۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۲۹۳
پس از آنکه خبر دور جدید مذاکرات ایران با آژانس درباره موضوع هسته‌ای ایران منتشر شد، سایت بی بی سی فارسی روز جمعه در گزارشی به این خبر پرداخت و نوشت که گیل تیودور، سخنگوی آژانس بین المللی، گفته است که دو طرف توافق کرده اند دور بعدی مذاکرات خود را در روز ١٣ دسامبر در تهران آغاز کنند.

به گفته سخنگوی آژانس بین ا لمللی "هدف از این مذاکرات، تکمیل سازماندهی روند رسیدگی و حل و فصل موضوعات باقی مانده مربوط به برنامه هسته ای ایران است.”

 

منابع نزدیک به آژانس گفته اند احتمال دارد که ریاست هیات آژانس در مذاکرات تهران را یکی از معاونان مدیرکل آژانس برعهده داشته باشد.

 

این خبر بی بی سی امروز توسط علی اکبر سلطانیه نماینده ایران در آژانس تایید شد.

 

یک گزینه جدید روی میز آمریکایی‌ها

 

بی بی سی درحالی این خبر را منتشر کرد که گمانه‌ زنی‌ها و اخبار تایید نشده درباره این مذاکرات نیز در رسانه های دیگر منتشر شد. در این میان برخی از رسانه‌ها به موضع آمریکا در این باره پرداختند.

 

سایت رادیو دویچه وله آلمان در این باره به نقل از منابع آمریکایی از گزینه جدید مقامات کاخ سفید برای مذاکره با ایران خبرداد و نوشت: ایالات متحده سرگرم بررسی رویکرد جدیدی در قبال برنامه هسته‌ای ایران است.

 

این رویکرد جدید یکی از گزینه‌های ممکن برای جلوگیری از ناکامی تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا و کشورهای غربی برای مهار برنامه اتمی ایران به شمار می‌‌‌آید. در صورتی که جمهوری اسلامی در مذاکرات اتمی آتی حاضر به مصالحه و تغییر اساسی مواضع خود باشد، آمریکا نیز در مقابل آماده است که تحریم‌ها را سریع‌تر از قرار‌های کنونی کاهش دهد.

 

 

 

ایهود باراک: ایران اورانیوم خود را صرف مصارف پزشکی کرده است

 

درحالی که آمریکایی‌ها از طرحی برای کاهش تحریم‌ها سخن می‌گویند، ایهود باراک وزیر دفاع رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده که روند غنی سازی اورانیوم در ایران کند شده است.

 

سایت رادیو فردا در این باره نوشت: ایهود باراک گفت که کشورش آگاه است که جمهوری اسلامی روند غنی‌سازی اورانیوم را «به دلایلی که معلوم نیست» کند کرده است. باراک گفت که مفهوم این «تعویق چشمگیر» این است که اسرائیل برای رسیدگی به مسئله هسته‌ای ایران مدت زمان بیشتری در اختیار دارد و «ایران هنوز از خط قرمز عبور نکرده است».

 

به گفته وی، ایران با این کار خود به مدت هشت ماه در مسیر پیشرفت‌های هسته‌ای خود عامدانه تأخیر انداخته است. وی گفت که اسرائیل نمی‌داند که چرا ایران در این مقطع زمانی غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا را کند کرده، اما اسرائیل متوجه شده است که ایران بخشی از اورانیومِ پیشتر غنی شده خود را برای مصارف پزشکی به کار برده است.

 

مدت هشت ماهی که ایهود باراک مورد اشاره قرار داده با جدول زمانی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، در سخنرانی دو ماه پیش در سازمان ملل در مورد ایران مطرح کرد، همخوانی دارد. نتانیاهو موعد اواخر بهار و اوایل تابستان آینده را برای رسیدن ایران به «خط قرمز» ذکر کرده بود.

خبرآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر