۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۹
کد خبر: ۳۰۱۲
پایگاه اینترنتی فارن پالیسی در گزارشی به قلم جیمز تراب این پرسش را مطرح می کند که آیا هنوز زمان آن فرا نرسیده است که آمریکایی ها حقایق کثیف پشت پرده سیا را بدانند؟

سناتور فرانک چرچ آوریل سال ۱۹۷۵ میلادی کمیته تحقیقاتی ویژه ای را برای تحقیق و بررسی فعالیت ها سیا تشکیل داد. این کمیته طی دو سال چهارده گزارش منتشر کرد و از فعالیت و اقدمات تکان دهنده این نهاد اطلاعاتی – از توطئه های گوناگون برای ترور سران کشورها ( کاسترو ، دیم و لومومبا ) گرفته تا اجرای چندین عملیات مرموز و پیچیده با استفاده از مواد مخدر توهم زا LSD و تطمیع خبرنگاران امریکایی ، پرده برداشت.

 

سازمان سیا

در نتیجه انتشار این گزارش ها جرالد فورد رئیس جمهور وقت آمریکا دستور ممنوعیت ترور سران خارجی را صادر کرد ، مجلس نمایندگان و سنای امریکا ، کمیته های اطلاعاتی دائمی را تشکیل دادند و دادگاههای موسوم به FISA” ” دادگاه نظارت بر عوامل مظنون خارجی تشکیل شد.

 

اما جنگ با تروریسم بار دیگر دستان سیا را برای اجرای عملیات سیاه خود علیه دشمنان امریکا – با اعمال مختلف از جمله شکنجه و بازداشت های مخفیانه – در سراسر جهان باز کرد.

 

سیا در حال حاضر همچنان به دروغ – به کاخ سفید و البته مردم – می گوید که شکنجه در کسب و جمع آوری اطلاعات از مظنونان مهم بسیار کارساز بوده است و استفاده از آن به عنوان یک ابزار موثر برای بازپرسان ضروری است.

 

از سوی دیگر مقاماتی نظیر دیک چنی معاون رئیس جمهور سابق آمریکا نیز بارها و بارها بر این موضوع تاکید کردند که اقدامات سیا توانسته است جان هزاران انسان را نجات بخشد. به این ترتیب جای تعجبی ندارد که شمار زیادی از امریکایی ها فکر کنند امریکا باید تروریست ها را شکنجه کند؟

 

همواره دلایل قابل قبولی برای ممانعت از افشار حقایق زشت وجود دارد. در اوایل سال ۲۰۰۹ میلادی ، پاتریک لیهی رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا خواستار تشکیل کمیسیون مستقلی برای تحقیق درباره اتهامات مربوط به شکنجه شد اما سخنگوی باراک اوباما رئیس جمهور امریکا اعلام کرد این پیشنهاد عملی نیست.

 

البته درباره پوشیده نگه داشتن فعالیت های محرمانه می توان گفت اوباما بهتر از جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا عمل کرده است. این موضوع درباره طرح استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین که در کانون فعالیت های اوباما در زمینه جنگ با تروریسم قرار داشت ، بسیار بارز و انگشت نما بود.

 

هارولد کوه مشاور ارشد سابق وزارت امور خارجه امریکا اخیرا در سخنرانی در اتحادیه دانشجویان آکسفورد اعلام کرد دولت امریکا نتوانسته است درباره استانداردهای قانونی و روند تصمیم گیری خود شفاف عمل کند.

 

دسامبر گذشته کمیته اطلاعات سنای آمریکا گزارش شش هزار صفحه ای را درباره یافته های تحقیقات محرمانه خود در خصوص نحوه رفتار با بازداشت شدگان تایید کرد. در این گزارش که به اطلاع عموم نرسید و همچنان محرمانه است ، به برخی اقدامات سیا در بدرفتاری با بازداشت شدگان به اختصار پرداخته شده است.

 

جان برنان رئیس سیا در اظهاراتی تایید کرد که این گزارش پرسش هایی را درباره اقدامات سیا مطرح کرده است ؛ موضوعی که آمریکایی های دیگر هرگز شانس و امکان اطلاع از آن را ندارند.

 

سناتور مارک اودال از اعضای دموکرات مجلس سنای آمریکا در نامه ای به اوباما شکایت کرد که ظاهرا برنان تمایلی برای همکاری ندارد و پس از گذشت ماهها نتوانسته است پاسخی برای پرسش های مطرح شده ارائه دهد.

 

یکی از منابع کنگره نیز اعلام کرد هیچ نشانه هایی دال بر این موضوع وجود ندارد که کاخ سفید حتی به این گزارش رسیدگی کرده باشد.

 

اگر زمانی گزارش کمیته اطلاعات سنای امریکا یک گام به علنی شدن نزدیک شود ، بدون شک مقامات کنونی و سابق سیا و بسیاری از سیاستمداران جمهوریخواه در خصوص مخاطرات برای امنیت ملی و عوامل مخفی اطلاعاتی این کشور و همچنین جسورتر شدن دشمنان امریکا هشدار خواهند داد و این همان اشتباهی است که آنها در سال ۱۹۷۵میلادی نیز مرتکب شده بودند و اکنون نیز به اشتباه خود ادامه می دهند.

باشگاه خبرنگاران


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر