۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۲۸۵۷
سخنگوی وزارت امور خارجه هدف اصلی از سفر به اهواز را ارتباط با بخش‌های مختلف مردم برای تشریح سیاست‌های خارجی و تحلیل آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان کرد.

رامین مهمان‌پرست در نشست خبری در مهمانسرای استانداری خوزستان، با بیان این که ‌سفر به اهواز، در ادامه سفرها به استان‌های مختلف انجام شد، اظهارداشت: وزارت امور خارجه به دنبال وظایفی که به صورت طبیعی دارد، در ساختار جدید بحث دیپلماسی عمومی را به عنوان رکن بسیار مهم و قابل توجه در شرایط فعلی بین‌المللی در دستور کار قرار داد. در ساختار جدید مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای را ایجاد کردیم؛ یکی از وظایف اصلی این مرکز این است که بتواند از همه ظرفیت‌های کشور در فضای مردمی و غیردولتی آن برای تحقق اهداف سیاست خارجی بهره ببرد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه گفت: جنگ امروز قدرت‌ها در عرصه افکار عمومی است و هرکه بتواند بر افکار عمومی مسلط باشد و افکار عمومی را جهت بدهد و مدیریت کند، در سیاست خارجی توفیق بیشتری دارد؛ به همین دلیل قدرت‌های بزرگ غربی از رسانه‌های قدرت‌مند برخوردارند.

مهمان‌پرست ادامه داد: پروژه اسلام هراسی یا ایران هراسی که برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کنند در واقع به منظور تخریب چهره ملت ما در یک مقطع عمومی و نسبت دادن موضوعاتی دور از واقعیت است. بنابراین یکی از عرصه‌های مقابله با فتنه‌هایی که در قبال ملت‌ها صورت می‌گیرد این است که بتوانیم افکار عمومی دنیا را روشن کنیم و واقعیت‌ها را توضیح دهیم و به سؤالاتی که در ذهن مردم وجود دارد پاسخ قانع کننده و توجیهات مناسب ارایه شود.

وی افزود: معتقدیم سیاست خارجی باید در بین مردم تبیین شود و مردم بتوانند از نزدیک سؤالات خود را در این رابطه مطرح و اگر نقد یا پیشنهادی در این خصوص دارند، ارایه کنند. در برنامه‌هایی که در سفر به استان‌های مختلف تنظیم می شود، بخشی از کار به دیدار با مدیران اجرایی استان و توضیح در رابطه با آخرین تحولات منطقه‌ای و تحولات سیاسی اختصاص دارد. بخش دیگری از کار به دیدار با نمایندگان ولی فقیه، ائمه جمعه و روحانیت استان و کسانی که غالباً با مردم ارتباط دارند، اختصاص یافت تا این افراد در جریان آخرین تحولات و تهدیدات قرار داشته باشند. همچنین بخش مخاطب دیگر در این سفرها، دانشگاه‌ها هستند؛ دانشگاهیان و دانشجویان بهترین میدان را برای نقد سیاست‌ها و اندیشه‌ها مختلفی که در رابطه با روابط خارجی وجود دارد، فراهم می‌کنند و معتقدیم با حضور در جمع دانشگاهیان هم می‌توانیم از این فضا برای تشریح مسایل سیاست‌های خارجی استفاده کنیم. در واقع می‌توان آنچه را که به عنوان نماد تفکر جامعه فرهیخته ماست از طریق دانشگاه‌ها دریافت کنیم.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه گفت: بخش دیگر کار در این سفرها به نیروهای نظامی مربوط می‌شود؛ همه کسانی که همیشه برای دفاع از کشور و نمایش اقتدار کشور ما آمادگی خود را در سنگرهای مختلف حفظ می‌کنند. با نزدیک شدن دستگاه سیاست خارجی به آن‌ها و تبادل نظر با فرماندهان، وضعیت دفاع از ارزش‌ها و اصول منافع ملی ما به شکل مناسب‌تری دنبال خواهد شد. البته با توجه به ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که در هر استان وجود دارد، می‌توان برنامه های دیگری را نیز تنظیم کرد.

مهمان‌پرست ارتباط با مردم از طریق برنامه‌های صدا و سیما را جزء دیگر موضوعاتی که در دستور کار این مرکز قرار دارد، عنوان و خاطرنشان کرد: ‌امید است با کمک ملت بزرگ ایران و حمایت‌های همیشگی آن ها از نظام مقدس جمهوری اسلامی، امسال را بتوان طبق فرمایش مقام معظم رهبری، تبدیل به حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی کرد و با نمایش اقتدار ملت بزرگ خود، مشکلات را کاهش دهیم و راه توسعه و پیشرفت و سربلندی ملت ایران را بهتر از گذشته ادامه دهیم.

مهمانپرست در خصوص برگزاری یک نشست چهارجانبه برای حل بحران سوریه گفت: پس از این که آقای مرسی در یک گفت‌وگوی تلفنی میان رییس جمهور مصر و وزیر امور خارجه ایران پیشنهاد نشست چهارجانبه‌ای را برای حل بحران سوریه با مشارکت ایران، ترکیه، عربستان و مصر ارایه داد، جلساتی برگزار شد. برخی نشست‌ها در سطح وزرای امور خارجه و برخی در سطح کارشناسی ارشد و در دو نشست اسلام آباد و قاهره نیز در سطح رؤسای جمهور جلسه‌ای سه جانبه برگزار شد. از این جهت این جلسه سه جانبه بود چون کشور عربستان در نشست کارشناسان ارشد حضور داشت ولی در جلسات بعدی حضور پیدا نکرد.

وی افزود: ما هم‌چنان مواضع خود را برای تشکیل این کمیته به صورت چهار جانبه اعلام کردیم. پس از این که یک هیات مصری در سطح بالا به کشور ایران سفر کرد، مشورت‌هایی در خصوص حل بحران سوریه صورت گرفت و بدین ترتیب گفت‌وگوهای سیاسی برای جلوگیری از کشتار، اقدام به خشونت و انجام اقدامات تروریستی در دستور کار این کمیته قرار گرفت. هنوز نسبت به زمان و مکان برگزاری این نشست چهار جانبه توافقی صورت نگرفته است و به محض این که تاریخ و محل برگزاری تعیین شد، اعلام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دیدار و نشست سعید جلیلی مسوول مذاکره کننده از طرف ایران و کاترین اشتون مسوول مذاکره کننده کشورهای 1+5 در تاریخ 25 اردیبهشت ماه، گفت: این نشست تنها یک گفت‌وگو و دیدار مستقیم آقای جلیلی با خانم اشتون است. پس از نشست آلماتی کشورهای 1+5 پیشنهاداتی را مطرح و خواسته‌های خود را در خصوص فعالیت‌های هسته‌یی کشورمان ارائه کردند. در نشست آلماتی 2 ایران پیشنهاد خود را در این خصوص مطرح کرد و برای شروع همکاری‌های دو طرف در جهتی که گام به سمت حل مساله هسته‌یی و فعالیت صلح‌آمیز کشورمان برداشته شود، پیشنهاد مشخص، عملیاتی و جزئی از طرف نمایندگان ما مطرح شد. به دلیل این که نمایندگان کشورهای 1+5 اعلام کردند نیاز به مشورت با پایتخت‌های سیاسی خود دارند، توافق شد که خانم اشتون پس از رایزنی با مسوولان کشورهای 1+5، نتیجه جمع‌بندی خود را به اطلاع آقای جلیلی برسانند و نشست 25 اردیبهشت ماه هم برای همین منظور برگزار می‌شود.

مهمانپرست اظهارکرد: انتظار ما در این نشست ادامه رویکرد منطقی است که می‌تواند به یک راه حل مورد توافق طرفین ختم شود. بهترین شکل رسیدن به یک نتیجه قابل قبول این است که حقوق کشور ایران در فعالیت‌های هسته‌یی کاملاً به رسمیت شناخته شود. ایران براساس معاهده NPT به تعهدات خود پایبند است و از حقوق ملت خود برای بهره‌مندی از دانش هسته‌یی در جهت اهداف صلح‌آمیز و همچنین برای نیل به توسعه و پیشرفت کشور، دفاع می‌کند.

وی ادامه داد: طبیعی است ممکن است به دلیل ابهامات و نگرانی‌هایی، کشورهای غربی عضو گروه 1+5 مدعی باشند که در این شرایط چنانچه حقوق ما کاملاً به رسمیت شناخته شود، می‌توانیم به توافقی برسیم که ابهامات و نگرانی‌های آن‌ها برطرف شود. انتظار این است که تأخیری در مذاکرات صورت نگیرد و با حفظ چهارچوب منطقی برای مذاکرات، براساس معاهده NPT بتوان مذاکرات را دنبال کرد و بحث‌ها پیرامون پیشنهادات عملیاتی مطرح شده دنبال شود. ما راه رسیدن به یک تعامل نهایی را بسیار نزدیک می‌بینیم؛ به شرط آنکه فضای حاکم بر مذاکرات، فضایی منطقی و براساس معاهده NPT و همچنین بر مبنای حقوق اعضا باشد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در خصوص فعالیت این مرکز به خبرنگاران گفت: مرکز دیپلماسی عمومی حدود یک سال است که در ساختار جدید وزارت امور خارجه تشکیل شده است. البته تشکیلات ترسیمی وزارت خانه مدت کوتاهی است که به تصویب ریاست جمهوری رسیده است. معتقدیم که برای رسیدن به نقطه مطلوب که به شکل مناسب می‌تواند تاثیر خود را در سیاست خارجی بگذارد هنوز نیاز به اقدامات دیگری است و امکانات مورد نظر دیپلماسی عمومی نیز باید فراهم شود. همچنین لازم است بودجه مناسبی برای این اقدامات در نظر گرفته و ردیف بودجه برای این مرکز مشخص شود. ما در حالی به فعالیت‌های دیپلماسی خود توجه می‌کنیم که در کشورهایی که در جهت مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران در حال فعالیتند، بودجه‌های بسیار سنگینی در فضای دیپلماسی عمومی تصویب می‌شود. برخی از این بودجه‌ها رسماً در اختیار وزارت خارجه این کشورها قرار می‌گیرد و بسیاری از بودجه‌های سنگین نیز در اختیار اهداف سیاست خارجی این کشورهاست. مسلماً برای پاسخگویی به این اقدامات باید از امکانات و بودجه مناسب برخودار باشیم.

وی در ادامه با بیان این که سیاست‌ کلی کشور ما در دفاع از حقوق ملت خدشه ناپذیر است، اظهار کرد: با توجه به در پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری، اینگونه نیست که کاندیدای ریاست جمهوری با پذیرفتن این مسوولیت، از حقوق ملت عقب‌نشینی کند. سیاست‌های کلان توسط مقامات ارشد و با تأیید مقام معظم رهبری دنبال می‌شود. چشم انداز مذاکره و تفاهم می‌بایست از یک طرف منجر به دسترسی ما به حقوق کامل هسته‌یی برای فعالیت‌های صلح آمیز شود و از طرف دیگر ابهامات طرف مقابل را هم برطرف کنیم؛ ما برای این کار کاملاً آماده‌ایم. تصور می‌کنیم به راحتی می‌توان به توافق کامل رسید. فشارهایی که به بهانه فعالیت‌های هسته‌یی به مردم ما وارد شده کاملاً بی اساس و بی‌منطق و برخلاف قانون است. امید است با حاکم شدن یک رویکرد منطقی، بتوان حقوق ملت ایران را بسیار سریع محقق کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص میزان همکاری ایران با کشور عراق گفت: معمولاً روابط بین کشورهای همسایه فرصتی برای افزایش مناسبت‌های تجاری و اقتصادی است و حاصل این همکاری‌ها به نفع دو ملت است و به تبع آن نفع کشورهای منطقه را به دنبال خواهد داشت. کشور عراق یک کشور مهم در منطقه است و در بسیاری از موضوعات پس از سقوط حزب بعث و روی کار آمدن دولت جدید توسط مردم، وضعیت روابط ما با عراق وارد یک شرایط جدیدی شد و از این ظرفیت‌ها روز به روز بهتر استفاده می‌شود. کشور عراق صدمه‌های زیادی به دلیل حزب بعث تحمل کرده که برای بازسازی کشور و فراهم شدن زمینه‌های بزرگ اقتصادی و موضوعات مختلف فنی و مهندسی آمادگی خود را اعلام کردیم.

مهمانپرست ادامه داد: ممکن است حتی در زمینه‌های نفتی نیز همکاری‌هایی با این کشور داشته باشیم که در چارچوب منافع همدیگر این پروژه‌ها دنبال می شود. به فرض این که این همکاری‌ها به لحاظ شرایط منطقه‌ تبعاتی داشته باشد، کمیته‌های مختلفی تشکیل شده و مسایل مختلف بررسی می‌شود و تاکنون هیچ مشکلی با دولت عراق نداشته‌ایم. راه توسعه هرچه بیشتر روابط ما با کشورهای همسایه از جمله عراق هموار است و عزم و اراده مقامات دو کشور و تأکید بر استفاده از این فرصت‌ها در همه زمینه‌های مختلف موجب رشد قابل توجهی در روابط بین دو کشور شده است.

وی در خصوص همکاری کشور عراق در ارایه اسناد یا نقشه‌هایی از زمین‌های مین‌گذاری شده، به ایران در جنگ تحمیلی، گفت: مذاکراتی که میان نمایندگان عراق و کشور ما در بخش‌های سیاسی و دفاعی صورت می گیرد یک نوع همکاری برای پیدا کردن پیکر شهدای ماست که ممکن است در خاک عراق باشند؛ همچنین همکاری هایی در زمینه‌های مختلف از جمله زمین‌های مین‌گذاری شده و تثبیت شرایط مرزی و سایر موضوعات صورت می گیرد. لذا همه مسایل در چارچوب همکاری و گفت‌وگو با طرف عراقی برای کمک به حل مشکلات و دست‌یابی به شرایط مطلوب در حال پی‌گیری است.

وی در ادامه درباره چگونگی مقابله با استکبار دارای پشتوانه محکم رسانه‌ای، در جنگ نرم علیه ایران، تصریح کرد: برای دفاع از کشور خود در همه زمینه‌ها باید از همه ظرفیت‌های ملی استفاده کرد. در سیاست‌ خارجی کاری به مسایل داخلی و جناح‌بندی داخلی نداریم. معتقدیم هرکه عاشق ایران است و به این نظام اعتقاد دارد، چه در داخل و چه خارج از کشور، همه همراهان ما هستند و در حوزه دیپلماسی عمومی و دفاع از کشور همه ظرفیت‌ها مدنظر ما هستند. رسانه‌ها از قدرت‌مندترین مؤلفه‌های تاثیر گذار در دیپلماسی عمومی و افکار عمومی هستند و برای ما همه رسانه‌ها همکارانی قدرت‌مند و مؤثر محسوب می‌شوند. اینکه بودجه و امکانات قابل مقایسه با کشورهای قدرتمند‌ غربی را نداریم یک واقعیت است. شاید امکانات مادی آن‌ها قابل مقایسه با امکانات کشور ما نباشد ولی می‌بینید که تأثیرگذاری آن‌ها دائماً رو به کاهش است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آنچه که در این میان بر افکار عمومی تأثیر می‌گذارد، نتیجه امکانات مادی نیست؛ ملت ایران ملتی بزرگ است و برای استقلال کشور خود وارد صحنه مقابله شده و حرف‌های جدیدی برای دنیای امروز دارد.

مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: آنچه که ما می‌توانیم به مردم دنیا ارایه کنیم، ایده‌ها و ارزش‌های یک ملت برای سعادت بشری است که گوش‌های شنوای بسیاری دارد و همه قدرت‌های استکباری در مقابله با آن ناتوان هستند. باید در این مسیر از همه امکانات تأثیرگذار استفاده کنیم. اگر بنا داشتیم نتیجه مقابله حق با باطل را با مقایسه امکانات پیش بینی کنیم، نباید اصلاً وارد این راه می‌شدیم. ولی خداوند کمک خواهد کرد و نتیجه کینه‌ورزی جریان باطل به نفع جبهه حق و جبهه مقاومت خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص ورود پناهندگان آواره سوریه در برخی مناطق کشور از جمله اهواز، اظهار کرد: سوریه کشوری است که می‌تواند در منطقه نقشی مؤثر و در همکاری‌های منطقه‌ای جایگاهی ویژه داشته باشد. اینکه اکنون باوضعیت بحرانی رو به رو شده، به خاطر دخالت‌های کشورهای فرا منطقه‌ای با اهداف سیاسی مشخص است. اصولاً بی‌ثبات کردن کشورهای مهم و موثر منطقه و ایجاد ناامنی در آن‌ها، یکی از اهداف برنامه‌ریزی شده رژیم صهیونیستی است؛ البته در این مسیر کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی نیز موثر هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: آنچه که وضعیت فعلی را برای سوریه رقم زده، مربوط به مسایل داخلی آن نیست بلکه نتیجه مداخله کشورهای خارجی است. اگر در فضای جدایی از این وضعیت فعلی، نقش سوریه را محاسبه کنیم حتماً موقعیت ویژه این کشور در همکاری‌های منطقه‌ای می‌تواند فضای بسیار مهمی را برای پیشرفت منطقه‌ ایجاد کند. بنابراین باید تلاش خود را انجام دهیم تا ثبات و امنیت در سوریه مستقر شود. حتماً باید خواست اصلی همه ما حمایت از خواسته‌ها و مطالب مردم از جمله در سوریه باشد. البته مطالبات مردم سوریه را خود باید تعیین کنند نه این‌که شخص دیگری به جای مردم سوریه، نظر خود را تحمیل کند.

مهمان‌پرست اظهارکرد: اکنون باید تلاش کنیم درگیری‌ها در سوریه متوقف و انتخابات در این کشور برگزار شود و خود مردم تصمیم اصلی را برای سرنوشت خود بگیرند که این رویکردی کاملاً مطابق با مردمسالاری و دموکراسی است. اکنون که کشور سوریه با چنین بحران کنترل شده‌ای از سوی مخالفان سوریه مواجه است وظیفه همه ما این است که به مردم سوریه کمک کنیم و اگر احتیاج به پناهگاه و کمک‌های درمانی و زندگی دارند، همه کشورهای منطقه موظفند که اقدامات انسانی خود را انجام دهند؛ ضمن اینکه می‌بایست زمینه‌های همکاری بین کشور ما و کشور سوریه هم‌چنان پی‌گیری شود و در آینده نزدیک نیز هم‌چنان این همکاری‌ها را با کشور سوریه به بهترین شکل دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه‌داد: افرادی که به خاطر شرایط کنونی سوریه به نقاط دیگر پناه آوردند غالباً در سه کشور هم مرز با سوریه مستقر شده‌اند. در کشور ایران تعداد کمی از این افراد حضور دارند و البته اگر تعدادی از این افراد در کشور ما نگهداری می‌شوند این اقدام براساس چهارچوب‌های مورد توافق دو کشور صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص هدف‌ قرار دادن مراکز علمی و تحقیقاتی سوریه توسط رژیم صهیونیستی، گفت: رژیم صهیونیستی اصولاً به دنبال زمینه‌سازی برای مداخله نظامی کشورهای غربی در سوریه است و سوریه را به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای جبهه مقاومت در منطقه می‌شناسد و بی‌ثبات و ناامن کردن این کشور را یک موفقیت برای خود می‌داند. مقامات رژیم صهیونیستی پس از نهضت بیداری اسلامی دچار یک آشفتگی شدند و هویت خود را به شکل کامل در خطر دیدند. موج مشارکت مردم در تعیین سرنوشت کشورهای خود در منطقه به کنار زده شدن این قدرت‌ها در منطقه خواهد انجامید و دولت‌های منتخب مردم قطعاً به دنبال قطع وابستگی‌ها و قطع حمایت از رژیم صهیونیستی در منطقه خواهند بود.

مهمانپرست عنوان کرد: این نگرانی فزاینده در بین مقامات صهیونیستی باعث شده با همه امکانات به توطئه و فتنه‌انگیزی بپردازند. کشورهای منطقه باید هوشیار باشند و بدانند که تهدید اصلی، رژیم صهیونیستی است و هرگونه اختلاف انگیزی یا ایجاد بی‌ثباتی محلی در کشورهای منطقه، ورود به بازی صهیونیستی است. رژیم صهیونیستی به دنبال از بین بردن همه زمینه‌های قدرت‌ علمی، دفاعی، پیشرفت و توسعه کشورهای مهم و موثر منطقه است. جنایات این رژیم قطعاً بی‌پاسخ نخواهد ماند و ملت‌های منطقه با قدرت پاسخ این جنایات را خواهند داد؛ ظلم و جنایت در منطقه ما ماندنی نخواهد بود.

وی افزود: رژیم صهیونیستی اصرار دارد که پای قدرت‌های بزرگ غربی را به باتلاقی در سوریه باز کند. اگر دچار چنین حماقتی شود، به این سادگی نمی‌توانند از این میدان خارج شوند. در حقیقت کشورهای مؤثر غرب نیز متوجه این طراحی رژیم صهیونیستی هستند و بعید می‌دانم که بخواهند کاری غیرمنطقی و به دور از تدبیر را در پیش بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارکرد: کسانی که در سوریه از کشور و نظامشان دفاع می‌کنند حتماً چیزی برای از دست دادن ندارند و با تمام توان خود آمادگی دفاع را دارند ولی کشورهایی که از بیرون سوریه و منطقه قصد دخالت داشته باشند باید خود را برای هزینه‌های بسیار سنگین آماده کنند.

مهمانپرست ادامه داد: اقدامی که رژیم صهیونیستی در حمله به قبر صحابی پیامبر(ص)‌ در سوریه انجام داد نشان دهنده عمق کینه رژیم صهیونیستی از جهان اسلام و ارزش‌های اسلامی و مقاومت در منطقه است. ورود عملیات نظامی توسط رژیم صهیونیستی درسوریه عواقب سنگینی برای این رژیم نامشروع خواهد داشت.

وی در خصوص مذاکره با آمریکا تصریح کرد: من دیدگاه شخصی در زمینه مذاکره با آمریکا ارایه نخواهم داد. سیاست‌های کلان نظام توسط مقام معظم رهبری تدوین می‌شود ما براساس همین چارچوب به دنبال توسعه روابط با همه کشورها هستیم و رژیم صهیونیستی را به مشروعیت نمی شناسیم. غیر از رژیم صهیونیستی که برای ما مشروعیت ندارد، هر کشوری که از در دوستی با ملت‌ ما وارد شود می‌تواند در قالب رابطه‌ای دو جانبه و همکاری‌های مشترک به نفع دو کشور، مذاکره کند. کشورهایی که با ملت ما دشمنی می‌کنند و سابقه طولانی دشمنی با ملت ما دارند و آثاری از تغییر این دشمنی در آن‌ها مشاهده نمی شود، نمی‌توانند از رابطه خوب با ملت ایران بهره‌مند شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با اعلام آمادگی مقامات آمریکایی برای مذاکره با ایران، مقام معظم رهبری فرمودند:"گرچه به این مذاکرات خوشبین نیستم ولی مخالفتی هم ندارم." این نشان دهنده آن است که اصل مذاکره می تواند انجام شود ولی بحث ما این است که مذاکره با چه شرایطی می‌تواند به نفع ملت ما باشد. مذاکره‌ای را که مقامات آمریکایی در شرایط فعلی دنبال می‌کنند، مذاکره از موضع فشار و تهدید است. ورود به مذاکره در حالتی که ما از یک ضعف برخودار باشیم، معنی نخواهد داشت.

مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: اگر مذاکره از موضع برابر، احترام متقابل و از موضع به رسمیت شناختن حقوق کشورهای مستقل باشد، در چنین شرایطی فضاهای جدید برای همکاری ایجاد می‌شود. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، اگر آمریکا مایل به داشتن یک رابطه خوب با ملت ما باشد باید دست از دشمنی بردارد. اما چگونه می‌شود ارزیابی کرد که این‌ها از دشمنی با ملت ما دست برداشته‌اند؟ به خاطر عمق دشمنی‌هایی که آمریکا در حق ملت ما داشت راه‌های خیلی زیادی برای نشان دادن تغییر سیاست‌ها و توقف دشمنی‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند صحنه مذاکره ایران با کشورهای 1+5 برای فعالیت‌های هسته‌یی صلح آمیز کشور ما باشد. مذاکره زمانی منافع ملت ما را تأمین خواهد کرد که ما از موضع اقتدار وارد مذاکره شویم و این موقعی اتفاق خواهد افتاد که ما بتوانیم اقتدار ملی خود را به نمایش بگذاریم. اقتدار ملی ما در صحنه بزرگ آزمایش تجلی پیدا می‌کند و آن انتخابات آتی ریاست جمهوری است. اگر همه مردم و جریانات با حفظ وحدت و انسجام ملی، پایبندی به اصول و تبعیت محض از مقام معظم رهبری یک حماسه سیاسی باشکوه را رقم بزنند، علی رغم همه فشارها و مشکلات محسوس در زندگی، می‌توانند این اقتدار ملی را در دنیا به نمایش بگذارند.

وی افزود: چنانچه مردم حضور کم رنگی در انتخابات داشته باشند از دید دشمن این گونه خواهد بود که این حضور کمرنگ نتیجه فشارهاست. پس اگر دشمنان به این جمع‌بندی برسند، فشارها را بیش از پیش افزایش خواهند داد. این که مقام معظم رهبری امسال را به عنوان حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام‌گذاری کردند، از روی تدبیر بوده و برنامه‌ریزی شده است. برای این که بتوانیم به فرمایش مقام معظم رهبری از این پیچ تاریخی عبور کنیم، باید حضوری حماسی در انتخابات داشته باشیم تا آن‌ها به این نتیجه برسند که راه دوست شدن با ملت ایران افزایش فشارها نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: امید است در سایه چنین رویداد مهمی که در پیش رو است، از موضع اقتدار وارد مذاکره شویم و با استفاده از تدبیر و ابتکارات به آینده‌ای خوب برسیم.

مهمانپرست همچنین در ادامه اظهاراتش در پاسخ به سوالات خبرنگاران، در خصوص پدیده گرد و غبار گفت: ‌وقوع ریزگردها در منطقه ای که استان خوزستان را هم در بر می‌گیرد، یک مشکل زیست محیطی است و اقدامات لازم در سطح بین‌المللی توسط کمیته ای ویژه که به این منظور تشکیل شده، در حال برنامه‌ریزی و پیگیری است. تا آن جا که اطلاع دارم آثار منفی این پدیده با اقدامات در حال انجام کاهش پیدا کرده است. البته بخشی از وقوع این پدیده به دلیل فرسایش خاک است.

وی همچنین به فعالیت دوباره دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خوزستان اشاره کرد و اظهار داشت: دستگاه سیاست خارجی همه تلاش خود را برای رشد و توسعه این استان انجام خواهد داد. دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خوزستان پس از مدتی مجدداً فعالیت خود را از سر گرفت و از این پس تعاملات در این زمینه بهتر و گسترده‌تر انجام می شود. امید است به سرعت شاهد اجرای پروژه‌هایی باشیم که بستر آبادانی استان مهم خوزستان را فراهم کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر