بانوان با برگزاری مراسمهای مختلف زنانه و به این بهانه که هیچ نامحرمی در بین آنها نیست نباید به خود این مجوز را بدهند که نیمه عریان لباس بپوشند، چراکه ما از نیت افراد آگاه نیستیم و شاید یکی از خانمهای حاضر در مجلس به قصد لذت به بدن نیمه عریان دیگری نگاه کند و همین موجب مفسده بوده و ممکن است ارتکاب به گناه را در پی داشته باشد.
قطعا تمام ما خانمها در میهمانیهای زنانهای حضور
داشتهایم که برخی از هم نوعانمان لباسهای عریان یا به اصطلاح باز
پوشیدهاند، لباسهایی که شاید در نگاه اول اسم لباس به عنوان پوشش بر آنها
صدق کند اما قطعا مصداق کاملی از پوشش محسوب نمیشوند! مجالس عروسی و
میهمانیهای خودمانی و یا حتی مراسمهای مذهبی از جمله محافلی است که زنان
به دلیل عدم حضور نامحرم، تصور میکنند که میتوانند لباسهایی بپوشند که
بخشی از بدنشان برهنه باشد! اما آیا به راستی پوششهای اینچنینی حتی در
محافل زنانه بدون اشکال است؟ پیرامون این موضوع به بیان نظر چند تن از
مراجع تقلید پرداخته و به تحلیل پوشش مناسب بانوان در مجالس زنانه
میپردازیم. در ادامه این یادداشت را به نقل از مهرخانه بخوانید.
نظر
برخی از مراجع عظام در باره پوشیدن لباسهایی که پوشش مناسبی نیستند به
عنوان مثال لباسهایی که یقه های بازی دارند در مجالس زنانه به شرح زیر
است:
آیت الله خامنهای: موارد مختلف است؛ چنانچه موجب ترتب مفسده باشد، جایز نیست.
آیت الله بهجت(ره): در مورد زن در بین زنها اگر فتنه و فسادی داشته باشد، باید خود را بپوشاند.
آیت الله صافی گلپایگانی: چنانچه در معرض دید نامحرم نباشد، مانعی ندارد.
آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که غیر همجنس وجود نداشته باشد و منشا فسادی نگردد اشکالی ندارد.
آیت الله نوری همدانی: اگر زن، در جمع زنان باشد اشکال ندارد و اگر مرد است و عمل او مخالف عفت عمومی نباشد، نیز اشکال ندارد.
همانگونه
که میدانیم، واجب بودن حجاب برای زنان از ضروریات دین مبین اسلام است.
این امر از نظر قرآن، گفتار پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم
(علیهم السلام) و نیز به حکم عقل و اجماع رأی فقها و علمای اسلام امری ثابت
است.
و از سویی در اسلام مطرح است که حد پوشش افراد هم جنس مانند
زن در مقابل زن به اندازه پوشش زن در مقابل مردان محدود نشده است. اما با
تمام این توضیحات به دلیل شیوع موج غربگرایی و طراحی انواع مدلهای لباس که
مطابق با فرهنگ دینی و ملی ما نیست، امروزه شاهد آن هستیم که زنان در
مقابل یکدیگر پوششهایی را انتخاب می کنند که مصداق بارز؛ نساء کاسیات
عاریات هستند. پوشیدگانی که عریانند!
برهنگی یا نیمه برهنگی بانوان در مجالس زنانه فاطمه توکلی زند؛ فارغ التحصیل رشته الهیات و مدرس حوزه علمیه در این باره میگوید: درست
است که در اسلام حد پوشیدگی زن در برابر زن را فقط محدود به پوشاندن
عورتین کرده است، البته بدون قصد لذت؛ اما با شرایط کنکونی جامعهی امروز
به طور قطع میتوان گفت که در هر نوع برهنگی یا نیمه برهنگی؛ لذت در نگاه
مخاطبان موج میزند و به این سبب است که حد پوشش کمی بیشتر باید رعایت
گردد.
بانوان با برگزاری مراسمهای مختلف زنانه و به این بهانه که
هیچ نامحرمی در بین آنها نیست نباید به خود این مجوز را بدهند که نیمه
عریان لباس بپوشند، چراکه ما از نیت افراد آگاه نیستیم و شاید یکی از
خانمهای حاضر در مجلس به قصد لذت به بدن نیمه عریان دیگری نگاه کند و همین
موجب مفسده بوده و ممکن است ارتکاب به گناه را در پی داشته باشد.
از
دیگر سوی؛ برخی پوشیدگیها هم ظاهری و صوری است و میتوان گفت به نحوی است
که حجاب به حساب نیامده و محرک نگاه های دیگران است. نمونهی بارز اینگونه
پوششها انواع لباسهای تنگ و چسبنده است که با نشان دادن برجستگیها و
حالت ویژهی بدن سبب میشود تا دیگران به او نگاه کنند و چه بسا در دلشان
لذتی هم احساس شود.
ایشان با بیان اینکه پوشش وسیلهای است برای
محفوظ ماندن از شر شیاطین و گناه ادامه دادند که: برگزاری محافل زنانه چه
به قصد شادی و چه در ذکر مصائب اهل بیت به خودی خود خوب و بدون ایراد است
اما نباید به صرف حضور بانوان مجلس را به سمت و سویی ببریم که زمینه سازی
مفسده و گناه باشد.
در این باره مثالی میزنم که شاید برای اکثر بانوان ملموس باشد: شاید
تا بحال شما هم در مراسمهای مختلف ویژه بانوان اعم از جشن عروسی، مولودی،
تولدو … افرادی را دیده باشید که لباسهای تنگ یا نیمه برهنه پوشیده باشند
و قطعا متوجه تمایل خود در نگاه به آنها شدهاید. اینکه دلتان میخواهد
مدام به فرد مورد نظر نگاه کنید و گاهی در صحبتهایتان با افراد کناری هم
شاید اذعان داشته باشید، با اینکه فرد نیمه برهنه خانم است اما جذابیتهایی
دارد که شما را میخکوب خود کرده است! این همان مصداق نگاه با لذت و ریبه
است که نیازمند آن است که بانوان نیز در برابر یکدیگر از پوشش مناسب
برخوردار باشند.
زهرا معینی بستانی فارغ التحصیل علوم قرآنی و مدرس
حوزه علمیه در این باره میگوید: در دوران کنونی بازار برگزاری مجالس زنانه
گرم است. نه تنها برای مراسمهای مذهبی بلکه برای انواع مناسبتها مانند
تولد و سالگردهای شخصی و فامیلی و حتی میهمانیهای فامیلی که به منظور
ایجاد صندوقهای قرض الحسنه صورت میگیرد. آنچه که در این مراسمهای زنانه
به وفور به چشم میخورد نحوهی پوشش ناموزون بانوان حاضر در جلسه است که به
جهت عدم حضور آقایان چنین تصور میکنند که میتوانند به هر شکلی لباس
بپوشند.
یکی از نکات منفی اینگونه پوششها در محافل زنانه تاثیرگذاری نوع نامناسب پوشش بر کودکان حاضر در مجلس است.
طبیعی
است که خانمها برای شرکت در مراسمهای بانوان، فرزندان خود را هم به
همراه ببرند چرا که رسالت مادری دارند و بسیاری از خانمها هستند که
نمیتوانند به هر دلیلی فرزندشان را پیش کسی بگذارند و لذا با او در مراسم
حاضر میشوند.
این پدیده وقتی دچار وخامت میشود که کودکان حاضر در
مجلس پسر باشند! دیدن پوشش نامناسب بانوان برای پسربچهها چه ممیز باشند و
چه غیر ممیز باشند باعث تحریک آنها شده و به دلیل جنس مردانهای که در
ساختار وجودی آنها از سوی خداوند به ودیعه گذاشته شده ناخودآگاه این کودکان
نگاهها و توجهاتشان جذب برهنگیهای زنانهی مجلس میشود. در رفتار پسر
بچههایی که بارها در مراسمهای زنانه شرکت کردهاند بلوغ جنسی به وضوح
دیده میشود به علاوه اینکه ما معتقدیم دنیای امروز به نحوی روبه جلو است
که نسلها نسبت به نسل قبل سریعتر رشد میکنند و بلوغ ذهنی شان زودتر شکل
میگیرد. به این ترتیب پوششهای نامناسب در این محافل بخصوص بر روی پسر
بچههای حاضر تاثیر گذاشته و آنان را درگیر مسائلی میکند که برای سن و
سالشان بسیار زود است!
همین روند در باره دختر بچهها نیز وجود
دارد. اینکه مادرها فرزندان دختر خود را با خود همراه میکنند و دختر
بچههای معصوم به یکباره در مراسمهای مربوط به بانوان صحنههایی از برهنگی
را میبینند که باعث میشود ذهن آنها سریعتر به سمت زن شدن حرکت کند و
قطعا حضور دختر بچهها هم در اینگونه مجالس خالی از اشکال نخواهد بود و سبب
ساز بلوغ جنسی زودرس آنها نیز خواهد شد.
از
این روست که یکی از مهمترین دلایل حفظ حریم و حجاب بانوان در مقابل یکدیگر
اهمیت بیشتری پیدا میکند. گذشته از اینکه در دین اسلام برای پوشش بانوان
در مقابل یکدیگر هم حریم و محدودهای مشخص شده است و اینطور نیست که بانوان
جواز شرعی داشته باشند که بصورت عریان یا نیمه عریان در مقابل یکدیگر ظاهر
شوند.