۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۲۵۰۶۴
امنیت دنیا در سال های اخیر همواره توسط کشورها و قدرت های مختلفی مورد سوء استفاده و بهره برداری های سیاسی قرار گرفته است. جنگ های خانمان سوز سوریه و عراق، از این جلمه بودند که به تبع آن ها در سایه قدرت یافتن گروه های تروریستی نظیر داعش و شاخه های مختلف القاعده از جمله فتح الشام و جبه النصره، حملات تروریستی متعددی در نقاط مختلف دنیا روی داد.
امنیت دنیا در سال های اخیر همواره توسط کشورها و قدرت های مختلفی مورد سوء استفاده و بهره برداری های سیاسی قرار گرفته است. جنگ های خانمان سوز سوریه و عراق، از این جلمه بودند که به تبع آن ها در سایه قدرت یافتن گروه های تروریستی نظیر داعش و شاخه های مختلف القاعده از جمله فتح الشام و جبه النصره، حملات تروریستی متعددی در نقاط مختلف دنیا روی داد.

این یک حقیقت انکارناپذیر است که همواره درگیری های اینچنینی موجبات بروز ناامنی های متعددی را در اقصی نقاط دنیا فراهم می آورد و در صورت برچیده شدن بساط این گروه ها در کشورهای مورد نزاع، با بازگشت تروریست های مهاجر به کشورهای مبدا خود، موج اقدامات تروریستی مزبور به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.

همه این موارد در کنار موضوعاتی از جلمه انتقال قدرت در آمریکا، تقابل آمریکا  – چین و لزوم نزدیکی آمریکا به روسیه به منظور مقابله با قدرت چین، تضاد منافع و اهداف بلوک غرب و شرق در خاورمیانه و پروسه بازسازی سوریه وعراق، موجب می گردد که احتمال بروز درگیری های خانمان سوز و سرنوشت ساز در آینده به شدت افزایش یابد. بدیهی است که نقاط حساس و تنش زایی که امکان بروز درگیری های همه جانبه را دارند بیشترین نقش را در تحولات آینده دنیا ایفا خواهند کرد.

روبرت فارلی تحلیل گر The National Interest تعدادی ازمناطق پرخطرکه احتمال بروز درگیری مسلحانه در آنها وجود دارد را بر شمرده است. به گفته وی خطرایجاد درگیری درشبه جزیره کره؛ نه تنها به دلیل توسعه برنامه هسته ایی و موشکی کره شمالی، بلکه به خاطر بحران سیاسی کره جنوبی وجود دارد. منطقه دیگری که به نظر این تحلیلگر می تواند در آنجا جنگ به وقوع بپیوند، سوریه است، که امکان برخورد احتمالی نیروهای مسلح روسیه وامریکا در این منطقه وجود دارد، بطور مثال میتوان از حمله هوایی اشتباه آمریکا نام برد که چندی پیش در دیروالزورصورت گرفت. علاوه بر سوریه، منطقه مرزی پاکستان وهند نیز جزو مناطقی محسوب می شود که احتمال بروز درگیری درآنجا وجود دارد.نویسنده این مقاله وضعیت نواحی بالتیک و خطر رویارویی مسکو و واشنگتن را نیز پیش بینی می کند. و درآخربه نقل ازNI، امکان وقوع یک جنگ تمام عیار بین ابرقدرتهای جهان در فضای مجازی وجود دارد. رسوایی اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیزمی تواند موجب تنش بین دو کشور گردد.

همه موارد فوق به نحوی می تواند یاد آور شرایط تقابل جنگ سرد پس از جنگ جهانی دوم باشد. احتمال تقابل بلوک شرق و غرب به دلیل تضاد منافغ بلند مدت طرفین در کنار کشورهای همپیمان این دو موجب می شود تا احتمال بروز درگیری از نوع فیزیکی یا مجازی از یک سو و نیز بروز جنگ های نیابتی از سوی دیگر به شدت افزایش یابد.

شاهد دیگر این مدعا را می توان در سفر کریستف هویستف به آمریکا جستجو کرد. مجله اشپیگل نوشت:  آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در اوایل هفته آینده، کریستف هویسگن مشاور امنیتی و سیاست خارجی خود را برای گفتگو در مورد سیاست خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا به این کشور روانه خواهد کرد.  انتظار می رود موضوع اصلی گفتگو، دیدگاه دولت جدید آمریکا در مورد روابط با ناتو، روسیه و خاورمیانه باشد. این نشریه تصریح می کند، هویسگن به عنوان منتقد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شناخته می شود. فلین نیز پیش از این اعلام کرده بود توسعه روابط با مسکو باعث نگرانی آلمان در مورد تحریمهای ضد روسیه خواهد شد. آلمان همچنین علاقمند به آگاهی از موضع رئیس جمهمور منتخب آمریکا در مقابل ناتو و اسرائیل است. ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرد، آمریکا بیش از سایر اعضای این اتحادیه هزینه پرداخت می کند و این موضوع باید تغییر کند.

از شواهد امر به نظر می رسد که امریکا نیز  علاقه چندانی به جنگ سرد با روسیه ندارد و همین موضوع می تواند به تغییر معادلات قدرت در آینده منطقه بینجامد.
عصر دیپلماسی

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر