۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۳۶۱۰۵
مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان: در حال حاضر با خط اول 400 ليتر آب منتقل مي شود و خط دوم به عنوان پدافند غيرعامل کشيده شده تا در صورت ايجاد مشکل در خط انتقال اول، آب آبادان و خرمشهر قطع نشود.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، سرهنگ نورالله صدرا بامداد پنجشنبه در آيين بهره برداري آزمايشي از خط دوم طرح آبرساني غدير خوزستان در ايستگاه ام الدبس اظهار داشت : در پي خشکسالي ها و تنش آبي در سال هاي اخير و بخصوص در خوزستان قرارگاه خاتم الانبيا(ص) تمام ظرفيت هاي خود را در کنار دولت در راستاي خدمت رساني به مردم قرار داد و پروژه ها و طرح هاي مهمي را در دستور کار قرار داد.

وي افزود: مهمترين اين طرح ها، طرح آبرساني غدير در خوزستان بود که در سال 1396 درپي تفاهم‌نامه اي بين سپاه خاتم الانبيا (ص) ، مسئولان استاني و وزارتخانه مربوطه امضا شد و عمليات اجرايي آن از مردادماه سال گذشته آغاز شد.

معاون هماهنگ کننده سپاه خاتم الانبيا (ص) ادامه داد: در ابتداي کار گروه هاي مختلف سپاه خاتم الانبيا وارد منطقه شده و توانستيم حدود 180 هزار تن ورق مورد نياز اين طرح را تامين و 13 کارخانه نورد و توليد لوله را در‌کشور آماده سازي کنيم.

وي بيان کرد:درحال حاضر حدود 90 کيلومتر خط انتقال انجام شده و ‌140 کيلومتر لوله نيز توليد شده است و پس از افتتاح آزمايشي خط دوم طرح غدير، کار خود را براي نهايي شدن اين طرح آغاز مي کنيم.

سرهنگ صدرا تصريح کرد: باتوجه به گستردگي کار در پروژه آبرساني غدير موسسات وليعصر(عج) و اروندان سپاه خاتم الانبياء وارد منطقه شده و 650 نيروي زبده مشغول به کار هستند و در هفته هاي اخير بر سرعت کار آن ها افزوده شده است.

وي اظهار داشت: اميد مي رود که در آينده نزديک مشکل ناپايداري و کيفيت آب شرب در شهرستان هاي آبادان، خرمشهر و شادگان به طور کامل مرتفع شود.

همچنين مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان دراين آيين گفت: بهره برداري آزمايشي طرح غدير مربوط به شهرستان هاي آبادان، شادگان و خرمشهر بوده و حاصل هفته ها تلاش شبانه روزي دست اندرکاران اين پروژه است.

وي افزود: تا 10 سال پيش تمام آب شرب شهرها و روستاهاي استان از محل رودخانه هايي که از اين شهرها عبورمي کردند، تامين مي شد اما در سال هاي اخير به مرور زمان به دليل ورود زهاب هاي کشاورزي آب شور شد و نياز بود آب از بالا دست سدها به شهرها منتقل شود.

شمسايي ادامه داد: پروژه آبرساني غدير از سال 1387 آغاز شد اما عمده کارهاي انجام شده مربوط به چهار سال اخير است.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: بخشي از طرح آبرساني غدير مربوط به شرق استان است و باقي آن شهرهاي شمال شرق با هفت شهر و‌700 روستا را تحت پوشش قرار مکي دهد.

وي بيان کرد: طرح مربوط به جنوب شرق استان نيزبه تازگي به مناقصه رفته و به زودي عمليات اجرايي آن براي تامين آب اين مناطق آغاز مي شود.

شمسايي تصريح کرد: تاکنون در بخش آبرساني در اين چهار سال به غير از طرح غدير بيش از 20 هزار ميليارد ريال هزينه شده است.

وي بيان کرد: شهرستان هاي آبادان، خرمشهر و شادگان به دليل پايين بودن کيفيت و شوري آب در اولويت طرح آبرساني غدير قرار داده شده و انتظار مي رود در روزهاي آينده ديگر در اين زمينه در اين شهرها مشکل اب وجود ندشته باشد.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: اکنون خط انتقال آب به ابادان و خرمشهرکشيده شده و حدود 400 ليتر به ازاي هر نفر آب تحويل تصفيه خانه مي دهيم اما مسأله فرسودگي برخي خطوط يکي از مشکلات ما بوده که در دوسال اخير باتوجه به پيگيري هاي استاندار اقدامات خوبي در اين بخش انجام‌شده است.

وي تصريح کرد: در حال حاضر با خط اول 400 ليتر آب منتقل مي شود و خط دوم به عنوان پدافند غيرعامل کشيده شده تا در صورت ايجاد مشکل در خط انتقال اول، آب آبادان و خرمشهر قطع نشود.
شمسايي گفت: همچنين احداث يک سد خاکي و سه سد با قفل کشتي راني بر روي رودخانه کارون از سال هاي گذشته آغاز شده که يکي از آن ها امسال با حضور وزير نيرو افتتاح شد و دوسد ديگر در دست ساخت است و اميد است بتوانيم از اين طريق ارتباط آب دريا با رودخانه ها را قطع کنيم.
وي يادآور شد: دولت در 15 فروردين 96 اعتبارات طرح آبرساني استان را تصويب و ابلاغ کرد و ما در خرداد ماه توسط سپاه خاتم الانبيا کار را آغاز کرديم.
مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: طرح هاي غدير هنوز ادامه داشته و در بخش هاي شمالي استان کارهاي زيادي بايد انجام شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر