۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۲
کد خبر: ۳۳۹۲
يک کارشناس سياست خارجي با اشاره به مخالفت فرانسه براي حضور ايران در کنفرانس ژنو 2 گفت: فرانسه ايران را مخالف برنامه‌ها و اهداف استعماري خود ديده در حالي‌كه حضور موثر و فعال كشورمان در کنار روسيه، چين و ديگر کشورهاي حامي سوريه، قدرت گفتگو و چانه‌زني‌هاي سياسي را افزايش مي‌دهد.
سيدهادي سيدافقهي: با اشاره به مخالفت اخیر فرانسه با حضور ايران در کنفرانس ژنو 2 گفت: فرانسه و انگليس بر اين باورند که مي‌توان از طريق راهکار نظامي، دستاوردهاي قابل توجهي را در سوريه  کسب کرده و از آنجايي كه فرانسه با هرگونه راهکار سياسي در اين زمينه مخالف بوده بنابراين مخالفت اين كشور با حضور ايران براي حل بحران سوريه فاقد ارزش و اعتبار است.

وي ادامه داد: فرانسه از هم‌پيمانان آمريکا در نشست اخير اتحاديه اروپا با همکاري انگليس، طرحي مبني بر لغو ممنوعيت فروش سلاح به معارضين را مطرح کرده که با مخالفت آمريکا روبرو شده است، زيرا آمريکا برای حفظ ظاهر به دنبال بحث گفتمان سياسي با همراهي روس‌ها  است.

سیدافقهي در ادامه تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران حامي کشور سوريه، مردم و منافع اين کشور بوده و همين امر موجب مخالفت فرانسه براي حضور ايران در کنفرانس بين‌المللي ژنو 2 است چراکه فرانسه کشورمان را مخالف برنامه‌ها و اهداف استعماري خود ديده و حضور موثر و فعال جمهوری اسلامی ايران در کنار روسيه، چين و ديگر کشورهاي حاميان سوريه، مجموعه حاميان بشار اسد از لحاظ گفتگو و چانه‌زني‌هاي سياسي را افزايش مي‌دهد.

وي با اشاره به اينکه مصر نيز خواستار حضور ايران در اين کنفرانس بوده، افزود: ايران از ابتدا موضع گفتمان سياسي را مطرح کرده و حمايت خود را از تمام تلاش‌ها مبني بر تحولات سوريه به سمت راه حل سياسي اعلام کرده است.

اين کارشناس سياست خارجي در پايان خاطرنشان کرد: راه‌حل پيشنهادي از سوی ايران، راه حل سياسي بوده و حضور ايران در اين کنفرانس مي‌تواند مثمرثمر واقع شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر