۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷
کد خبر: ۳۱۱۵۵
با حضور مسئولین مدیریت بحران دانشگاه و بیمارستان های تابعه ، سومین دوره آموزشی مواجهه با مواد خطرناک (CBRNE) در بیمارستان فارابی آغاز شد.
به گزارش پایداری ملی، این دوره کارگاهی که در قالب آموزش های سیستم فرماندهی حوادث در بیمارستان ها به همت واحد مدیریت حوادث و بحران بیمارستان فارابی و با مشارکت مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف افزایش آگاهی مسئولین مدیریت بحران بیمارستان های تابعه با حوادث و مخاطرات ناشی از مواجهه با مواد شیمیائی، میکربی، رادیواکتیو، هسته ای و انفجاری ((CBRNE) و نحوه مدیریت آن برگزار می شود.

اولین جلسه از این دوره آموزشی روز پنجشنبه دوم آذرماه ۱۳۹۶ در سالن آمفی تئاترپروفسور شمس برگزار شد. دکتر مهدی صنعتکار، قائم مقام ریاست بیمارستان فارابی در افتتاحیه این کارگاه ضمن خوشامدگویی به مسئولین و کارشناسان حاضر در جلسه اظهار داشت: بحران، شرایط پر استرسی است که هرلحظه در کمین همه ما است و نیاز به تصمیم گیری صحیح و در لحظه دارد و این مهارتی است که فقط با افزایش آگاهی، تمرین و  کسب مهارت به دست می آید.


برگزاری اولین جلسه دوره آموزشی مواجهه با مواد خطرناک در بیمارستان فارابی

دکتر صنعتکار با تاکید بر لزوم کسب مهارت مدیریت بحران در کارکنان درمانی افزود: مراکز درمانی و بیمارستان ها از واحد های کلیدی در حوادث و بحران ها هستند و کارکنان ان ها علاوه بر مسایل شخصی باید به سایر مردم نیز ارائه خدمت نمایند. بنابراین حفظ آمادگی در برابر بحران و داشتن مهارت مقابله با آن برای کادر بیمارستانها از ضروریات است.

وی تصریح کرد: مهارت مقابله با حوادث و مدیریت بحران با برگزاری چند جلسه آموزشی و انجام یک مانور حاصل نمی شود . باید آموزش ها در این زمینه مستمر بوده و تمرین های عملیاتی تکرار شود.  

معاون درمان بیمارستان فارابی در ادامه به موضوع مدیریت مواجهه با مواد خطرناک اشاره کرد و گفت: گرچه تا به حال کمتر به این این موضوع بسیار مهم پرداخته شده ولی خوشبختانه با تلاش همکاران پرتلاش و علاقه مند ما در واحد مدیریت بحران بیمارستان و با کمک مرکز مدیریت حوادث و فوریت های دانشگاه شاهد برگزاری سومین دوره آموزشی مواجهه با مواد خطرناک (CBRNE) در بیمارستان فارابی هستیم.

برگزاری اولین جلسه دوره آموزشی مواجهه با مواد خطرناک در بیمارستان فارابی 

همکاران عزیزی از بیمارستان های دیگر دانشگاه در این دوره میهمان ما هستند و امیدوارم برگزاری این دوره گامی موثر در جهت کسب تجربه و افزایش توان همکاران در مواجهه با هرگونه بحران باشد.

در ادامه این جلسه پس از پخش کلیپی در مورد نحوه مواجهه با آلودگی های شیمیایی، میکروبی، رادیو اکتیو  و مواد خطرناک، رقیه چمانی، کارشناس مرکز مدیریت حوادث دانشگاه در مورد نحوه برگزاری دوره توضیحاتی داد و گفت: این دوره ادامه سلسله آموزش های سیستم فرماندهی حوادث در بیمارستان است که در ۵ جلسه متوالی روز های پنجشنبه آذر ماه برگزار خواهد شد. 

مفاهیم و کلیات مواد خطرناک CBRNE، کلیات سیستم فرماندهی حوادث بیمارستانی در حوادث ناشی از CBRNE، شناسایی-پایش و پاسخ در حوادث شیمیایی، شناسایی-پایش و پاسخ در حوادث میکروبی و رادیواکتیو، مواجهه عملیاتی در حوادث  ناشی از CBRNE عناوین آموزشی این دوره هستند و در انتهای دوره یک سناریو تدوین و شرکت کنندگان  یک مانور دورمیزی و یک مانورعملیاتی را انجام خواهند داد. 

برگزاری اولین جلسه دوره آموزشی مواجهه با مواد خطرناک در بیمارستان فارابی

دکتر عبدالهی در ابتدای مطالب آموزشی خود با ابراز خرسندی از حساسیت به وجود آمده در مسئولین و کارکنان مراکز درمانی در خصوص لزوم رویکرد علمی به مدیریت حوادث و بحران ها افزود: امروز بحران در منطقه ما جزئی لاینفک از زندگی شده است و هرروز در گوشه و کنار شاهد نوعی از بحران هستیم بنابر این باید مثل سایر علوم برای مدیریت بحران وقت بگذاریم و آموزش ببینیم .
 
رییس مرکز مدیریت بحران دانشگاه بر لزوم بازنگری در سیستم مدیریت بحران کشور تاکید کرد و گفت:خوشبختانه مسئولین به اهمیت موضوع و جایگاه مدیریت بحران و لزوم صرف هزینه و منابع برای آن پی برده اند.
 
وی سپس به حادثه بیمارستان سیدالشهدای تهران اشاره کرد و گفت: وقتی صحبت از بحران به میان می آید منظور فقط زلزله نیست، حادثه بیمارستان سیدالشهدا برای ما درس است. این حادثه نمونه ای کوچک از بحرانی است که می تواند در بیمارستان های دانشگاه که همگی ساختمان های قدیمی دارند اتفاق بیافتد. بنابر این باید امروز به فکر چاره باشیم و برای مدیریت حادثه راه حل داشته باشیم. 

دکتر عبدالهی در ادامه به مرور کلیات و مفاهیم  مواد خطرناک پرداخت و گفت: CBRNE همان ش.م.ر.ه زمان جنگ است و عمدتا برای حوادث و حملات تروریستی و جنگی به کار می رود ولی منحصر به آن نیست و می تواند براثر حادثه دریک نیروگاه هسته ای یا یک مرکز پرتونگاری ویا بخش بیمارستانی یا در یک کارخانه اتفاق بیافتد همچنین این حوادث می توانند به شکل یک حادثه منطقه ای یا یک واقعه با گستردگی کشوری باشد. بنابر این باید همه ما این مواد را بشناسیم و نحوه برخورد با این گونه حوادث را بدانیم.

برگزاری اولین جلسه دوره آموزشی مواجهه با مواد خطرناک در بیمارستان فارابی

تعریف CBRNE و تفاوت آن با HAZMAT ، انواع مخاطرات شیمیایی،بیولوژیک، هسته ای، پرتوی و انفجاری، عوارض ناشی از آن ها، نحوه برخورد با حملات شیمیایی و هسته ای، محافظت شخصی، سیستم بندی مواد شیمیایی، راه های تاثیر، روش های انتقال مواد بیولوژیک، درمان های رایج برخی از عناوین شرح داده شده توسط دکتر عبدالهی در بخش اول کارگاه بود.

در بخش دوم کارگاه، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های دانشگاه به تریاژ مصدومین حوادث ناشی از CBRNE پرداخت و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ گفت.

جلسه بعدی کارگاه پنجشنبه ۹ آذر ماه در بیمارستان فارابی برگزار خواهد شد. 
علاقمندان می توانند فایل آموزشی مربوط به طرز استفاده از PPE (تجهیزات حفاظت فردی) درحوادث عفونی را از قسمت پیوست در انتهای این صفحه دریافت نمایند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر