۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۳۳۴۵
اين توپ پدافند هوايي 35میلی‌متری، قادر است اهداف مختلف هوايي اعم از هواپيما، بالگرد و موشك‌هاي كروز را مورد شناسايي و هدف قرار دهد.
توپ پدافند هوايي 35میلی‌متری "سماوات" مجهز به سامانه كنترل آتش و سيستم‌هاي راداري پيشرفته در رديف جنگ‌افزارهاي برد كوتاه بوده و با حجم آتش بسيار بالاي خود قادر است اهداف مختلف هوايي اعم از هواپيما، بالگرد و انواع موشك‌ها را هدف قرار دهد.
 
عدم امكان تامين اين سامانه از سوي كشورهاي صاحب تكنولوژي، متخصصان وزارت دفاع را مصمم كرد با تكيه بر استعداد و خلاقيت‌هاي خود در مدت زمان كوتاهي نمونه آزمايشي آن را توليد و پس از انجام موفق تست‌هاي عملكردي و راه‌اندازي خط توليد انبوه اين محصول پدافندي است.
 
سرعت، دقت و كيفيت، سه مولفه مهم در راه‌اندازي خط توليد اين محصول محسوب می‌شود.

اين توپ پدافند هوايي 35 ميلي‌متري در ارتفاع پايين و به صورت هوشمند، موشك‌هاي كروز را مورد شناسايي و هدف قرار مي‌دهد و آنها را تا برد 4 كيلومتري منهدم مي‌سازد.

جمهوري اسلامي ايران در روز افتتاح این جنگ‌افزار در سال 86 جزو چهار كشوري بود كه فناوري اين نوع توپ را در اختيار داشت؛ طراحي و ساخت "توپ سماوات" در مدت زماني بسيار كوتاه، بر اساس شرايط بومي ايران و با كار شبانه‌روزي تحقق يافته است.

توپ سماوات داراي نواخت تير بالا بوده و در دقيقه مي تواند 1100 تير را شليك كند.

این توپ تلفيقي از فعاليت 3 مجموعه وزارت دفاع است و شركت صاايران، بخش الكترونيكي و كنترل آتش؛ سازمان هوافضا بخش مهندسي و سازمان صنايع دفاع نيز كارهاي مكانيكي اين طرح را بر عهده داشته‌اند.
 
دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری توپ پدافندی سماوات به‌عنوان یکی از چهار کشور دارنده این فناوری و علي‌رغم تلاش غرب برای در موضع ضعف قرار دادن نیروهای مسلح و توان دفاعی کشورمان بار دیگر توانست توانمندی متخصصان ایرانی حوزه دفاع کشور را با وجود تمام تحریم‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به نمایش بگذارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر