۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۶۷۴
کمتر از یک ماه پیش جایزه جهانی انرژی را شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای ایده ای جدید درصنعت آب و برق دریافت کرد.
به گزارش پایداری ملی، همزمانی پیک مصرف آب و برق در شبانه روز موجب شده،­ ایده نوعی به نام فشار شکن نرم از صنعت به دانشگاه و یک شرکت دانش بنیان برود تا از این چالش و تهدید فرصتی ایجاد شود و در زمان اوج مصرف آب و برق از خروجی فشار آب خطوط انتقال و توزیع برق پاک و یا همان انرژی بدون مصرف سوخت فسیلی به دست آید.

مدیر طرح دستگاه فشار شکن دستگاه نرم می گوید: این دستگاه همزمان وظیفه کاهش فشار و تولید برق را به عهده دارد و جریان آب پرفشار را به برق تبدیل می کند و به شبکه تحویل می دهد.

مجید نجف پور کارشناس ارشد رشته میکانیک از دانشگاه شریف می گوید: در نیروگاه فشار شکن نرم امکان کنترل دبی آب وجود ندارد.

نخستین ایستگاه فشار شکن نرم در خیابان گیشا نصب شده که این سامانه در زمان اوج مصرف آب توان تولید حداکثر 15 کیلووات برق پاک را دارد این سیستم شامل توربین، ژنراتور؛ سیستم کنترلی، سیستم حفاظی، سسیستم اتصال برق به شبکه و بخش مربوط به پایش و کنترل سیستم است که با کنار هم قرار گرفتن این مجموعه توان و قابلیت نتظیم فشار و تولید انرژی به وجود می آید.

مجری طرح فشارشکن طرح نرم می گوید: دستگاه فشار شکن نرم توان تولید برق با کمترین حجم و دبی آب را دارد.

مجتبی طحانی افزود: توجه به اقتصاد مقاومتی و پدافند غیر عامل ، تولید انرژی پاک در صنعت آب و فاضلاب و جلوگیری از هدر رفت انرژی از اهداف این طرح است.

مجری طرح فشار شکن نرم با اشاره به اینکه ایده طرح، از وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب استان تهران مطرح شد تصریح کرد: براساس این ایده شرکت دانش بنیانی تاسیس کردیم که 10 عضو فعال و 5 عضو نیمه وقت در رشته های مکانیک، برق، الکترونیک، صنایع، عمران از دانشگاه های تهران، شریف و علم و صنت در آن فعال هستند.

وی افزود: این فناوری جدید است و تا کنون کشورهای انگلستان، آمریکا، نروژ و اتریش از آن بهره مند بوده اند و ایران نیز پنجمین کشور دارنده این فناوری است.

برای آبرسانی با فشار قابل قبول در شهری مانند تهران که اختلاف ارتفاع در نقاط مختلف شهر تهران حدود 800 متر است باید از فشار شکن استفاده شود تا آب با فشار قابل قبولی به مشترکان تحویل داده شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران می گوید: حدود 900 فشار شکن در استان تهران وجود دارد که 670 فشار شکن ان مربوط به شهر تهران است.

محمد پرورش با اشاره به اینکه شاید وظیفه ما تولید انرژی و برق نباشد اما در سال اقتصاد مقاومتی باید از هر ظرفیتی برای تولید برق استفاده کرد گفت: فرق این سیستم با سایر سیستم های مشابه این است این ظرفیت را دارد که با هر ظرفیت و دبی آب بتواند برق تولید کند.

فشار شکن نرم قابلیت کنترل از راه دور را دارد و می توان در آیند از تله متری (مرکز کنترل آب) آن را قرائت کرد این فشار شکن می تواند با هر ظرفیت خروجی آب خود را تطبیق دهد.

مدیر دفتر اجرایی طرح های انرژی پاک شرکت اب و فاضلاب استان تهران می گوید: فشار شکن نرم هوشمند و برنامه پذیر است ومی تواند فشار آب را تنظیم و از آن انرژی الکتریکی تولید کند.

روشنک فهیمی می افزاید: این نوع فشار شکن می تواند به طور پیوسته در 24 ساعت تولید انرژی کند و فشار کاملا ً به صورت برنامه پذیر و براساس استرتژی مدیریت فشار تنظیم شود.

اما این نوع برق چه شباهت و تفاوتی با نیروگاه های برق آبی که برق پاک تولید می کند دارد.

مدیر مرکز مدیریت اجرایی طرح های خاص شرکت آب و فاضلاب استان تهران می گوید :گرچه هر دو آنها برق تولید می کند اما در نیروگاه های برق ابی ورود آب و فشار آن ثابت است و در حالی که میزان فشار دبی آب در خطوط انتقال آب و توزیع آب نوسان زیادی دارد و بنابر مصرف مشترکان تغییر می کند.

مهدی اکبریان می افزاید: در شبکه توزیع میزان مصرف در ساعت های متفاوت فرق می کند و به همان نسبت ورودی و خروجی اب نیز متفاوت است براین اساس با افزایش مصرف آب افزایش تولید برق داریم به عبارت دیگر زمانی که مشترک، آب بیشتری مصرف می کند همان موقع برق بیشتری از این شیوه تولید میشود.

با نصب این نوع فشار شکن امکان تولید برق با ظرفیت های مختلف حتی در حد چند مگاوات وجود دارد

در محدوده استان تهران نیز امکان تولید 80 مگاوات برق پاک از طریق فشار شکن نرم در شبکه توزیع و انتقال آب وجود دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر