۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۳۰۰۵۶
جروزالم پست در گزارشی بررسی کرد؛
در حالی که فرصت زیادی تا اعلام تصمیم «دونالد ترامپ» درباره برجام نمانده است، «بنیامین نتانیاهو» اظهار نظری درباره این موضوع نکرده است.
به گزارش پایداری ملی؛ روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت: «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل، هنوز به صورت عمومی اظهار نظری درباره موعد 15 اکتبر و اعلام نظر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، در خصوص توافق هسته ای ایران نکرده است. در این روز ترامپ طبق وعده پیشین خود قصد دارد پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکند و تصمیم گیری درباره بازگرداندن تحریم های اقتصادی گذشته علیه این کشور را به کنگره آمریکا واگذار خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو نیز یکی از مخالفان سرسخت توافق هسته ای ایران و 1+5 بوده و در سخنرانی سه هفته گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد «توافق باید اصلاح و یا کلا لغو شود.» وی حتی در حاشیه این اجلاس با ترامپ دیدار و پس از آن اظهار کرد پیشنهادهای سازنده ای درباره اصلاح توافق هسته ای به رئیس جمهور آمریکا ارائه کرده است.

جروززالم پست در ادامه نوشت: دیدگاه ترامپ و نتانیاهو درباره توافق هسته ای که سال 2015 امضا شد بسیار به یکدیگر نزدیک است. ترامپ این توافق را «شرم آور» و بدترین توافق انجام شده در تاریخ آمریکا توصیف کرده است.

اگر دونالد ترامپ به وعده خود عمل و پایبندی ایران را به برجام رد کند، کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا با اتخاذ تدابیری مانند اعمال تحریم های بیشتر اقتصادی، ایران را تحت فشار قرار دهد.

نتانیاهو نیز در سخنرانی 19 سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل، بر همین موضوع تاکید داشت. منظور نخست وزیر اسرائیل از «اصلاح توافق و یا لغو کامل آن» نیز اعمال فشار بیشتر بر ایران است. به عقیده نتانیاهو آنقدر باید بر تحریم های ایران افزود و به اندازه ای تهران را تحت فشار قرار داد تا به طور کلی دست از «ساخت سلاح اتمی» بکشد.

جروزالم پست در ادامه گزارش خود آورده است: «اصلاح کردن توافق هسته ایران نیز مستلزم شرایط متعددی است. یکی از این موارد بازرسی های دقیق از سایت های نظامی و یا هر سایت مشکوک دیگری در ایران است و اینکه تهران را بابت هر خشونتی مورد مجازات قرار دهند. اما بالاتر از همه آنها، اصلاح توافق هسته ای به معنی خلاص شدن از تاریخ انقضای این توافق است.»

در توافق هسته ای سال 2015، تاریخ هایی برای انقضای پایبندی ایران تعیین شده است که اعتراض منتقدان از جمله نتانیاهو را به دنبال داشت. این افراد معتقدند ایران هیچ نیازی ندارد تا توافق هسته ای را نقض کند و سپس به تسلیحات هسته ای دست یابد. این کشور می تواند به توافق پایبند بماند؛ اما پس از منقضی شدن آن، راه خود را در مسیر دستیابی به سلاح اتمی در پیش بگیرد. برای مثال، محدودیت درمورد تعداد سانتریفیوژها، تحقیقات و توسعه فناوری هسته ای ایران در سال 2025 به پایان می رسد و پس از آن این کشور قادر است از هر تعداد سانتریفیوژ که مایل باشد،استفاده کند.

محدودیت بر غنی سازی اورانیوم ایران نیز در سال 2030 به پایان می رسد. در همین سال محدودیت بر روی ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران نیز به اتمام می رسد. علاوه بر آن ممنوعیت ساخت رآکتورهای آب سنگین ایران که برای ساخت پلوتونیوم مورد استفاده قرار می گیرد، نیز لغو می شود. پلوتونیوم ماده اصلی ساخت بمب اتم است.

محدودیت های دیگری نیز در سال های 2035 و 2040 لغو خواهند شد.

نتانیاهو نیز در سخنرانی 19 سپتامبر خود دقیقا به همین موضوع اشاره کرد. وی مدعی شد: خیلی طول نمی کشد که تمام محدودیت های هسته ای ایران منقضی می شوند، بدون اینکه تغییری در رفتار ایران بوجود آمده باشد و یا اندکی از حمایت های این کشور از تروریسم و خشونت های منطقه ای کاسته شده باشد.

او سپس مدعی شد: وقتی به پایان مهلت توافق هسته ای برسیم، یک سایه تیره بر تمام خاورمیانه و جهان گسترده می شود، به دلیل آنکه ایران از آن پس می تواند به هراندازه اورانیوم که مایل است در حجم صنعتی، دسترسی داشته باشد.

روزنامه نیویورک تایمز در مقاله شنبه خود نوشته بود: اینکه ترامپ در سخنرانی مجمع عمومی تاکید کرد توافق هسته ای یکی از بدترین توافق های تاریخ آمریکا بوده است، در حقیقت نوعی الگوبرداری از سخنان نتانیاهو بود که این توافق را بسیار «وحشتناک» توصیف کرده بود. به نظر می رسد سخنان ادا شده از سوی ترامپ تحت تاثیر اظهار نظرات نتانیاهو است.

مقامات صهیونیست مکررا از واشنگتن می خواهند تحریم های اقتصادی را علیه ایران تشدید کنند. همچنین آمریکا می تواند بر متحدان اروپایی خود فشار اعمال کند و از آنها بخواهد میان تجارت با آمریکا و یا تجارت با ایران یکی را انتخاب کنند.

سفیر اسرائیل در آمریکا طی سال های 2009 تا 2013 معتقد است متحدان اروپایی مایل به همراهی آمریکا در لغو توافق هسته ای نیستند. اما موضوع انتخاب شریک تجاری میان ایران و آمریکا، آنها را متزلزل می کند. آمریکا در صدر تجارت اقتصادی در جهان قرار دارد، حال آنکه ایران دارای رتبه بیست و هفتم است. اگر آنها ایران را انتخاب کنند و تحریم های آمریکا از سر گرفته شود، پیامدهای اقتصادی آن برایشان سخت و زیان بار خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر