عادل نژادسلیم امروز درباره آخرین وضعیت راه اندازی بزرگترین طرح بنزین سازی در شمال غرب ایران، گفت: در حال حاضر مراحل ساختمان و نصب طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت تبریز به پایان رسیده و مراحل نهایی پیش راهاندازی، راهاندازی و بارگذاری کاتالیست در واحدهای مختلف فرآیندی آغاز شده است.
یک مقام مسئول با اشاره به آغاز شمارش معکوس به منظور بهرهبرداری بزرگترین
طرح افزایش تولید بنزین اروپایی در شمال غرب ایران، جزئیات ناکامی و خنثی
سازی طرح تحریم بنزینی آلمانیها را تشریح کرد.
عادل نژادسلیم
امروز درباره آخرین وضعیت راه اندازی بزرگترین طرح بنزین سازی در شمال غرب
ایران، گفت: در حال حاضر مراحل ساختمان و نصب طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت
تبریز به پایان رسیده و مراحل نهایی پیش راهاندازی، راهاندازی و
بارگذاری کاتالیست در واحدهای مختلف فرآیندی آغاز شده است.
مدیرعامل
پالایشگاه نفت تبریز با اعلام اینکه تاکنون واحد تصفیه خوراک و گوگرد
زدایی از فرآوردههای نفتی به طور کامل راه اندازی و آماده بهره برداری
نهایی شده است، تصریح کرد: علاوه بر این، تا تیر ماه سالجاری تمامی واحدهای
فرآیندی یکی پس از دیگری در مدار بهره برداری قرار خواهند گرفت.
این
مقام مسئول با اشاره به آغاز بهره برداری از نیروگاه و واحدهای یوتیلتی
طرح بنزین سازی پالایشگاه تبریز، اظهار داشت: در مجموع کل واحدهای فرآیندی
بنزین سازی و پروژه های مرتبط تا پایان تیر ماه به طور کامل راه اندازی و
تولید آزمایشی و سپس انبوه بنزین با استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا از
مرداد ماه آغاز خواهد شد.
وی یکی از مهمترین دلایل تاخیر در ساخت و
راه اندازی طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت تبریز را تحریم و عدم تحویل برخی
از کالاها عنوان کرد و افزود: برخی از تجهیزات ابزار دقیق و کابل ها توسط
یک شرکت آلمانی بر خلاف تعهدات ایجاد شده و به بهانه تحریم تحویل پروژه
بنزین سازی پالایشگاه نفت تبریز نشد.
نژادسلیم با یادآوری اینکه
با وجود تحریم آلمانیها، تولید این تجهیزات ابزار دقیق توسط دو شرکت
سازنده ایرانی برای نخستین بار در طول حیات صنعت نفت طراحی و تولید شده
است، تبیین کرد: هم اکنون هیچگونه نگرانی و مشکلی در راه اندازی و آغاز
بهره برداری این طرح عظیم بنزین سازی وجود ندارد.
مدیرعامل
پالایشگاه نفت تبریز ظرفیت نهایی تولید بنزین با استاندارد یورو چهار
اتحادیه اروپا را حدود یک میلیون لیتر در روز اعلام کرد و گفت: با احتساب
تولید فعلی پالایشگاه، مجموع تولید بنزین با استاندارد یورو چهار به حدود ۵
تا ۶ میلیون لیتر در روز افزایش می یابد که کل نیازهای شمال غرب کشور را
به طور کامل پوشش می دهد.
این مقام مسئول از تولید "بنزن" و
"گوگرد گرانول" به عنوان دو محصول جدید نفتی تولید شده در این پروژه بنزینی
خبر داد و تاکید کرد: با بهره برداری نهایی از طرح بنزین سازی پالایشگاه
تبریز، روزانه حدود ۷۰۰ تن بنزن و ۱۰ تا ۲۰ تن گوگرد گرانول به ظرفیت تولید
کشور اضافه خواهد شد.
وی یکی از مهمترین مزیت های راه اندازی این
طرح بنزینی را توقف واردات مواد اکتان افزا به پالایشگاه تبریز عنوان کرد و
اظهار داشت: به زودی جشن تولید افزایش تولید بنزین یورو ۴ با راه اندازی
این طرح عظیم برگزار خواهد شد.
سال گذشته چندین مگا پروژه
پالایشگاهی کشور همچون مجتمع بنزینی RFCC و طرح توسعه پالایشگاه شازند،
مرحله دوم فاز سوم پالایشگاه آبادان، طرح بهینه سازی، بهبود کیفیت و توسعه
پالایشگاه نفت تهران در مدار بهره برداری قرار گرفت.
در ادامه
سالجاری طرح های بنزین سازی پالایشگاه اصفهان، تبریز، بندرعباس و طرح نهایی
توسعه پالایشگاه لاوان در مدار بهره بردایر قرار خواهند گرفت که افزایش ۱۰
میلیون لیتری تولید بنزین مهمترین ویژگی کمی این ۴ طرح پالایشی است.
تولید
بنزین با اکتان ۹۵، توقف واردات مواد اکتان افزا و جداسازی ترکیبات حلقوی
از ترکیب بنزین همچون "بنزن" هم از دیگر مزیتهای اقتصادی در سه طرح بنزین
سازی پالایشگاه های اصفهان، تبریز و بندرعباس است.