۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۳۵۰۶۳
دولت‌های مختلف آمریکا همواره در پی ایران‌هراسی و در عین حال فراهم آوردن زمینه برای دوستی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی هستند.

به گزارش پایداری ملی، روزنامه «الشرق» قطر در مقاله‌ای در خصوص تحولات و اوضاع منطقه غرب آسیا نوشت: اکنون کشور‌های عرب خلیج (فارس) از اختلافات حکام با یکدیگر رنج می‌برند و دولت‌هایی که در آمریکا بر سر کار می‌آیند نیز به این اختلافات دامن می‌زنند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، نیز یکی از آنهاست. این مرد تشنه پول است و برای به دست آوردن آن هرکاری می‌کند. از هر ابزاری برای باج‌خواهی استفاده می‌کند. وی با باج خواهی از حکام عرب خلیج (فارس) توانسته است پول هنگفتی از بابت فروش سلاح یا به بهانه تأمین امنیت رژیم‌های حاکم و جلوگیری از فروپاشی آن‌ها به دست بیاورد. ابزار‌های این رفتار غیراخلاقی سیاسی او، تروریسم و ایران هستند.

دولت‌های آمریکا همواره دوستان و دشمنان عرب‌ها را تعیین می‌کنند و آنان را از ایران می‌ترسانند

در این مطلب آمده است: اگر یک کارشناس منصف به بررسی هزینه‌هایی که اکثر کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج (فارس) از زمان اولین سفر ترامپ به خاورمیانه کرده‌اند، بپردازد به رقمی بالغ بر دو میلیارد دلار می‌رسد. این رقم مربوط به هزینه‌های میزبانی عربستان سعودی از ترامپ و نشست سران دو کشور و همچنین نشست سران کشور‌های عرب خلیج (فارس) با آمریکا و نشست سران کشور‌های عربی و اسلامی با آمریکا مربوط می‌شود. افزون بر این هزینه‌هایی نیز بابت خرید سلاح از آمریکا وجود دارد که به این رقم اضافه می‌شود. در کنار این هزینه‌ها باید هزینه‌های ناشی از خسارت مالی شرکت‌های مرتبط با ترامپ را به علت تحریم قطر افزود.

نویسنده این مقاله در ادامه می‌افزاید:  تروریسم مشکلی جهانی است و کشور‌های عرب خلیج (فارس) مسئول ریشه کنی آن در کل جهان نیستند. اگر می‌خواهیم تروریسم را ریشه کن کنیم نباید با هرگونه سلاحی که در اختیار داریم در بیابان‌ها به دنبال آن‌ها بگردیم. تروریسم در جهان عرب علل متعددی دارد که ظلم و استبداد و فقر و هدر رفت اموال عمومی و بی عدالتی و نبود مساوات میان مردم ناشی از عملکرد حکام از جمله آن است. اگر این مسائل حل شود دیگر هیچگونه تروریسمی در منطقه باقی نمی‌ماند.

در ادامه این مطلب آمده است: دولت‌های آمریکا همواره بدون مشورت با ما دوستان و دشمنان ما را تعیین می‌کنند و همواره ما را از ایران می‌ترسانند. برخی از حکام ما نیز بدون بررسی باور می‌کنند. اما آمریکایی‌ها از تهدید و تروریسم اسرائیل برای ما چیزی نمی‌گویند و دوستی با اسرائیل و سازش با آن را به ما تحمیل می‌کنند.

 اکثر حکام ما -اگر نگویم هیچ کدام از آن‌ها- تاریخ را نخوانده‌اند تا راه برتری یافتن بر دشمنان را در شرق ترسیم کنند. اسرائیل فقط ۷۰ سال عمر دارد و با توجه به اینکه ساختار زائدی در منطقه عربی به شمار می‌آید هر اندازه قدرت نظامی داشته باشد همچنان قابل زوال خواهد بود. حکام عربی که به سراغ اسرائیل رفته‌اند و سعی در دوستی با اسرائیل دارند این حقیقت را درک نمی‌کنند. آن‌ها در کشور خود ضعیف هستند و مشروعیتی ندارند یا مشروعیتشان جعلی است.

در انتهای این مطلب با اشاره به مواضع خصمانه برخی کشورهای عربی در قبال کشورمان و تلاش آن‌ها برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو آمده است: ما نباید ایران و اسرائیل را با یکدیگر مقایسه کنیم. ایران با ما عوامل مشترک دینی و تاریخی و فرهنگی همجواری ابدی دارد، اما اسرائیل دشمنی توسعه‌طلب و البته موقتی است. اسرائیل امتداد فرهنگ و سنت‌ها و رسم و رسوم غربی است و ما عرب‌ها را دشمنانی می‌داند که باید ریشه کن شوند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر