۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۳۳۵۷
آيت‌الله سيد احمد خاتمي:
خطيب موقت نماز جمعه تهران با بيان اينكه مسئله فتنه و فتنه‌گران زخم کهنه اين ملت است چرا که فتنه‌گران سرمايه مردم را سوزاندند و کانديداها به جاي اينکه دوپهلو صحبت کنند بايد بگويند که آيا با فتنه‌گران مرزي دارند يا نه، گفت: توصيه بنده به همه کساني که اظهارات بنده را مي‌شنوند و بخصوص کانديداهاي رياست جمهوري و شوراها اين است که براي خدا حريم نگه داريد، تقوا‌مدارانه تبليغ کنيد.
آيت‌الله سيد احمد خاتمي در خطبه‌هاي نماز جمعه امروز تهران با بيان اينكه موفقيت در همه عرصه‌هاي فردي، اجتماعي و سياسي، نه با زدوبندهاي سياسي بلکه با تقوا شکل مي‌گيرد، اظهار داشت: فضاي کشور، فضاي انتخاباتي است؛ انتخابات رياست جمهوري و انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا را در پيش داريم.

وي افزود: توصيه بنده به همه کساني که اظهارات بنده را مي‌شنوند و بخصوص کانديداهاي رياست جمهوري و شوراها اين است که "براي خدا حريم نگه داريد، تقوا‌مدارانه تبليغ کنيد تا مورد عنايت خدا قرار گيريد، اگر مصلحتتان باشد رأي مي‌آوريد و اگر نباشد رأي نمي‌آوريد و اين رأي نياوردن به مصلحت شماست.

خطيب موقت نماز جمعه تهران خاطرنشان كرد: دنيا با تمام جلوه‌ها و زر و زيورها و رياست‌ها و مرئوسي‌ها تمام مي‌شود و آنچه که خوب و بدش باقي مي‌ماند، عملکرد ماست که بايد در قبال آن پاسخگو باشيم.

آيت‌الله خاتمي اظهار داشت: هفته گذشته و اين هفته مناسبت‌هاي فراواني داشتيم که جفا مي‌دانم از بعضي مناسبت‌ها مانند شهادت امام مظلوم و اسوه استقامت حضرت امام موسي کاظم(ع) و سالگرد ارتحال امام راحل عظيم‌الشأن که به حمدالله مردم کشورمان در اين عرصه سنگ تمام گذاشتند و نشان دادند امت وفادار هستند و امامشان و 15 خرداد را فراموش نمي‌کنند، ياد نکنم.

وي ادامه داد: ماه شعبان، ماه رسول‌الله  و ماه آمادگي براي ورود به ضيافت الهي و ماه مناجات شعبانيه را در پيش داريم، مناجاتي که همه امامان بر آن مداومت دارند، انشا‌الله تصميم بگيريم اين مناجات بلند توحيدي را در ماه شعبان داشته باشيم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: همچنين اعياد شعبانيه را در پيش داريم،  چهارشنبه آينده، ولادت سالار‌ شهيدان ابا‌عبدالله الحسين‌(ع) و پنج‌شنبه نيز ولادت سردار رشيد کربلا حضرت اباالفضل العباس(ع)  و بعد از آن ولادت حضرت امام سجاد (ع) را در پيش داريم که انشاء‌الله اين اعياد را بزرگ بداريم.

آيت‌الله خاتمي تصريح کرد: بگذاريد سخن نادرست بعضي‌ها جا نيافتد که شيعيان فقد اهل گريه‌اند و شادي در زندگي آنها نيست، شيعه مکتب اعتدال است، هم گريه به جا را دارند و هم شادي بجا را؛ اعياد شعبانيه که ختم به ولادت اميد انبيا و اوصيا، حضرت بقيه‌الله الاعظم حجت ابن الحسن مي‌شود را بزرگ بداريم.

وي در ادامه اظهار داشت: همزمان با ولادت سيدالشهدا، روز پاسدار را داريم که اينان بازوان پرتوان مکتب اهل بيت و همچنين روز جانبازان به مناسبت ولادت حضرت اباالفضل را در پيش داريم که همه اين مناسبت‌ها را گرامي مي‌داريم.

خاتمي تصريح كرد: 20 خرداد سالروز شهادت اولين مجتهد شهيد نهضت امام (ره) مرحوم آيت‌الله سيد محمدرضا سعيدي است، شهيد بزرگواري که زيرشکنجه‌هاي طولاني مقاومت کرد و خون پاکش را در اين راه داد.

آيت‌الله خاتمي اظهار داشت: شهيد بزرگواري که در بازجويي‌هاي سابق آمده به بازجو چنين مي‌گفت که تبعيد تفريحگاه ما، زندان استراحتگاه ما و شهادت افتخار ماست اين روحيه در اوج خفقان طاغوت خيلي ارزشمند است و اگر خون مرا بريزيد قطره خونم خميني(ره) مي‌گويد.

خطيب نماز جمعه تهران با بيان اينکه مهم‌ترين مسئله روز کشور مسئله انتخابات است، گفت: انتخابات رياست جمهوري يازدهم، انتخابات شوراها و در دو استان کهگيلويه و بويراحمد و اروميه نيز انتخابات خبرگان را در پيش داريم که همه اين انتخابات يک پيام عمده دارد و پيام عمده‌اش اين است که مردم عزيز امروز شما خود حاکم بر سرنوشتتان هستيد؛ قرن‌ها بر اين ملت گذشت و کمترين ارزشي براي شما مردم که صاحب خانه هستيد در اين خانه قائل نبودند اما به برکت پيروزي انقلاب بزرگ اسلامي بيش از 30 انتخابات را داشتيد و مدام سرنوشت خودتان را رقم زديد.

آيت‌الله خاتمي ادامه داد: مطمئنم مردم بصير ما در تمام اين انتخابات با شکوه هر چه تمامتر شرکت مي‌کنند‌ اما مسئله انتخابات رياست جمهوري مسئله بسيار مهمي است، همه انتخابات کشورمان زيرنظر دوربين‌هاي دنيا بوده اما اين انتخابات از حساسيت بسيار ويژه‌اي برخوردار است به تعبير مقام معظم رهبري اين نتخابات بين‌المللي شده است.

وي تصريح کرد: در سوريه منتظرند تا ببينند سرنوشت انتخابات ايران چه خواهد شد؛ حزب‌الله لبنان منتظر است سرنوشت انتخابات رياست جمهوري ايران را ببينند همچنين انقلابيون دنيا چشم به انتخابات هفته آينده دوخته‌اند.

آيت‌الله خاتمي در ادامه با بيان اينکه 10 مطلب براي اين انتخابات نوشته‌ام و بنده از پنج شش ماه پيش به خاطر اهميت انتخابات در هر خطبه‌اي سخني پيرامون انتخابات داشتم و الآن احساس مي‌کنم برخي نکات جديد را هم بايد بگويم، گفت: اولين نکته، مسئله حضور است، براي نظام اسلامي و براي دشمنان هم مسئله اول مسئله عدم حضور است، شما وفاداران به انقلاب و خون شهدا نشان داديد به نظام وفاداريد و به فضل خدا حماسه خواهيد آفريد و براي چندمين بار دشمنان خود را ناکام خواهيد گذاشت.

خطيب نماز جمعه تهران به نکته دوم اشاره کرد و  گفت: رأي به هر يک از کانديداهاي احراز صلاحيت شده در حقيقت رأي به نظام اسلامي است چرا که اين کانديداها از راهکارهاي قانوني اين نظام احراز صلاحيت شده‌اند.

وي در ادامه افزود: رسانه‌هاي بيگانه تبليغ مي‌کنند که فلان کانديدا، کانديداي نظام است، با چه هدف اين حرف را مطرح مي‌کنند؟ با اين هدف که اگر آن کانديدا رأي آورد، بگويند رأي‌ها مهندسي شده بود، همان حرفي را که در فتنه 88 زدند و اگر رأي نياورد بگويند مردم به نظام پشت کردند.

آيت‌الله خاتمي با تأکيد بر اينکه نظام مطلقا کانديدا ندارد، اظهار داشت: مقام معظم رهبري بارها فرموده‌اند که من از هيچ يک از کانديداها حمايت نمي‌کنم، يک رأي دارم و فقط خودم مي‌دانم‌ و آن را به صندوق مي‌اندازم، نه تنها ايشان بلکه کساني که هم منسوب ايشان هستند از جمله ائمه جمعه حق ندارند از تريبون نماز جمعه از کانديداي خاصي دم بزنند معناي اين موضوع آن است که نظام اسلامي از کانديداي خاصي حمايت نمي‌کند و تصميم با مردم است.

آيت‌الله خاتمي در تشريح نکته سوم گفت: قانونمداري مقطعي نيست و فقط با ثبت‌نام در وزارت کشور تمام نمي‌شود بلکه از اول تا آخر است.

وي ادامه داد: همانطور که ديديم کانديداي احراز صلاحيت نشده از قانون تمکين کرده و و شوراي نگهبان را فصل‌الخطاب دانستند و گفتند حتي اعتراضي هم نداريم.

خطيب نماز جمعه تهران تصريح کرد: احراز صلاحيت نشدن در رياست جمهوري نقص و ضعف نيست بلکه به اين معني است اين افراد از عهده اين بار سنگين برنمي آيند اما چه بسا بتوانند مديرکل و يا وزير خوبي باشند.

وي گفت: از کانديداهايي که روز 24 خرداد منتخب مردم نخواهند بود، انتظار مي‌رود به قانون و رأي مردم تمکين کرده و اعتراضات خود را قانوني دنبال کنند و با تبريک گرفتن به فرد منتخب طرح‌هاي خود را در اختيار وي قرار دهند.

آيت‌الله خاتمي گفت: اينها را مي‌گويم تا مبتلا به بلاي فتنه 88 نشويد چرا که اين فتنه از متن عدم تمکين به قانون شکل گرفت.

وي در تشريح نکته چهارم عدالت رسانه اي را مطرح کرد و گفت: عدالت رسانه‌اي در اين روزها جزو بي‌سابقه‌ترين پديده‌ها در تاريخ دنياست چرا که امکانات صدا و سيما به طور کاملا عادلانه و دقيقه‌اي در اختيار کانديداها قرار گرفت و اين کار شايسته تجليل و تکريم است اما بعضي‌ها اين کار عادلانه را هم مي‌کوبند.

خطيب موقت نماز جمعه اظهار داشت: با کار صدا و سيما جلوي اصراف و تبذير گرفته شد و کانديداها به صورت برابر حرف زده و برنامه‌هاي خود را عرضه کردند که من به سهم خود از اقدامات صدا و سيما تشکر مي‌کنم.

خاتمي در ادامه تصريح کرد: بايد شکرانه اين نعمت و امکاناتي که به صورت برابر در اختيار کانديداها قرار گرفت را بايد به جا آورد چرا که اين شکرانه، دانستن قدر نظام است و سياه‌نمايي‌ها ناشکري است.

وي با اشاره به تعبير مقام معظم رهبري گفت: ايشان در روز 14 خرداد فرمودند که منصفانه حرف بزنيد و در انتقادها از سياه نمايي‌ها بپرهيزيد و نامزدها بايد اين نصيحت دلسوزانه را بپذيرند برخي مي‌گويند که کشور در پرتگاه سقوط است؟ آيا اين سياه‌نمايي نيست اينکه کانديداها بيان مي‌کنند فضاي امنيتي دانشگاه‌ها و هنر را گرفته آيا واقعا فضا اينچنين است.

خاتمي افزود: اينکه کانديدايي بگويد در طول سي و چند سال شوراي عالي انقلاب فرهنگي هيچ کاري نکرده است آيا اين منصفانه است؟ شمايي که مي‌گوييد مي‌خواهيد در خط ولايت عمل کنيد، نصيحت‌هاي مقام معظم رهبري را بشنويد.

وي ادامه داد: اينکه کشور را در حرف‌هاي خود يک کشور ورشکسته نشان دهيد و اينکه گويا اين آقايان از وسط آسمان افتاده‌اند تا کشور را درست کنند، کار درستي است؟

خطيب موقت نماز جمعه تهران گفت: انتظار ما اين است که کانديداها از اين به بعد، تجديدنظر کنند حالا که نظام تأييدتان کرده و امکانات در اختيارتان گذاشته است چرا با حرفهايتان آب در آسياب دشمن مي‌ريزيد.

وي ادامه داد: من شما را امر به معروف و نهي از منکر مي‌کنم و از شما انتظار دارم انتقاد کنيد اما انتقادتان بايد واقع‌بينانه باشد.

آيت‌الله خاتمي گفت: ايران کشوري است که سرو‌قامت روي پاهاي خود ايستاده است و اوباما با شروع تحريم‌ها در 11 تير سال گذشته گفت که ايران يک ماه ديگر دست تسليم خود را بلند خواهد کرد اما هنوز که هنوزه است اوباما دارد خميازه مي‌کشد لذا وضعيت کشورما ورشکسته و به بن بست رسيده نيست و ملت بزرگ ما پيروز هر صحنه نبردي خواهد بود.

وي با تشريح نکته ششم ادامه داد: کانديداها و هوادارانشان بداخلاقي‌ها را کنار بگذارند و با توجه به اينکه مقام معظم رهبري فرمودند من به هيچ کانديدايي نظر ندارم از نام و تصوير ايشان براي خود استفاده نکنند.

آيت‌الله خاتمي اظهار داشت: برخي‌ها در دقيقه 90 در افشاگري‌ها و تخريب‌هاي نادرست خيز برمي‌دارند اما مردم ما به اين سي دي کذايي توجهي ندارند و اين مسئله در تقابل با مردم است.

وي گفت: کانديداها از دادن وعده‌هايي که توان انجام آن را ندارند به مردم بپرهيزند و بعدا نگويند که قانون اجازه نداد و يا نگذاشتند ما کار کنيم.

خطيب نماز جمعه تهران در تشريح نکته هشتم اظهار داشت: متأسفانه تمرکز همه کانديداها بر روي مسائل اقتصادي است و بهاي مسائل فرهنگي در اظهارات آنها کم شده است و بعضي‌ها فقط در اين راستا فرهنگ را تعريف مي‌کنند در حالي که مردم از آنها و برنامه‌هاي فرهنگي مي‌خواهند.

وي ادامه داد: کانديداها بايد بگويند براي عفاف و حجاب چه برنامه‌اي دارند و يا براي مقابله با عرفان‌هاي قلابي و انحرافي چه خواهند کرد.

خطيب موقت نماز جمعه تهران گفت: مسئله فتنه و فتنه‌گران زخم کهنه اين ملت است چرا که فتنه‌گران سرمايه مردم را سوزاندند لذا کانديداها به جاي اينکه دوپهلو صحبت کنند بايد بگويند که آيا با فتنه‌گران مرزي دارند يا نه؟

وي افزود: مردم ايران قرار ندارند به کساني که به کشور ضربه بزنند و با فتنه‌گران در ارتباط باشند، رأي نخواهند داد لذا کانديدا بايد صريح و شفاف بيان کنند که با فتنه‌گران مرز دارند يا نه تا مردم تکليف خود را بدانند.

خطيب نماز جمعه تهران اظهار داشت: انتخابات که برگزار شد رقابت‌ها تمام مي‌شود اما نوبت رفاقت‌هاست و کانديداها بايد با صميمت و همدلي براي آباداني کشور تلاش کنند.

آيت الله خاتمي درپايان به پيروزي ارتش سوريه در القصير اشاره کرد و گفت: اين پيروزي همانند پيروزي ملت ايران در خرمشهر بود و با فتح القصير آمريکا، صهيونيست‌ها، تروريست‌ها و مفتيان خائني که به اين قضيه کمک کردند، ذليل شدند.

آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران نيز گفت: روز قیامت روز عجیبی است و روز تنهایی کامل است، مراقب باشیم دینمان را به دنیای خود و دیگران نفروشیم این گروه ها، احزاب و کاندیدهایی که امروز ما سنگشان را به سینه می زنیم فردای قیامت به دادمان نخواهند رسید.

وی با تاکید براینکه نباید دینمان را فدای دیگران کنیم افزود: امیر المومنین علی (ع) می فرماید بدترین افراد کسانی هستند که دینشان را به دنیای دیگران می فروشند.

آیت الله خاتمی در ادامه ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن روز مبعث به فلسفه بعثت پیامبر اکرم پرداخت و گفت: در قرآن کریم دو واژه تسکیه و تعلیم به عنوان اهداف مبعوث شدن پیامبر اکرم (ص) آمده است، البته در روایات نیز پیامبر عظیم الشان اسلام می فرمایند که من مبعوث شدم تا معلم بشریت باشم، همچنین در عبارت دیگری نیز می‌فرمایند من مبعوث شدم تا فضایل انسانی را به کمال برسانم.

خطیب موقت نمازجمعه تهران تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) می فرماید آمده ام تا مکارم اخلاقی را تکمیل کنم، مکارم اخلاقی به معنای صفات بالای اخلاقی است، در مکارم اخلاقی به سی عنصر اشاره شده که 14 عنصر آن اخلاق اجتماعی است که در میان این 14 عنصر نیز بر دو عنصر صدق و حسن خلق تاکیدات فراوانی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مناسب دیدم در این خطبه از عنصر اول (صدق) بگویم و در خطبه دوم بحث حسن اخلاق را مطرح کنم اظهار داشت: سخن این است که در روایات ما جایگاه بسیار مهمی برای راستگویی قائل شده اند و مسئله هم این است که ما این فضائل اخلاقی را تنها در محدوده روابط فردی و خانوادگی نبینیم بلکه باید فضائل اخلاقی را در حوزه کلانی ببینیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: عنصر صدق اساسی ترین عنصر شکل گیری شالوده اعتماد اجتماعی است، اگر در عرصه خانوادگی صدق حاکم بود یعنی دروغ حوزه ممنوعه بود صدق یا راستگویی تشویق می شد و به عنوان یک هنجار پذیرفته شده تلقی می گردید.

وی ادامه داد: در زندگی اجتماعی اعتماد رکن اصلی تعامل است، در یک روایت زیبایی از امیرالمومنان علی (ع) آمده است که ایشان می فرماید " آدم دروغگو و مرده یک جور هستند به دلیل اینکه کسی به مرده اعتنا نمی کند و ارزش بر عرصه زندگی اجتماعی برای مرده قائل نیستند و در عرصه زندگی اجتماعی دیگر کاری از مرده ساخته نیست، آدمی هم که در جامعه دروغ می گوید دیگر ارزش و احترامی برای او قائل نیستند و اعتمادی به حرف او ندارند، یعنی زنده بودن یک آدم در محیط جامعه به راستگویی اوست.

آیت الله خاتمی اظهار داشت: در جای دیگری مولا علی می‌فرماید اگر می خواهید ارزش و احترام پیدا کنید راست بگویید.

وی با تاكيد بر ضرورت راستگویی در عرصه اجتماعی و عرصه سیاسی اظهار داشت: دولتی که به مردم راست بگوید، آمار درست بدهد و مراقبت کند که یک عدد بالا و پایین نشود مردم به این دولت اعتماد می کنند و برای آن حریم قائل می شوند اما اگر دولتی خیلی به راستگویی معتقد نباشد و تنها بلد باشد باغ سبز دروغین به مردم نشان دهد مردم به او اعتماد نمی کنند، اگر یک جایی هم راست بگوید مثل چوپان دروغگو مردم به او اعتماد نخواهند کرد و حرف راست او را هم قبول نمی کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر