۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۳۰۸۳۷
پدافند غیرعامل با شاخه های مختلف خود با حیات مردم ارتباط مستقیم دارد و در مواقع بحران و حتی قبل از بحران در تعیین سرنوشت جامعه نقش مهمی را ایفا می کند؛ در این میان به نظر می رسد بایسته های پدافند غیرعامل برای آذربایجان غربی به دلیل ویژگی های جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی ان متمایز است.
به گزارش ایرنا، کارشناسان امر می گویند راهبرد و برنامه ریزی جامعی در خصوص مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آذربایجان غربی تا زمان حاضر وجود ندارد و برای رفع این مشکل برنامه ریزی کلان از بالا به پائین نیاز است تا علاوه بر مشخص شدن برنامه ها، در مواقع بحران دچار دستپاچگی نشویم.

البته نیازهای استان ها نسبت به موقعیت جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دوری و نزدیکی از مرزها متفاوت با بسیاری از مناطق دیگر کشورمان است و بر این اساس باید برنامه متفاوتی برای آن تدوین و اجرایی شود. 

با این رویکرد گفته می شود عملیاتی شدن آموزش های پدافند غیرعامل موضوع بسیار ضروری برای مقابله با بحران های احتمالی است و در این خصوص تاکیدات مقام معظم رهبری باید آویزه گوش مسئولان و نهادهای تصیم گیر باشد، زیرا اگر برنامه ریزی خوبی برای پدافند غیرعامل وجود نداشته باشد، ممکن است دستاوردها در حوزه های مختلف ظرف چند دقیقه از بین برود.

آنچه مسلم است بخشی نگری در پدافند غیرعامل جایی ندارد و ورود به این حوزه حساس و حیاتی، در واقع یک مسئولیت مشترک و همگانی است. 

معاون مدیرکل پدافند غیرعامل و ستاد بحران استان آذربایجان غربی با بیان اهمیت موضوع بیوتروریسم به عنوان یکی از موضوع های پدافند غیرعامل گفت: 12 کارگروه تخصصی برای مقابله با تهدیدات غیر مسلحانه در استان از جمله کارگروه سلامت و بهداشت، آب، خدمات و پشتیبانی شهری، خدمات، امداد و نجات و غیره در استان تشکیل شده است.

نادر کاظمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شورای پدافند غیرعامل با ریاست استاندار و قرارگاه های سایبری و پدافند غیرعامل زیستی نیز در آذربایجان غربی تشکیل شده است. 

وی بیان کرد: با پیگیری های انجام شده قانون جدیدی در این خصوص مصوب شده که دستگاه های اجرایی مکلفند یک درصد از کل بودجه تملک دارایی های خود را به حوزه پدافند غیرعامل اختصاص دهند.

کاظمی افزود: رعایت قوانین و مقررات پدافند غیرعامل در اجرای طرح های مختلف نیز به ادارات و دستگاه ها ابلاغ شده است. 

وی یادآور شد: به حدود یکهزار نفر ساعت در دستگاه های مختلف اجرایی آموزش های لازم پدافند غیرعامل ارائه شده است. 

رئیس کارگروه اجرایی پدافند غیرعامل آذربایجان غربی نیز گفت: با توجه به شرایط استان و فعال بودن بخش کشاورزی تهدیدات زیستی می تواند بیشترین آسیب را به مردم برساند.

داود آقایی با اشاره به پیامد های خطرناک حملات بیولوژیکی اظهار کرد: آسیب های طولانی مدت، مشخص نبودن منبع توزیع، نبود درمان قطعی و فراوانی حوزه های انتشار مهمترین مشکلات رویارویی با این تهدیدات است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد نیز گفت: دوره تخصصی به روز برای دستگاه های اجرایی و آشنایی آنان با نحوه مقابله با این تهدیدات برگزار می شود.

ایرج شجاعی افزود: ارتباط تنگاتنگ با رسانه ها و نقش آنان در اطلاع رسانی برای مقابله با تهدیدات پیشرفته ضروری است.

واژه 'پد' به معنای دفاع، جلوگیری یا محافظت و واژه 'آفند' به معنای حمله، یورش و تهاجم می باشد. 

پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیر نظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرده یا مقدار این خسارت ها و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد. 

حفظ و حراست از اموال مردم و دولت در زمان غیر از جنگ و مقابله با تهدیدات مختلف یکی دیگر از تعاریف معمول برای پدافند غیرعامل است.

سازمان پدافند غیرعامل در سال ۱۳۸۲ با فرمان مقام معظم رهبری تشکیل شد .

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر