۰۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۳۲۳۶
بازتاب واکنش ایران به اظهارات مداخله‌جویانه غرب درباره انتخابات، ادعای احتمال وقوع ناآرامی‌های پس از انتخابات در ایران، مواضع احمدی‌نژاد در قبال رد صلاحیت مشایی، دیدگاه آمریکا نسبت به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و بازتاب دیدگاه‌های محسن رضایی درباره وضعیت کشور، از جمله مهمترین مطالب انتخاباتی امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
واکنش ایران به اظهارات مداخله جویانه برخی کشورها درباره انتخابات، از جمله موضوعاتی است که مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

 سایت «رادیو اروپای آزاد» در این زمینه می‌نویسد: علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، از آمریکا و فرانسه به سبب موضع‌گیری‌هایشان درباره انتخابات چهاردهم ژوئن انتقاد کرده است. صالحی تأکید نموده، مقامات غربی نباید اظهارات غیرموجهی را که شکل مداخله در امور داخلی ایران دارد بر زبان بیاورند. این سایت اشاره می‌کند که چند روز پیش، وزیر خارجه آمریکا مدعی عدم شفافیت در انتخابات ایران شده بود و سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز از مقامات ایرانی خواسته بود به مردم اجازه دهند «نامزدهای خود» را برگزینند.

اما جالب است که این اظهارات و موضع‌گیری‌های مداخله جویانه تنها به مقامات غربی محدود نمانده و برخی کشورهای منطقه نیز جنگ رسانه‌ای آشکاری ‌علیه ایران به راه انداخته اند. در این زمینه، می‌توان به روزنامه «تودی زمان» ترکیه اشاره کرد که با انتشار مطلبی، مدعی شده باید این بار نیز در دوره پس از انتخابات ریاست جمهوری، انتظار آشوب‌ها و ناآرامی‌هایی را داشت.

این روزنامه مدعی است، ‌در شرایط کنونی و به ویژه با توجه به مشکلات اقتصادی موجود، پتانسیل این گونه ناآرامی‌ها افزایش یافته و احتمال اینکه تحولاتی مشابه «بهار عربی» در ایران رخ دهد، وجود دارد.

تودی زمان این ادعاها را بدون هیچ استدلال خاصی مطرح کرده و به نظر می‌رسد، به نوعی آرزوهای خود و دولت متبوعش را در این مطلب بازتاب داشته است.

 روزنامه «کره تایمز» کره جنوبی نیز امروز یکی از مطالب خود را به انتخابات ایران اختصاص داده و مدعی شده با رد صلاحیت‌های انجام شده از سوی شورای نگهبان، عملاً اصلاح طلبان از گردونه رقابت‌ها به در شده‌اند. این روزنامه بر این باور است در میان نامزدهای رد صلاحیت شده، رد صلاحیت اکبر‌ هاشمی رفسنجانی، «یکی از رؤسای جمهور پیشین ایران و یکی از بانیان انقلاب سال ۱۹۷۹» از همه مهمتر بوده است. در این مطلب به رد صلاحیت مشایی و موضع احمدی نژاد در این زمینه نیز اشاره شده است.

کره تایمز مدعی است، هرچند بیشتر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از تلاش برای بهبود وضع اقتصادی سخن می‌گویند، ‌تا هنگامی که در برنامه هسته‌ای تغییر حاصل نشده و تحریم‌ها برداشته نشوند، تحقق این هدف دشوار خواهد بود.

مواضع انتخاباتی اخیر احمدی نژاد نیز موضوعی است که مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. روزنامه «الشرق الاوسط» با انتشار مطلبی می‌نویسد: «احمدی نژاد هشدار داده که این تازه آغاز ماجراست». این روزنامه اشاره می‌کند که احمدی نژاد در دیدار با جمعی از وبلاگ نویسان از استعاره خود با نام «بهار» استفاده کرده و در حمایت از مشایی نیز سخن گفته است.

الشرق الاوسط می‌نویسد رحیم مشایی نیز از ضرورت امیدوار ماندن تا آخرین لحظه سخن گفته است. این روزنامه در ادامه گزارش خود به بررسی برخی گمانه زنی و اخبار مربوط به انتخابات ایران پرداخته است.

 در میان دیگر مطالب، سایت ژاپنی «دیپلمات» تحلیل جالبی را از نامزدهای انتخابات ایران منتشر کرده است. در این مطلب با تیتر «سه دلیل که آمریکا باید نامزدهای ریاست جمهوری ایران را دوست داشته باشد»‌ آمده، هرچند رد صلاحیت‌هاشمی و مشایی در انتخابات ایران بحث برانگیز شده، ‌آمریکا باید به سه دلیل از ترکیب کنونی نامزدها راضی باشد؛ نخست این که به جز حسن روحانی، هفت نامزد دیگر از میان چهره‌های غیر روحانی هستند و آمریکا می‌تواند این موضوع را نشانه ای از کمرنگ شدن جلوه‌های اسلام و روحانیت در سیاست ایران در نظر بگیرد.

دوم آن که به جز حداد عادل، بقیه نامزدها در حوزه سیاست خارجی دارای تجربه هستند و این کار آمریکا را برای تعامل با ایران آسان می‌کند.

و سوم نیز آن که همه نامزدها دارای ارتباط نزدیک با رهبر جمهوری اسلامی هستند و این موضوع می‌تواند در صورت وجود تمایل به برقراری رابطه آمریکا با ایران، به نفع آمریکا باشد.

در پایان، خبرگزاری «ترند» که نسبت به دیگر خبرگزاری‌های بین‌المللی توجه بیشتری را به انتخابات ایران نشان می‌دهد، امروز نیز خبری درباره محسن رضایی منتشر کرده و می‌نویسد از دیدگاه رضایی، فساد، رشوه و تبعیض در ایران شیوع پیدا کرده است.

رضایی همچنین پرسیده: «آیا این شایسته است که مردم ما در چنین فقر بالا، تورم و نرخ بیکاری زندگی کنند؟».

ترند اشاره می‌کند که بهبود استانداردهای زندگی مردم و همچنین تضمین و تحکیم حاکمیت ملی، اصول دکترین سیاسی رضایی را تشکیل می‌دهد.

 

 

تابناک


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر