۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۲۸۷۸۲
مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملکان خبر داد:
مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملکان گفت: کلاس آموزش راههای نفوذ و ایجاد بیماری، راههای مقابله و پیشگیری بیماری تب خونریزی ‌دهنده کریمه - کنگو در این شهرستان برگزار شد.
به گزارش پایداری ملی، حسن علیوند در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب افزود: در این کلاس آموزشی که کلیه کارکنان مدیریت در آن حضور داشتند، کارشناس شبکه دامپزشکی این شهرستان به اهمیت موضوع اشاره کرده و نکات بهداشتی را در این خصوص یادآوری کرد. 
  
وی گفت: بیماری تب خونریزی‌ دهنده کریمه - کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات و یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود، ویروس به وسیله کنه‎ی هیالوما انتقال می‌یابد. 
  
وی اظهار کرد: مخزن ویروس در طبیعت اصولاً کنه‌ها می‌باشند و گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح می‌باشند. این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصابها و سلاخها) سبب ایجاد همه‌گیری‌‌های ناگهانی می‌شود. 
  
"امیر کاظمیان"، کارشناس شبکه دامپزشکی شهرستان ملکان نیز در این خصوص بیان کرد: کشتارهای غیر مجاز ممنوع بوده و خوشبختانه کلیه کشتارگاه‎های کشور مجهز به سیستم پیش سرد بوده و بعد از کشتار، گوشت به مدت 24 ساعت در دمای صفر الی چهار درجه سانتیگراد نگهداری شده تا  PH آن پایین آمده و اکثر ویروس ها و تخم انگلها از بین می‌روند. 
  
وی افزود: از راههای آسان، رایج و مهم مبارزه با این بیماری استفاده از حمام کنه برای شستشوی دامها می‎باشد. این بیماری یک بیماری مشترک بین انسان و حیوانات به شمار می‌رود. 
  
وی با اشاره به این که بیماری در اصل مخصوص حیوانات است، گفت: طیف گوناگونی ازحیوانات شامل حیوانات وحشی واهلی مثل گوسفند، بز وگربه قابلیت میزبانی ویروس تب کریمه را دارند. 
  
کاظمیان ادامه داد: بیماری در بیشتر مواقع توسط کنه منتقل می‌شود که همه‌گیری بالایی هم دارد، شش ماه اول سال و در طول گرمای هوا، شرایط مناسبی برای رشد این ویروس به‌حساب می‌آیند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر