۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۳۳۹۹
با حضور رییس جمهوری؛
عملیات نصب محفظه اصلی رآكتور آب سنگین اراك با حضور «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری آغاز شد.
  قسمت فوقانی این رآكتور در حضور رییس جمهوری نصب شد.
«فریدون عباسی دوانی» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بازدید رییس جمهوری از مجتمع آب سنگین اراك، همزمان با علمیات نصب محفظه اصلی رآكتور آب سنگین اراك بود كه قسمت فوقانی این راكتور در حضور رییس جمهوری نصب شود و وی شاهد مراحل مختلف كار بود.
رییس سازمان انرژی اتمی تصریح كرد رییس جمهوری در این بازدید، از پیشرفت كار در بخش های مختلف رآكتور تحقیقاتی ۴۰ مگاوات مركز هسته ای اراك مطلع شد.
عباسی اظهار داشت: پیش از پایان سال ۹۲، آزمایش های مختلف این رآكتور با سوخت مجازی انجام می شود و از حدود شهریور یا مهرماه امسال، شروع به قرار دادن سوخت مجازی در رآكتور خواهیم كرد و پس از آن، آزمایش های مربوط به سوخت مجازی را انجام خواهیم داد.
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینكه رآكتور آب سنگین اراك كاربردهای تحقیقاتی و مطالعاتی بسیاری دارد، گفت: از این رآكتور برای تولید رادیوداروها استفاده می شود.
وی افزود: با ساخت رآكتور آب سنگین اراك، ما با یك رآكتور كه قدرت كمی دارد، از فاز رآكتورهای تحقیقاتی آب سبك خارج شدیم و به «رآكتورهای تقریبا قدرتی» رسیده ایم.
عباسی اضافه كرد: محصول این پیشرفت این است كه می توانیم رآكتور طراحی و آزمایش ها و محاسبات خود را در این رآكتور كنترل كنیم.
رآكتور IR۴۰ به عنوان نخستین رآكتور آب سنگین تولید داخل كشور قابلیت بارگذاری ۱۵۰ مجتمع سوخت اكسید اورانیوم طبیعی را دارا است كه از آن برای تولید رادیو دارو و رادیو ایزوتوپ های مورد نیاز علوم پزشكی استفاده می شود.
این رآكتور تحقیقاتی قرار است به مرور جایگزین راكتور آب سبك تهران شود.
رآكتور IR۴۰ هیچ نمونه خارجی نداشته و تمام مراحل طراحی، ساخت و بهره برداری از آن كه پس از این صورت خواهد گرفت، در داخل كشور و توسط متخصصان جوان ایران اسلامی صورت گرفته است؛ همچنین علاوه بر خود رآكتور، تمام سیستم های جانبی سرویس دهنده به راكتور و ساختمانی كه رآكتور در آن قرار دارد توسط آخرین استانداردها و مولفه های هسته ای و كاملا مقاوم در برابر پرتو و زلزله، توسط دانشمندان كشورمان طراحی و اجرا شده است.
در فاز توسعه این رآكتور قرار است با توجه به ظرفیت در نظر گرفته شده، پس از تامین كامل نیاز داخل به رادیوداروها و رادیوایزتوپ های تولیدی این رآكتور، محصولات آن به خارج از كشور نیز صادر شود.
ساخت این رآكتور از مرحله طراحی تا اجرا ۵ سال به طول انجامیده است.
رآكتور IR۴۰ از همه آزمایش های ساخت با موفقیت بیرون آمده و بنا بر گفته مسئولان انرژی اتمی قرار است از نیمه دوم سال جاری تست آن با سوخت مجازی آغاز شود كه تا پایان سال به طول خواهد انجامید.
همچنین طراحی و اجرای ساخت این راكتور متخصصان كشورمان را از فاز ساخت رآكتورهای تحقیقاتی آب سبك به یك راكتور قوی و مهم رسانده و پس از این می توانیم براساس این تجربه رآكتورهای بزرگ تر را در كشور طراحی كنیم.  
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر