۰۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۳۶۳۴
تاثیر راهبردی انتخابات بر پرونده هسته ای
کانادا که از جمله کشورهایی است که همواره علیه پرونده هسته ای ایران جوسازی می کند و همواره در صف اول مقدم فضا سازی علیه ایران بوده است ،ادر یک عقب نشینی آشکار وزیر خارجه اش مجبور می شود اینگونه بنویسد : «کانادا به صداهای آنهایی که داخل ایران به امید و آینده روشن‌تر در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران رأی دادند گوش می‌دهد...
به نظر می رسد پس برگزرای موفق و پرشور انتخابات یازدهم  غرب می کوشد راهبرد جدیدی را در مواجهه با ایران بر گزیند. شاهد این مدعا دو واکنش تقریبا همسان است .در نخستین مورد،  وزیر خارجه کانادا که هفته گذشته، انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و مشارکت مردم در این انتخابات را «بی‌معنی» خوانده بود در یک نامه سرگشاده از مردم ایران عذرخواهی کرد.
کانادا که از جمله کشورهایی است که همواره علیه پرونده هسته ای ایران جوسازی می کند و همواره در صف اول مقدم فضا سازی علیه ایران بوده است ،اما در یک عقب نشینی آشکار وزیر خارجه اش مجبور می شود اینگونه بنویسد : «کانادا به صداهای آنهایی که داخل ایران به امید و آینده روشن‌تر در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران رأی دادند گوش می‌دهد. تنها مردم ایران می‌توانند مفهوم انتخابات را تعیین کنند. من به آنها تبریک می‌گویم.»و زیر خارجه کانادا در نامه خود حضور چشمگیر مردم در پای صندوق‌های رأی را تحسین کرد و به آنها تبریک گفت و متعهد شد که صدای همه مردم ایران، چه آنها که رأی داده‌ و چه آنها که رأی نداده‌اند را بشنود.

از سوی دیگر اما در تحولی مهم  وزیر امور خارجه روسیه به نمایندگی از 5 قدرت جهانی از آمادگی گروه ۱+۵ برای ارائه پیشنهاد مذاکره با ایران پس از تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران در مرداد خبر داده است.

 سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز جمعه  گفته است که 1+5 پس از مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران پیشنهاد جدیدی را برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای به ایران خواهد داد.
وزیر خارجه روسیه همچنین در گفتگو با اسوشیتدپرس و بلومبرگ اظهار کرد: ایران حاضر است درباره تعلیق غنی‌سازی 20 درصد با گروه 1+5 به گفتگو بپردازد و اینکه ایران این پیشنهاد را پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ارائه کرده است.
به نظر می رسد اثرات راهبردی حضور حداکثری ملت ایران در انتخابات گذشته بر پرونده هسته ای به مرور آشکار خواهد شد و طرف غربی را مجبور خواهد کرد با موضعی حداقلی به مذاکرات برگردد ، امری که می تواند به نتیجه بخش بودن مذاکرات آتی بینجامد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر