۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۳۰۷۸۳
معاون حقوقی سازمان پدافند غیر عامل کشور خبر داد
معاون حقوقی سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به جایگاه برتر سازمان های مردم نهاد گیلان نسبت به سایر استان ها گفت: استفاده از این ظرفیت ویژه نقش موثری در پیشگیری و مقابله با تهدیدات پیش روی کشور خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، دومین نشست هم اندیشی ”بررسی نقش سازمان های مردم نهاد در پدافند غیر عامل" صبح امروز با حضور معاون حقوقی سازمان پدافند غیر عامل کشور، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان و مسئولین برخی از سمن های فعال استان در سالن جلسات مؤسسه محیط زیستی سبزکاران بالان رشت برگزار شد.
 
قدرت نرم سازمان های مردم نهاد

در ابتدای این نشست، دبیر انجمن علمی پدافند غیر عامل گیلان با اشاره به لزوم افزایش تعامل با سازمان های مردم نهاد تصریح کرد: اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان در حال ارتقاء سطح روابط راهبردی، عملیاتی و اجرایی با این نهادهاست.
کشاورز با تأکید بر اینکه قاعده هرم پدافند غیرعامل را مردم جامعه تشکیل می دهند، گفت: پس از نقش آفرینی حاکمیت و دستگاه های اجرایی، مهمترین بخش پدافند غیرعامل را سازمان های مردم نهاد بر عهده دارند.
وی راه اندازی پدافند غیرعامل مردم پایه را از ضروریات کشور دانست و افزود: تهدیدات در سه حوزه سخت نظامی، فناوری پایه و مردم محور رخ می دهد که در حوزه تهدیدات مردم محور، خود مردم هدف اصلی قرار می گیرند زیرا که سرمایه اصلی نظام هستند.
کشاورز جنگ نرم را سلاح نوین دشمنان علیه کشور ذکر کرد و ادامه داد: آنچه در مورد سازمان های مردم نهاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، قدرت نرم آنهاست که می تواند عامل تأثیرگذاری در مقابل تهدیدات نرم باشد.
 
سنبل آبی از مهمترین تهدیدات اکوسیستم های تالابی کشور است

نسیم طواف زاده مدیرعامل مؤسسه محیط زیستی سبزکاران بالان در این نشست با اشاره به اقدامات مشترک این مؤسسه با اداره کل پدافند غیرعامل گیلان در جهت مقابله با گیاه مهاجم سنبل آبی، تصریح کرد: 14 هکتار از تالاب عینک رشت با همکاری 42 ارگان دولتی و غیردولتی از لحاظ وجود این گیاه پاکسازی شد.

وی با بیان اینکه سنبل آبی یکی از مهمترین تهدیدات اکوسیستم های تالابی کشور است، افزود: این گیاه مهاجم عامل خشک شدن 8 تالاب اقماری بابل، مرگ و میر ماهیان و تهدید معیشت مردم، اثرات آللوپاتی و همچنین ایجاد اختلال در زندگی اجتماعی مردم شهرهایی مثل تهران شده و هم اکنون استان خوزستان را نیز تهدید می کند. 

طواف زاده با اشاره به نتایج مثبت جلسات متعدد قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل گیلان که منجر به برانگیختن عظمی ملی در جهت مقابله با تهدیدات سنبل آبی شد، اظهار کرد: برنامه ملی ”پیش آگاهی، پبشگیری و کنترل (مقابله) گونه علف هرز مهاجم سنبل آبی" با همکاری این اداره کل تهیه شده و در مرحله بررسی قرار دارد.

وی به برگزاری همایش ملی ”تهدیدات پدافند غیرعامل مردم محور" که اسفند ماه سال جاری در شهرستان مرزی آستارا برگزار خواهد شد، اشاره کرد و افزود: بیکاری و افزایش مهاجرت ناخواسته، علاقه به شهرنشینی و عدم پشتیبانی از طرح های اجرایی منجر به ایجاد تهدیدی برای توسعه مشارکت مردم نهاد در روستاها شده است.


”دوشنبه بازار" طرحی با محوریت خود اشتغالی زنان سرپرست خانوار

در ادامه این نشست تخصصی، گلناز نظامی مدیر عامل مؤسسه خیریه ایزد دوستان شمال به دید علمی و بین رشته ای حاکم بر سیاست ها و برنامه ریزی های اداره کل پدافند غیرعامل گیلان برای حضور سازمان های مردم نهاد اشاره و تصریح کرد: این مؤسسه ۱۱ سال به شکل غیر رسمی و ۸ سال به صورت تشکیلاتی در حوزه کودکان و زنان سرپرست خانوار فعالیت مداوم دارد.
نظامی با اشاره به ابداع و اجرای پروژه ”دوشنبه بازار" با محوریت خود اشتغالی زنان سرپرست خانوار توسط این مؤسسه گفت: تاکنون 160 زن سرپرست خانوار در قالب این پروژه آموزش دیده اند و 33 نفر در حال تولید پایدار هستند.

وی این طرح را پروژه ای با اقتباس از بازارهای محلی استان که روزهای دوشنبه  و پنجشنبه در سطح شهرستان ها برپا می‌ شوند دانست و افزود: مدیریت بازارچه های محلی در گیلان همواره با محوریت زنان صورت گرفته و از قدیم الایام در معیشت زنان روستایی و زنان سرپرست خانوار تأثیر بسزایی داشته است.

نظامی با بیان اینکه پروژه ”دوشنبه بازار" فرصت کافی را برای حضور مادران شاغل در خانه، کسب درآمد و تربیت فرزندان فراهم می آورد، یادآور شد: علاوه بر آموزش مهارتی و ارائه گواهی نامه رسمی به زنان سرپرست خانوار، خدماتی نظیر بیمه سلامت درمان، ویزیت رایگان، تحصیل و اردوهای رایگان و مشاوره‌ های حقوقی روانشناسی نیز در قالب این طرح به آنان ارائه می شود.

وی با اشاره به بستر سازی مناسب فروش محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار در طرح”دوشنبه بازار" گفت: محصولات تولیدی از سه راه اپلیکیشن موبایل دوشنبه بازار، سایت اینترنتی و بازارچه های فیزیکی سیار در سراسر استان به فروش می رسند.

نظامی با تأکید بر اینکه تعامل سازنده اداره کل پدافند غیرعامل با سازمان های مردم نهاد برگ برنده ای برای کشور خواهد بود، خاطرنشان کرد: بیکاری یک تهدید جدی برای جامعه ماست و برندسازی کیفیت و نیز تولید مرغوب در مشاغل خانگی منجر به پایداری مشتری و افزایش نرخ اشتغال می شود.
 
لزوم آموزش مهارت های زندگی برای نسل جوان

زهرا رشیدی نژاد مدیر عامل جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی ایران در این نشست با اشاره به لزوم توسعه فعالیت های علمی و تخصصی در زمینه پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی در استان تصریح کرد: گیلان مقام دوم طلاق را در کشور دارد و لزوم ارائه آموزش های مربوط به مهارت های زندگی برای نسل جوان به خوبی حس می شود.

وی به فعالیت بیش از چهارصد پایگاه و هفتصد گروه سلامت روان اجتماعی در کل کشور زیر نظر این جمعیت اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش های گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و مسئولیت و صیانت اجتماعی، کارگاه ها و سمینارهای آموزشی، کمک رسانی و توزیع غذا به کارتن خواب ها و برپایی نمایشگاه های اقتصاد مقاومتی از جمله اقدامات این جمعیت است.

رشیدی نژاد با بیان افزایش شیوع ایدز و اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و غیر صنعتی در کشور خاطرنشان کرد: سلامت روان اجتماعی جامعه از طریق آموزش مهارت های زندگی به کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تحت نظارت کارشناسان متخصص نقش بسزایی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله گرایش به اعتیاد خواهد داشت.



افزایش آمار مبتلایان به چاقی و دیابت در کشور

در ادمه این نشست، دکتر ابراهیم آذرپور مسئول مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبو با اشاره به اهمیت نقش سازمان هاي مردم نهاد در توسعه همه جانبه و پایدار کشور تصریح کرد: روند رشد کمی و کیفی این سازمان ها به ویژه طی دهه اخیر، لزوم توجه هرچه بیشتر دولت را با توجه به محدودیت امکانات به بهره گیری از ظرفیت آنها در بخش های مختلف مشخص ساخته است.

وی با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل قادر است با حمایت، پشتیبانی، توانمندسازی، رسمیت بخشی، شبکه سازی و افزایش سهم مشارکت سمن ها در امور مختلف کشور بخش قابل توجهی از فشار وارده بر دستگاه های دولتی را بکاهد، افزود: یکی از نتایج مشارکت سمن ها در گیلان حفاظت محیط زیست و توسعه زیرساخت های گردشگری خواهد بود.

آذرپور با اشاره به لزوم ایفای نقش تسهیل گری سازمان پدافند غیرعامل جهت برگزاری انواع استارتاپ ها و بسترسازی فضای کسب و کار در کشور گفت: یکی از معضلات اصلی استان گیلان، چای سنواتی است که روزگاری 250 هزار تن در انبارها وجود داشته و امروز به 45 هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد: چای سنواتی برای مصرف خوراکی سرطان زا و باطله است، ولی پدافند غیرعامل در این حوزه با راه اندازی چرخه های تولید فرآورده های جانبی قادر خواهد بود محصولاتی دانش بنیان را از این سرمایه نابود شده ملی بدست آورد.

آذرپور با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به چاقی و دیابت در کشور آن را تهدیدی جدی پیش روی حوزه بهداشت و درمان خصوصاً بیمه ها دانست و اظهار کرد: شیرین کننده های طبیعی و سلامتی بخش حاصل از گیاه استویا جایگزینی مناسب برای قند و شکر هستند، زیرا که از طریق بدن جذب نمی شوند و تقریباً 300 برابر شیرین تر از شکر هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه گیاه کینوآ از دیگر زمینه هایی است که سازمان پدافند غیرعامل برای حفظ امنیت غذایی کشور می تواند به آن ورود کند، افزود: غنای استثنایی اسیدهای آمینه موجود در کینوآ خواص درمانی و تغذیه ای ویژه ای به این محصول کشاورزی بخشیده و آن را به غذایی فراسودمند تبدیل کرده است.

آذرپور با اشاره به اقدامات سازنده اداره کل پدافند غیرعامل گیلان در هم افزایی نیروهای مردم نهاد برای مقابله موثرتر با تهدیدات پیش روی استان به ویژه نجات تالاب عینک خاطرنشان کرد: ایران واجد تنوع وسیعی از اکوسیستم های تالابی است به طوری که از ۴۲ نوع تالاب تعریف شده براساس کنوانسیون رامسر، همگی به جز یک مورد (تالاب های توندرا)، در کشورمان وجود دارد.

وی با بیان اینکه تلاش های مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات بامبو منجر به مطرح شدن نام ایران و استان گیلان به عنوان یکی از کشورها و مناطق دارای سابقه بامبو کاری در صنعت بامبوی جهانی شد، گفت: ارزش تجارت جهانی و صنایع دستی بامبو حدود 60 میلیارد دلار است و ایران تاکنون جایگاه ویژه ای در این تجارت پرسود نداشته است.



لزوم واقعی تر شدن نقش سازمان های مردم نهاد

در ادامه این نشست، پیمان بازدیدی مدیرعامل مؤسسه زیست‌ محیطی سرزمین ایده آل ما با اشاره به دانش مداری و سرمایه اجتماعی کم نظیر سمن های گیلان تصریح کرد: با وجود همه تلاش ها هنوز از جایگاه قانونی در ایران بی بهره ایم.

وی با بیان اینکه امید است با اجرای برنامه ششم توسعه، نقش سازمان های مردم نهاد پر رنگتر و واقعی تر شود، اظهار کرد: تنها استان های گیلان و مرکزی از وجود خانه تشکل ها بهره مند هستند.

بازدیدی اداره کل پدافند غیرعامل گیلان را فرمانده نهادهای دولتی و غیردولتی در پاکسازی تالاب عینک از تهدید سنبل آبی دانست و افزود: لازم است کمیته سازمان های مردم نهاد در پدافند غیرعامل کشور تشکیل شود.
 
راه اندازی نخستین قرارگاه سازمان های مردم نهاد در اداره کل پدافند غیرعامل گیلان

محمدعلی قمی معاون حقوقی سازمان پدافند غیر عامل کشور در این نشست با اشاره به انتخاب مدیرکل پدافند غیرعامل گیلان به عنوان مدیر نمونه کشوری، تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد گیلان نسبت به سایر استان ها در جایگاهی برتر قرار دارند.

قمی با اشاره به فرمان «آتش به اختیار» مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) گفت: تعبیر این فرمان، روشی است که سمن ها دنبال می کنند. یعنی هر جا که دولت از نظر امکانات دچار محدودیت باشد، جمعی دلسوزانه وارد عمل می شوند.

وی تهدیدات را به دو دسته انسانی و غیر انسانی (طبیعی) تقسیم بندی کرد و افزود: فرق بین این دو، وجود کینه و برنامه ریزی در تهدیدات انسان محور است.

قمی با بیان اینکه در سازمان پدافند غیرعامل بر اساس نیاز کشور چندین قرارگاه راه اندازی شده است، اظهار کرد: قرارگاه های زیستی، شیمیایی، پرتوی، سایبری و فرهنگی از آن جمله اند.

وی با اشاره به پیشنهاد ارائه شده از سوی اداره کل پدافند غیرعامل گیلان جهت راه اندازی نخستین قرارگاه سازمان های مردم نهاد در این سازمان تصریح کرد: با توجه به نقش غیرقابل انکار سمن ها در توسعه کشور راه اندازی این قرارگاه با محوریت اداره کل پدافند غیرعامل گیلان، در آینده ای نزدیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.



تدوین طرح جامع تهدیدات تخصصی در گیلان

در ادامه این نشست، دکتر امیر مرادی مدیرکل پدافند غیرعامل گیلان همکاری و مشارکت دستگاه های اجرایی با انجمن های مردم نهاد استان در رفع تهدید زیستی گیاه مهاجم سنبل آبی و آفت شب پره زمستانی شمشاد را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: ایمن سازی کشور در مقابل تهدیدات متنوع روز از رسالت های این سازمان است.

وی با اشاره به لزوم اقدامات اجرایی موثر بر پایه پژوهش های کاربردی و آینده نگر تصریح کرد: آماده سازی کشور و توانمندسازی جامعه پیش از وقوع بحران نقش بسزایی را در کاهش خسارات و چگونگی برخورد موثر با تهدیدات ایفا می کند.

مرادی با تأکید بر اهمیت اولویت بندی و شناسایی مراکز مهم و تأسیسات حیاتی در حوزه پدافند غیرعامل گفت: اقدامات لازم برای تدوین طرح جامع تهدیدات تخصصی در گیلان در حال انجام است.

وی در پایان تصریح کرد: مهم ترین وظیفه ما در پدافند غیرعامل دفاع هوشمندانه و مقتدرانه از سرمایه های انسانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور، کاهش آسیب پذیری نظام در برابر تهدیدهای دشمنان و تلاش برای پایداری و اقتدار ملی است.




گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر