۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۲۸۳۸
محقق موسسه تحقیقات علوم شیلاتی:
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: تحقیقات نشان می دهد در دو دهه گذشته به ویژه دهه اخیر، گونه های مختلف آبزیان ازجمله ذخایر ماهیان و آبسنگ های مرجانی خلیج فارس به دلایل مختلف و به ویژه آلودگی آب کاهش یافته است.
دکتر تورج ولی نسب : وجود فاضلاب های خانگی و صنعتی، ساخت جزایر مصنوعی، تردد زیاد کشتی ها، آب توازن کشتی ها، صید بی رویه و ناوگان کشورهای خارجی باعث ایجاد آلودگی محیط زیست خلیج فارس شده است.

وی اظهار داشت: برای حفظ ذخایر ماهیان خلیج فارس تا آنجا که می توانیم باید آلایندگی ها را کاهش دهیم تا ذخایر حفظ شوند.

ولی نسب هشدار داد: اگر نتوانیم اکوسیستم را کنترل کنیم به مرور برخی ذخایر گونه ای ماهیان شدیدا کاهش خواهد یافت، مانند ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر که به شدت کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: اگر نتوانیم با برنامه ریزی های علمی و اصولی ذخایر را حفظ کنیم بدون شک برخی از گونه هایی که آسیب پذیرترند و از نظر بیولوژیکی حساس ترند به طور کامل نابود خواهند شد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: تحقیقات نشان می دهد ذخایر گونه های ماهی مانند حلوا سفید، شاه میگو و شوریده به علت وجود آلودگی و همچنین صید بی رویه در چند سال اخیر به شدت کاهش یافته است که اگر این روند به همین روال پیش رود، این گونه ها به طور کامل نابود خواهند شد.

وی اظهار داشت: یکی از راهکارهایی که موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ارائه کرده، پیشنهاد استفاده از گونه هایی از ماهیان مانند فانوس ماهیان دریای عمان، سفره ماهیان و گربه ماهیان است تا جایگزین گونه هایی از ماهیان شوند که بیش از بیش صید شده اند.

به گفته وی به این ترتیب فشار از روی این ذخایر برداشته می شود و به سمت گونه های پیشنهادی که غنی تر هستند سوق داده می شود.

ولی نسب توضیح داد: فانوس ازجمله گونه های ماهی ریز دریای عمان است که 3 تا 4 سانتیمتر طول دارند اما ذخایرآنها حدود 2 میلیون تن می باشد و در واقع یک ذخیره منحصر به فرد در منطقه به شمار می رود. این ماهیان درعمق 450 متری دریای عمان زندگی می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با تلاش ها و کارهای علمی که در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی انجام شد، این گونه ماهی با نظارت شیلات ایران توسط بخش های خصوصی در حال بهره برداری است.

ولی نسب افزود: متاسفانه از گونه های پیشنهادی دیگر مانند سفره ماهیان و گربه ماهیان به رغم وجود ذخایر زیاد استقبالی نشد و هنوز بهره برداری از آنها انجام نمی شود.

وی اظهارداشت: همچنین گونه های دیگری مانند سلطان ابراهیم ، حصون ، ساردین و یال اسبی نیز هستند که بسیار مقرون به صرفه هستند، اما کمتر بهره برداری می شوند که می توان با برنامه ریزی علمی و آموزشی میزان بهره برداری این ذخایر را افزایش داد.

ولی نسب تاکید کرد: استفاده از ذخایر پیشنهادی می تواند هم مقرون به صرفه باشد و هم اینکه به ذخایری که بیش از پیش برداشت شده اند ، فرصت بازسازی دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر