۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۲۷۱۶۷
برنامه "گفت و گوی علمی" رادیو گفت و گو با موضوع (اقدامات سازمان پدافند غیرعامل در حوزه تهدیدات نوین زیستی) با حضور دکتر خالدی ، عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس پدافند زیستی روی آنتن رفت.
به گزارش پایداری ملی، دکتر خالدی با اظهار به اینکه امنیت می تواند در یک دسته بندی به دو مقوله طبقه بندی شود، گفت: بخشی امنیت نرم است و بیشتر جنبه احساسی دارد و زمانی است که مردم در جامعه احساس امنیت می کنند و سرمایه بسیار مهمی برای کشور است.

وی ادامه داد: دوم بخش واقعیت ها یا سخت است که نیاز به مدیریت دارد تا آن احساس تامین و پایدار شود و دستگاه های مختلفی مسئول هستند که با توجه به وظایفی که برایشان در قالب قانون و ساختار مسئولیتی تعریف شده، بتوانند پاسخگو باشند. در بخشی که دستگاه ها مسئول هستند، تامین این امنیت چند لایه دارد یعنی باید تمامی این موضوعات را پیگیری و انجام دهند تا به شکل شفاف و تاثیرگذار ما آن امنیت را در جامعه احساس کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه مهمترین سطح ایجاد امنیت این است که شما بتوانید رصد و پایش عواملی را که امنیت را تهدید می کند داشته باشید، تصریح کرد: به عبارتی شما باید به موضوع اشراف داشته باشید و اینکه چه چیزی در هر موضوعی مثلا در حوزه امنیت زیستی باعث می شود امنیت بر هم بخورد و تهدید و نا امنی ایجاد می کند.  

وی با اشاره به اهمیت سرمایه زیستی در کشور، تاکید کرد: مجموعه فعالیت ها و کارکردهایی در کشور  انجام می شود که این سرمایه های زیستی حفظ شود در مقابل می تواند عواملی باشد که بخواهد این سرمایه زیستی را از بین ببرد و کارکردش را کم کند و ارزش اصلی آن سرمایه زیستی تهدید می شود.

دکتر خالدی افزود: اگر سیستم یا نظام یا دستگاهی بتواند این عوامل تهدید کننده سرمایه زیستی را خوب رصد و پایش کند و دقیقا تهدیدات جدید که ممکن است وارد شود را شناسایی کند و آلارم ها را داشته باشد مثل راداری که در حوزه پدافند هوایی خیلی کاربرد دارد در واقع اولین لایه ای است که پاسخ به آن نگرانی است.

وی تاکید کرد: باید زیرساخت ها و دانش فنی و مدیریتی در کشور ایجاد شود که اگر این تهدید ایجاد شد و این عامل وارد حوزه جغرافیا شد چگونه بتواند تشخیص دهد و مدیریت کند و به این مسائل پاسخ دهد.

کارشناس پدافند زیستی به تهدیدات زیستی اشاره و عنوان کرد: حوزه تهدیدات زیستی شامل سرمایه های زیستی است که اصلی ترین سرمایه زیستی انسان است و حلقه های مرتبط با حیات انسان از جمله کشاورزی، دام، هم به عنوان منبع تامین پروتئین و غذا و هم به عنوان بهداشت و بیماری های مشترکی که تهدید کننده سلامت انسان است، آب شرب،  محیط زیست و منابع طبیعی و غذا و دارو می باشد.

وی به معرفی دستگاه ها و سازمان هایی که با سازمان پدافند غیرعامل همکاری می کنند، پرداخت و بیان کرد: دستگاه های اصلی متناظر وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست و دستگاه هایی که به صورت غیرمستقیم به عنوان دستگاه های ذی نفع یا دستگاه هایی که به صورت جزئی مسئولیت دارند برای اجرایی شدن سند راهبردی و پدافند زیستی در حوزه رصد و پایش تهدیدات این حوزه ها و تشخیص  و مدیریت آن، همکاری مستقیمی با سازمان پدافند غیرعامل دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر