هرچند
این مسئله دلیل خوبی برای تولید خودروهای بیکیفیت نیست اما در پس پرده واردات
گران خودرو سودهای بسیار زیادی وجود دارد که صاحبان سرمایه نمیخواهند با آزاد شدن واردات خودرو از آنها
محروم شوند. بهطور کل هر خودرو وارداتی 100 در صد مالیات دارد بهطور یکه یک
خودرو 50 میلیونی نزدیک به 100 میلیون تا 120 میلیون قیمتگذاری میشود حال اگر
این خودرو خاص باشد قیمت سقفی وجود ندارد و تا چند میلیارد تومان نیز به فروش میرسد.
حال اگر واردات خودرو حالتی عادی داشته باشد بسیاری از زد و بندها از بین رفته و
فضا شفاف میشود. در این مافیای بسیار پیچیده خودرو مناطق آزاد به جزیره ماشین
بازها بدل شده است.
بهطوریکه دیگر از لوکس سواریهای اروپایی و آسیایی کار گذشته و برندهای معتبر آمریکایی میاندار خیابانهای این شهرها شده است. این روزها همه چیز بر روی خودروهای آمریکایی تمرکز کرده، ماشین هایی که از شیطان بزرگ به سمت ایران حرکت کرده تا جوانان را به خود مجذوب کند. مناطق آزاد پر شده از ماشین های آمریکایی و سفارشاتی که پشت در کارخانه های امریکایی صف کشیده است، با این حال در یک حرکت ضربطی واردات خودروهای آمریکایی به مناطق آزاد ممنوع شد.
حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو چندی پیشگفته بود: خودرویی که در آمریکا تولید میشود فارغ از آنکه برند آن آمریکایی، اروپایی یا آسیایی است باعث ایجاد ارزشافزوده و اشتغال برای نیروی انسانی شاغل در این کشور میشود.
وی بابیان اینکه وقتی خودروی تولیدشده در آمریکا را وارد ایران میکنیم حتی اگر برند آن غیر آمریکایی باشد مانند این است که خودروی آمریکایی وارد کردهایم، خاطرنشان کرد: وقتی درنهایت ارز خارجشده از ایران به شرکت مستقر در آمریکا میرسد آوردن توجیهاتی مانند اینکه خودروی واردشده از آمریکا برند غیر آمریکایی دارد، مردود و بیمعنی است.این در حالی است که از یکسو خودروی تولیدشده در آمریکا کالای حیاتی و استراتژیکی نیست که اگر آن را وارد نکنیم سلامت جامعه به خطر بیافتد و از سوی دیگر مشخص نیست که باوجود تولید این خودروها در بسیاری از کشورهای جهان چرا این خودروها باید از آمریکا وارد ایران شود.ضمن آنکه با توجه به میزان حقوق و دستمزد کارگر آمریکایی واردات خودروی تولیدشده در آمریکا به معنی خرید گرانتر خودرو و همچنین هزینه حملونقل بالا تا ایران است که از این نظر نیز واردات خودرو از آمریکا به ایران منطقی به نظر نمیرسد.
کریمی سنجری تصریح کرد: تولید خودرو با هر برندی در آمریکا باعث ایجاد اشتغال و ارزشافزوده برای اقتصاد این کشور میشود.
برخی خودروهای تولیدشده در آمریکا وارد ایران شده و به فروش رسیده است. در برخی از خودروهای واردشده از آمریکا که برند آن متعلق به یک شرکت ژاپنی است عبارت "MADE IN U.S.A" ساخت آمریکا درجشده و نشان میدهد که این خودروی ژاپنی در آمریکا مونتاژ و تولیدشده است.
در این زمینه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید شفافسازی کنند که باوجود تأکیدات و دستور مؤکد مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی آمریکایی چگونه خودروهای تولیدی در آمریکا وارد ایران شده است؟
در این رابطه رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز ورود خودروهای تولید آمریکا به ایران را تائید و خاطرنشان کرده که اخیراً شمارهگذاری حدود ۴۰۰ دستگاه از این خودروها از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی متوقفشده است.
البته فرهاد احتشام زاد خاطرنشان کرده که درگذشته برخی خودروهای تولیدی آمریکا که وارد ایران شدهاند شمارهگذاری و فروختهشدهاند. وی از استعلام از وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره قانونی بودن یا نبودن واردات خودروهای تولید آمریکا به ایران خبر داده است.
حال که پشت مرزهای ایرانخودروهای آمریکایی صفکشیدهاند و در داخل حال مردم از سوارشدن بر مرکبهای مرگ به هم میخورد باید فکری کرد زیرا سالانه 20 هزار کشته یک مسئلهای نیست که بتوان بهراحتی از آن چشمپوشی کرد. نه خودروهای آمریکایی و نه پراید طراحی 3 دهه پیش، بهتر است منصفانه نگاه کنیم، شرکت های خودروساز توان ساخت خودروهای باکیفیت را ندارند، باید برای وضع موجود کاری غیر از وضعیت حال کرد، همت والای مسئولان باید به جای خودخوادهی دو یا سه کارخانه خودروسازی جان مردمی باشد که در ساعت در جاده ها تلف می شوند و کسی به فریادشان نمی رسد.