۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۰:۱۳
کد خبر: ۳۴۳

شهروندان تهراني روزانه هفت هزار و 500 تن زباله توليد مي كنند که از اين مقدار 800 تن زباله بيمارستاني است.
زباله هاي بيمارستاني از خطرناک ترين پس مانده ها هستند. اين زباله ها در صورت دفع غيراصولي مي توانند بيماري هاي عفوني واگيردار را در شهر پخش کنند. زباله هاي بيمارستاني به عنوان يک بمب ميکروبي متحرک در شهر مي مانند اگر از آنها مراقبت نشود مي توانند بسيار خطرناک تر از آن چيزي باشند که فکرش را مي کنيم.
دزدی های بیماری زا
روش های سنتی دفع زباله نمی توانند در جوامع امروزی و کلانشهرهایی مانند تهران از کارایی لازم برخوردار باشند. اگر فرض بر این باشد که زباله های بیمارستانی جداگانه جمع آوری و در محلی جداگانه دفن یا حتی قبل از دفن سوزانده شوند، باز هم این زباله ها قبل از اینکه بی خطر شوند مانند یک بمب میکروبی متحرک در شهر به حرکت در می آیند و احتمال نشت شیرابه و ریزش زباله ها وجود دارد.باید این نکته را اضافه کرد که افراد سود جویی هم هستند که برای یافتن مواد قابل بازیافت زباله ها را می دزدند برای این افراد جستجو در میان باندهای خونین و سرنگ ها و سرم های مصرف شده فرق چندانی با کند و کاو زباله های منزل ندارد و مهم یافتن چیزی است که بتوان آن را به پول نزدیک کنند.
زباله های سابقه دار
مساله جمع آوری اصولی زباله های عفونی بیمارستانی، از چند سال پیش در کانون توجه قرار گرفت.زباله های بیمارستانی، مواد زایدی هستند که از فعالیت های پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی و دارویی در بیمارستان ها و همه مراکز درمانی و مراکز تحقیقات پزشکی تولید می شوند.زباله های بیمارستانی براساس انواع کارهای درمانی که در بیمارستان ها انجام می گیرد، آلودگی های متعددی از قبیل آلودگی های بیولوژیک و رادیو اکتیو و رادیو ایزوتوپ هایی که برای تشخیص بیماری یا درمان بیماران سرطانی به کار رفته اند، دارند که هر کدام به تنهایی می توانند تهدیدی جدی برای محیط زیست و سلامت جامعه به شمار رود.
سال های متمادی، جمع آوری زباله های عفونی بیمارستانی یکی از دغدغه های متخصصان علوم پزشکی و بهداشتی بود، ولی بسترسازی لازم انجام نشد و انعکاسی در افکار عمومی جامعه نداشت. خوشبختانه در سال های اخیر این بستر به وجود آمده است و مسئولان بهداشتی و حفاظت محیط و مدیریت شهری به ویژه در تهران موضوع دفع مناسب زباله های بیمارستانی را در اولویت برنامه خویش قرار داده اند و سمینارهای متعددی در این باره از طرف سازمان های مربوطه برای این موضوع هم برگزار شده است.زباله های بیمارستانی به دو صورت معمولی و خونی می تواند بیماری های حصبه، شبه حصبه، مسمومیت غذایی و اسهال های مختلف را به وجود آورد.با توجه به اینکه در جوامع امروزی مردم به سمت مصرف روز افزون پیش می روند، هر روز مواد متنوع و جدیدی وارد بازار می شود مطمئنا زمانی که عمر کالا تمام می شود به عنوان زباله در محیط زیست قرار می گیرد.به گزارش شهر، بیشترین زباله تولیدی در دهه های اخیر به دو صورت پساب ها و فاضلاب های صنعتی و شهری و زباله های جامد تولید می شود. در این میان زباله های بیمارستانی خطر بیشتری را متوجه محیط زیست و بهداشت عمومی می کنند.
زباله های بیمارستانی شامل دو دسته عفونی (آزمایشگاه ها و میکروب شناسی) و غیرعفونی زباله های غذایی و کالاهای مصرف شده توسط بیمار و همراهان او که مصرف پزشکی ندارند است. گرچه در بسیاری موارد زباله های عفونی سوزانده می شوند اما وجود آنها در چرخه ای که از جمع آوری و انتقال تا حمل به محل سوزانده شدن، می تواند بسیار خطرناک و بیماری زا باشد.شهروندان تهرانی روزانه هفت هزار و 500 تن زباله تولید می کنند که از این مقدار 800 تن زباله بیمارستانی است. این زباله ها برای سوزانده شدن به کهریزک منتقل می شوند که مقداری از آن به روش پیست و آهک در فضای باز دفن می شوند در حالی که براساس استاندارد این نوع زباله ها باید در دستگاه زباله سوز در همان مبدا سوزانده شوند.
البته با توجه به اینکه خرید یک دستگاه زباله سوز برای هر بیمارستانی به صرفه نیست بهتر است یک یا دو دستگاه زباله سوز مرکزی در نقاطی نصب و زباله ها برای سوزانده به آن محل ها انتقال یابد.البته این موضوع را باید در نظر داشته باشیم که زباله سوزهایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند قدیمی هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۳ - ۰۴ آذر ۱۳۹۱
0
0
مطلب جالبی بودانشاالله موردتوجه دست اندرکاران دفع زباله قرارگیردودرشهرستان بناب نیزبه آن فکری بکنند.
پاسخ