کافی و سالم برای داشتن زندگی سالم و فعال گفته می‌شود

به گزارش خبرنگار پایداری ملی،دکتر میرکتولی در کارگاه تغذیه سالم گفت: هدف اصلی پدافند غیر عامل در حوزه سلامت در وهله اول رصد و پایش و پیشگیری از شرایط بد و ناگوار مرتبط با سلامتی افراد جامعه است و در وهله بعدی، در صورت بروز مشکل ، تلاش در جهت کاهش آسیب پذیری جامعه و در مرحله سوم درمان و بازتوانی جامعه، در مقوله‎ی تغذیه کارکنان نیز در دو حوزه‎ی Food safety ( ایمنی تغذیه ) و Food security( امنیت غذایی ) ایفای نقش مینماید.

رویکرد پدافند غیر عامل در تغذیه کارکنان

وی گفت: امنیت غذایی (Food sequrity) به دسترسی همه افراد یک جامعه، در تمام ادوارعمر به غذای کافی و سالم برای داشتن زندگی سالم و فعال گفته می‌شود و درآمد خانوار از عوامل مهم در تأمین امنیت غذایی در یک نظام اجتماعی می‌باشد. عامل مهم دیگر در تأمین امنیت غذایی جامعه، ذائقه و دانش تغذیه‌ای خانواده‌ها در نحوه تخصیص بودجه برای تهیه بهترین نوع غذای در دسترس و چگونگی تقسیم غذا در خانواده می‌باشد. امنیت غدایی زمانی تأمین می‌شود که سرانه سبد غذایی خانواده به صورت صحیح انتخاب و تهیه شود، برای افراد خانواده کافی و به صورت صحیح طبخ شود تا عناصر و مواد غذایی سالم و صحیح به سلولها و اندام‌های بدن برسد. برای تأمین امنیت غذایی در یک کشور و نظام اجتماعی باید سازمان‌ها و نهادها با هم همکاری داشته باشند و با هماهنگی یک سازمان متولی امنیت غذایی، بر تولید یا واردات مواد و محصولات غذایی، آموزش و تبلیغ و آگاهی دادن به جامعه و سیاست گذاریهای کلان اقتصادی نقش ایفا کنند.

وی خاطر نشان کردند: بر اساس آمار موجود، میزان وقوع مسمومیت‌های ناشی از آلودگی غذا در کشورهای در حال توسعه 13درصد بیشتر از کشورهای صنعتی است. مشکلاتی که در زمینه سلامت و ایمنی غذا در کشور وجود دارد، زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های ناشی از غذا و بروز انواع سرطان‌ها به دلیل آلودگی‌های شیمیایی و بیولوژیک مواد غذایی در مراحل مختلف از مزرعه تا سفره است و مطالعاتی که در سال‌های مختلف در زمینه آلودگی‌های میکروبی و شیمیایی مواد غذایی در کشور انجام شده، بیانگر این موضوع است.

در پایان کارگاه رئیس ستاد پدافند غیرعامل وزارت بهداشت گفت:اگر چه متولیان ایمنی غذا در سازمان‌های متفاوت مشغول به خدمت هستند ولی در حال حاضر تنها اداره‌ای که در کشور به نام نظارت بر مواد غذایی بهداشتی و آرایشی نام‌گذاری شده است، در وزارت بهداشت و زیرمجموعه معاونت غذا و داروست که همان‌طور که از نام آن مشخص است، وظیفه خطیر نظارت بر غذا را در مجموعه‌ای از وظایف دیگر دارد ولی نظارت این اداره فقط بر غذا‌های تولیدشده صنعتی است در حالی که در حال حاضر بیش از 90درصد سفره مردم را غذاهایی تشکیل می‌دهد که از طریق صنایع غذایی تولید نمی‌شوند.

امید است ستاد پدافند غیر عامل بتواند با ایجاد تعامل بین کلیه دست اندر کاران این حوزه، بتواند وظیفه خطیر خود را در ایجاد نظارت موثر بر امنیت و ایمنی غذا به انجام رساند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر