۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۷
کد خبر: ۳۲۶۹
باید دید چه خطری اقتصاد کشور را تهدید می کند و این عرصه مهم و حیاتی از چه بخش هایی آسیب دیده و همچنین چه ابزارهایی برای خلق حماسه اقتصادی مورد نیاز است.از جمله بخش های مهمی که در اقتصاد کشور در خطر است، تولید ملی است که باید در هر شرایطی حفظ شود و از آسیب دیدن آن جلوگیری به عمل آید. درخصوص حساسیت موضوع حمایت از تولید ملی همین بس که.
امام خامنه ای در پیام نوروزی خود سال جاری را سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نامگذاری کردند و با این کار، بار دیگر همچون چند سال گذشته، دغدغه های اقتصادی خود را برای تمام مسئولان و مردم اظهار داشتند و خلق حماسه را در سال جاری لازمه عرصه اقتصاد کشور دانستند. لذا باید دید چه خطری اقتصاد کشور را تهدید می کند و این عرصه مهم و حیاتی از چه بخش هایی آسیب دیده و همچنین چه ابزارهایی برای خلق حماسه اقتصادی مورد نیاز است.از جمله بخش های مهمی که در اقتصاد کشور در خطر است، تولید ملی است که باید در هر شرایطی حفظ شود و از آسیب دیدن آن جلوگیری به عمل آید. درخصوص حساسیت موضوع حمایت از تولید ملی همین بس که رهبری معظم در بهمن ماه سال گذشته منشور ۳۲ ماده ای را ابلاغ و راه های حمایت از آن را تشریح کردند که در نوشته های پیشین به آن پرداخته شد.

سال ۹۱ که شروعش با آثار تورمی هدفمندی یارانه ها و به دنبال آن، افزایش نرخ ارز و در نهایت، تحریم های همه جانبه دشمنان ایران همراه بود، تا پایان، شاهد انواع و اقسام موج ها و شوک های اقتصادی به ویژه برای قشر متوسط و ضعیف جامعه و بنگاه های تولیدی و فعالان اقتصادی بود که رهبر معظم نیز به صراحت به این موضوع اشاره کردند که در زمینه اقتصاد بر مردم فشار وارد آمده است. بخش عمده این فشارها به علت تورم بالا، گرانی، جهش نرخ ارز و بی ثبات شدن این بازار، کمبود نقدینگی برای بخش های تولیدی و افزایش نقدینگی در بازارهای غیر مولد، حمایت ناکافی از تولید ملی پس از اجرای مرحله نخست هدفمندی یارانه ها و بی برنامگی و دستپاچگی برخی از مسئولان در مواجهه با تهاجمات دشمن به وجود آمد.

 اما مهم تر از همه، شناخت ابزار هایی است که برای نیل به حماسه اقتصادی، در این شرایط، مورد نیاز است که برخی از این ابزارها عبارتند از:

۱- حمایت از تولید ملی؛ تولید ملی از ابزارهای مهم خلق حماسه اقتصادی است که در صورت حمایت درست و به هنگام، می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور از قبیل نرخ بالای بیکاری، رفع معضل اشتغال و کاهش وابستگی ارزی به کشورهای بیگانه را رفع کند.

۲- افزایش صادرات غیر نفتی و وابسته نبودن اقتصاد کشور به نفت؛ براساس تحلیل های تحریم کنندگان، اقتصاد ایران به دلیل وابستگی به نفت به شدت آسیب پذیر است و تشدید تحریم ها بر ابعاد این آسیب پذیری می افزاید. بنابراین باید با افزایش صادرات غیر نفتی، این تهدید را به فرصتی برای اقتصاد کشور تبدیل کرد.

۳- مردمی کردن اقتصاد؛ مردم را باید وارد صحنه اقتصاد کرد و از ظرفیت های عمومی استفاده کنیم. تا به امروز ما در این جهت، موفقیت لازم را نداشته ایم که علت اصلی این مشکل، تصدی بسیار بالای دولت بر اقتصاد کشور است. متأسفانه قسمت عمده ای از اقتصاد در اختیار دولت است و از توانی که مردم دارند، استفاده نمی شود.

۴- نرخ ارز باثبات؛ ارز باید از جایگاه کالای سرمایه ای خارج شود و به جایگاه واقعی خود در اقتصاد باز گردد؛ یعنی صرفاً ابزاری باشد برای سنجش اعتبار و مبادله کالاها و بستری از ثبات ارزی به وجود آید که تولیدکنندگان بتوانند با پیش بینی نرخ ارز به سفارش واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید اقدام کنند.

۵- هدایت و مدیریت بازارهای داخلی از قبیل مواد غذایی و کالاهای اساسی؛ همان گونه که در سال گذشته شاهد بودیم، بسیاری از بازارهای کشور با التهاب های مصنوعی به چالش کشیده شد. در صورتی که این بازارها مستقیماً باامنیت غذایی مردم در ارتباط هستند و در نهایت در صورت هدایت و مدیریت درست، باعث رفاه عمومی می شوند که این مهم، یکی از مولفه های حماسه اقتصادی به شمار می آید.

 

 

بصیرت


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر