۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۳۳۲۱۳
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در همایش "پدافند غیرعامل در نظام بانکی و مالی":
ناصر حکیمی با اشاره به اهمیت سیستم پرداخت‌های الکترونیکی در نظام بانکی کشور گفت: پنج برابر تولید ناخالص ملی از این شبکه می گذرد، این شبکه جایگزینی ندارد و محافظت از آن باید دغدغه اصلی نظام بانکی باشد.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، ناصر حکیمی، معاون فناوری بانک مرکزی در همایش پدافند غیرعامل در نظام بانکی و مالی گفت: حفاظت از اطلاعات در داخل سامانه بانک ها و موسسات پولی از مهمترین چالش هاست که باید مدنظر قرار گیرد.

وی اظهار داشت: بانک ها ۱۲ برابر سرمایه خود را از مردم پول قرض می گیرند و در قالب قرض الحسنه و سایر معاهدات بانکی قرار می دهند.

 این مقام مسئول در بانک مرکزی خاطرنشان کرد: وقتی در بانکی بحرانی اتفاق می افتد آسیب و بحران تنها در آن سازمان نمی ماند و این آسیب ۱۵ برابر می شود و به مردم منتقل می شود.

 وی با اشاره به حاشیه های چند موسسه پولی غیرمجاز یادآور شد: این موسسات مالی غیرمجاز تابع قوانین بانک مرکزی نبودند و همین چند موسسه که شاید قابل اعتنا هم نبود چه قائله ای را در کشور ایجاد کردند زیرا نتوانستند مطالبات مردم را پاسخ دهند و ما هیچ مجوزی برای فعالیت آنها نداده بودیم.

 حکیمی ادامه داد: اگر یک بانک در کشور دچار مشکل و افشای اطلاعات شود نه تنها خود آن سازمان بلکه سپرده گذاران آن سازمان نیز تحت تاثیر قرار می گیرند زیرا بانک ها به عنوان یک کلیت در کشور شناخته شدند و بحران در این شبکه موجب ایجاد هراس در تمام بانک ها خواهد شد.

 وی با بیان اینکه بحران در نظام بانکی کشور موجب فروپاشی حس اعتماد نسبت به نظام بانکی در میان کشور می شود، اظهار کرد: ما فقط در قبال بانک و سپرده گذاران مسئول نیستیم بلکه در مقابل امنیت کشور مسئولیم زیرا سیستم بانکداری نقش مهمی در دامنه دار شدن امنیت در کشور دارد.

 وی با تاکید بر نقش امنیت در سیستم الکترونیکی مبادلات بانکی اظهار کرد: امنیت و کنترل تراکنش ها از مهمترین مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد. ما در شبکه الکترونیکی بانکی از ابزارهایی استفاده می کنیم که سهل الوصول است و تجربه خوبی را به کاربر ارایه می دهد اما باید بگوییم به لحاظ امنیتی با مشکل جدی مواجه هستیم. بحث امنیت به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست و نباید به بهانه دسترسی آسان از این موضوع غافل باشیم.

 وی با ذکر مثالی در مورد امنیت در نظام الکترونیکی بانکی یادآور شد: تمام تلاش ما در سال های اخیر این بود که زلزله نمی آید و به همین جهت به جای دو خانه پنج خانه بسازیم اما همه شاهد بودیم زلزله اتفاق افتاد. ما در مسیر نظام بانکی کشور درآمدزایی و جذب مشتری را مدنظر قرار دادیم و در کنار آن برخی اصول امنیتی کنار گذاشته شده است. امنیت و حفاظت از سازه ها و اطمینان از اقدامات بانکی باید به حداکثر رسیده و حداقل آسیب ها در این شبکه ها پیش بینی می شود.

 حکیمی خاطرنشان کرد: سیستم های پرداختی در نظام الکترونیکی بانکی مهم هستند و فانتزی و شوخی و تجملی نیستند. پنج برابر تولید ناخالص ملی از شبکه نظام الکترونیکی بانکی عبور می کند، اگر این سیستم تعطیل شود باید چه کار کنیم.

 معاون فناوری بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ما با سیستمی مواجه هستیم که جایگزینی ندارد و حفظ آن دغدغه اصلی ما باید باشد و در مرحله بعد رنگ و لعاب آن مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر ما جمعیت مشتری را افزایش دادیم و از سوی دیگر سیستم های نظام الکترونیک نیز توسعه یافتند اما باید بدانیم چقدر این ابزارها در برابر تهدیدات مقاوم هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر