درحالی که کاربران به آرامی به استفاده از راهکارهای بانکداری با تلفن همراه روی آوردهاند، گزارشها از عدم اطمینان کاربران به این اپلیکیشنها حکایت ميکند و درصورت عدم توجه به این نگرانی، پیشبینی ميشود که این فناوری جوان کاربران خود را از دست خواهد داد.
درحالی که کاربران به آرامی به استفاده از راهکارهای بانکداری با تلفن
همراه روی آوردهاند، گزارشها از عدم اطمینان کاربران به این اپلیکیشنها
حکایت ميکند و درصورت عدم توجه به این نگرانی، پیشبینی ميشود که این
فناوری جوان کاربران خود را از دست خواهد داد.
یک گزارش جدید از سوی هیاتمدیره بانک
فدرال رزرو نشان ميدهد که ۲۸ درصد از کاربران تلفن همراه طی ۱۲ ماه گذشته
از دستگاههاي خود برای بانکداری با تلفن همراه استفاده کردهاند که این
میزان نسبت به سال گذشته افزایش ۷ درصدی داشته است.
بانکداری با
تلفن همراه سامانهای است که کاربر از طریق تلفن همراه ميتواند عملیات
بانکی خود را انجام دهد. در این سامانه با نصب یک نرمافزار روی گوشی تلفن
همراه بدون مراجعه به بانک و در هر ساعتی از شبانهروز ميتوان عملیاتی از
قبیل دریافت موجودی حساب، انتقال وجه و پرداخت قبوض را انجام داد.
به
طور طبیعی نرخ استفاده از سامانههاي همراه بانک میان کاربران تلفنهاي
هوشمند بیشتر از کاربران تلفنهای غیرهوشمند است. ۴۸ درصد از تمام کاربران
تلفنهای هوشمند دست کم یک بار از خدمات بانکداری همراه روی تلفنهای همراه
خود استفاده کردهاند.
این درحالی است که همین آمار در یک سال
گذشته ۴۲ درصد بوده است. اکثریت ۸۷ درصدی مشتریان فعال تلفن همراه از
دستگاههاي خود برای انجام کارهای سادهاي چون بررسی گردش حساب وتراکنش
حساب خود استفاده کردهاند.
این درحالی است که ۲۱ درصد از افرادی
که از خدمات همراه بانک استفاده ميکنند، از تلفن خود برای واریز پول به
حساب در ۱۲ ماه گذشته استفاده کرده اند، تعداد این افراد در مقایسه با سال
گذشته دو برابر شده است.
درحالی که مشتریان به تدریج رو به
راهکارهای بانکداری با تلفن همراه ميکنند، عدم اطمینان به امنیت این
وبسایتها و اپلیکیشنهای تلفنهای همراه یک نگرانی بزرگ است. اطمینان
مشتریان به امنیت بانکداری همراه از ۳۸ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۳۴ درصد رسیده
است که این کاهش اطمینان در بخش اپلیکیشنهای موبایل هم قابل بررسی است.
چرا
که اعتماد کاربران به این اپلیکیشنها از ۴۲ درصد به ۳۸ درصد رسیده است.
در این میان ۳۶ درصد از کاربران اظهار داشتند که به امنیت کلی سامانههاي
بانکداری همراه اطمینان ندارند؛ این درحالی است که در سال گذشته این
بیاعتمادی ۳۰ درصد از کاربران را شامل ميشد.
کارشناسان اعتقاد
دارند که این امر ميتواند اشاره به فقدان آموزش و اطلاعات کافی درباره
امنیت موبایل داشته باشد که بازاریابان این عرصه باید به آن اشاره کرده و
برآن غلبه کنند. درحالی که اکثریت کاربران تلفنهای همراه این فناوری را در
حفظ اطلاعات شخصی قابل اطمینان ميدانند، نیمی از کاربرانی که از تلفنهای
همراه برای انجام کارهای بانکداری استفاده نمیکنند تصدیق کردهاند که
نمیدانند این دستگاهها به اندازه کافی امن است و ایمنی آنها در چه حدی است.
تردید
این کاربران ميتواند مانعی برای کاربران در رابطه با استفاده کامل از این
خدمات باشد و اگر آموزش کافی در این رابطه صورت نگیرد نرخ استفاده از
همراه بانک به تدریج کاهش ميیابد.