۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۳۰۴۵۶
سخنگوی سازمان پدافند غیرعامل گفت: در سازمان پدافند غیرعامل برای ارتباط گرفتن با بدنه مردم از طریق ساخت سریال شیوع در سال 94 تلاش کردیم.
به گزارش پایداری ملی دکتر محسن محبی معاون فرهنگی و اطلاع رسانی و سخنگوی سازمان پدافند غیرعامل با نزدیک شدن به هفته پدافند غیرعامل از ضرورت های توجه به این حوزه مهم گفت.
دکتر محبی به معنای لغوی "پدافند غیرعامل" اشاره  و بیان کرد: پدافند غیر عامل در سایر کشورهاتحت عنوان دفاع غیر نظامی مطرح است. اصطلاح پدافند غیرعامل اصطلاحی غیر نظامی است که چند جز دارد.
وی ادامه داد: پدافند با ریشه پاد آفند در اصطلاح نظامی به معنی یورش و حمله است.کلمه  عامل به معنی سلاح و غیر عامل بدون استفاده از سلاح معنا میشود در نتیجه پدافند غیر عامل به معنی دفاع بدون اسلحه است.
معاون فرهنگی و اطلاع رسانی سازمان پدافند غیرعامل تشریح کرد: دفاع بدون اسلحه(پدافند غیر عامل) شامل تمام حوزه های حیات بشری است. برعکس دفاع عامل که در آن سلاح به کار میرود دفاع غیر عامل در تمام شئون بشری دخالت دارد. مفهوم کلی پدافند غیرعامل این است که در صورت حمله احتمالی دشمن حداقل خسارت را در حوزه تجهیزات و منابع و زیرساختها  ببینیم. در واقع مجموعه اقداماتی که بدون استفاده از سلاح برای افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، استقرار خدمات ضروری، ارتقا پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران می شود حوزه پدافند غیرعامل است.
سخنگوی سازمان پدافند غیرعامل به دربرگیری گسترده این حوزه در تمام شئون زندگی بشری اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه جنگ ها از سنتی و درگیری بین قوای نظامی چند کشور به داخل شهرها کشیده شده است و نسل های جدید جنگ بسیار متنوع شده است مردم در حوزه هایی مانند"سایبری،زیستی،هسته ای، پرتوی وشیمیایی و اقتصادی، کالبدی یا همان زیرساختی" در معرض خطر هستند باید علاوه بر مدیران نحوه مقابله با این تهدیدات احتمالی را بدانند.
وی ادامه داد: لازم است آحاد جامعه تهدیدات و خطرات این حوزه ها را بدانند و برای بحران های احتمالی آماده باشند. به طور مثال در حوزه زیستی شاهد بیوتروریسم هستیم یعنی تروری که در فضای بیولوژیک شکل میگیرد ممکن است هجمه ‌ای برای همه مردم باشد و با یک میکروب آلوده که بخشی از جامعه را می تواند با یک تهدید روبرو شوند.

اقدامات سازمان  پدافند غیرعامل برای آموزش همگانی
معاون فرهنگی و اطلاع رسانی سازمان پدافند غیرعامل هدف این سازمان را از تشکیل معاونت توسعه فرهنگی و اطلاع رسانی ارتقا در حوزه اطلاع رسانی بیان کرد و گفت: تشکیل این معاونت موجب شد تا با دستگاه های فرهنگ ساز مثل وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات ارتباط بگیریم تا هرکدام از این سازمان ها تلاش کنند اقدامات لازم را در زمینه پدافند غیرعامل انجام دهند.

اقدامات وزارت آموزش و پرورش در زمینه پدافند غیرعامل
سخنگوی سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به نقش آموزش و پرورش در شناسایی اهداف پدافند غیرعامل گفت: در این وزارتخانه فیلم های کوتاه و انیمیشن برای سنین مختلف ساخته شده است. کتاب برای مخاطبان نوجوانان و خانواده ها و معلمان آن ها تدوین شده است. علاوه بر این ها سند پدافند غیرعامل در وزارت آموزش و پرورش آماده شده است. 
وی تصریح کرد: نقشه راه آموزش پدافند غیر عامل در آموزش و پرورش در حال تدوین است. در کتاب درسی آمادگی دفاعی پایه نهم و دهم یک فصل به موضوع پدافند غیرعامل اختصاص پیدا کرد. کتاب های پدافند غیرعامل خاص دختران معلمان و اولیا دانش آموزان در حال تدوین و نهایی شدن است. هر سال آموزش و پرورش رزمایش های مختلفی را در سطح حداقل پانصد مدرسه برای تمرین موارد پدافندی اجرا میکند . امسال هم این مراسم به صورت سمبلیک در یکی از مدارس بزرگ تهران قرار است با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پدافند غیر عامل و استاندار  انجام شود.
دکتر محبی بیان کرد: آموزش و پرورش در همه مدارس در طول هفته پدافند غیرعامل اقدام به برگزاری نمایشگاه و دعوت از استاید آشنا با موضوع پدافند غیرعامل کرده است.
همچنین آموزش و پرورش بیش از ششصد هزار نفر از مدیران و معلمان خود را تحت آموزش های عرضی پدافند غیر عامل قرار داده است.

اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه پدافند غیرعامل
معاون فرهنگی و اطلاع رسانی سازمان پدافند غیرعامل توضیح داد: در سازمان تبلیغات اقدامات اسلامی اقدامات قابل توجهی از جمله تدوین بیش از بیست عنوان کتاب در حوزه پدافند غیرعامل انجام شده است. کتابهایی که به اقشار مختلف از جمله مبلغین و مداحان و ... اختصاص دارد.


اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه پدافند غیرعامل
وی ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به اینکه اداره کل پدافند غیرعامل در این شورا فعال است در تمام قوانین تدوینی این شورا سازمان ها موظف به پیش بینی و رعایت اصول پدافند غیرعامل شده اند.

اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه پدافند غیرعامل
سخنگوی سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به نقش وزارت ارشاد در پیشر اهداف پدافندی گفت: در این وزارتخانه با تدوین بیش از بیست و پنج عنوان کتاب در حوزه پدافند غیرعامل و برگزاری نمایشگاه های مختلف قدمهای بزرگی برداشته شده است.

دکتر محبی همچنین به تشکیل ستاد هفته نکوداشت پدافند غیرعامل به صورت سالانه اشاره و بیان کرد: هر سال در هفته پدافند تمام معاونت های سازمان به برگزاری نمایشگاه مرتبط اقدام میکنند که در سال گذشته همایش پدافند غیرعامل با رویکرد فرهنگی برگزار شد.
وی ادامه داد: در سازمان پدافند غیرعامل برای ارتباط گرفتن با بدنه مردم از طریق ساخت سریال(شیوع در سال 94) تلاش کردیم. همچنین تعداد قابل توجهی مستند با موضوعات پدافند غیرعامل در حوزه های عمومی و تخصصی به ویژه سایبری، زیستی و پرتوی ساخته شده است. معاون فرهنگی و اطلاع رسانی سازمان پدافند غیرعامل در مورد نقش رسانه ها برای رسیدن به اهداف این سازمان تشریح کرد: ما برای ساخت تیزرها و نماهنگ ها و سایر بسته های فرهنگی بسیار تلاش کرده ایم که به ارتباط با رسانه ها و مردم عمق ببخشیم به طوری که بسیاری از این تولیدات سازمان پدافند غیرعامل از رسانه ملی پخش شده است.

معاون فرهنگی و اطلاع رسانی سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: با این اوضاع هنوز هم معتقدیم در حوزه فرهنگسازی در ابتدای راه هستیم و بهتر است بپذیریم سازمان پدافند غیر عامل چشم بینای جامعه در رصد و پایش و اعلام خطر و ارائه راهکار در مقابله با تهدیدات و بحرانها، اطلاع رسانی ترویج و تعمیق و فرهنگسازی است.
وی ادامه داد: از این منظرسازمان دست یاری خود را برای توسعه مفاهیم پدافند غیرعامل در سطح جامعه به سمت سایر نهادهای فرهنگی دراز کرده و از هر اقدامی در خصوص آگاهی رسانی استقبال میکند.
سخنگوی سازمان پدافند غیرعامل بیان کرد: در حوزه آموزش عمومی برنامه های کوتاه و بلند مدت داریم. در مورد اهداف کوتاه مدت برای ساخت و پخش تولیدات مستند و مرتبط با موضوعات پدافند غیر عاملی در رسانه ملی تلاش میکنیم تا آحاد جامعه با این حوزه آشنا شوند. از اهداف بلند مدت هم میتوان به حضور و آموزش عامه مردم در مکان های عمومی از جمله فرهنگسراها اشاره کرد.
وی  به تلاش این سازمان برای آکادمیک کردن تحصیلات مرتبط با حوزه پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: سازمان پدافند غیرعامل در حوزه تحصیلات تکمیلی اقدام به راه اندازی 17 رشته کارشناسی ارشد کرده است که دانشجویانش در دانشگاه های امام حسین(ع) ،مالک اشتر،فارابی و دانشکده عالی دفاع ملی مشغول به تحصیل و اکثر فارغ التحصیلان این دانشگاه ها در سازمان ها و دستگاه های اجرای و نیروهای مسلح مشغول به کار هستند. در سال گذشته هم اولین دانشجویان دوره دکتری فارغ التحصیلی خود را جشن گرفتند.
دکتر محبی در پایان بیان کرد: در حوزه آموزش عرضی از طرف کمیته دائمی پدافند غیرعامل به تمام وزارتخانه ها و سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی ابلاغیه ای صادر شد که طی آن دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان با رویکرد پدافند غیرعامل پیش بینی شده است.

انتهای پیام/

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر