۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۲۴۱۶۰
در نشست مدیر کل پدافند غیر عامل همدان با مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی مطرح شد :
مدیر کل و کارشناسان پدافند غیر عامل استانداری در روز سه شنبه مورخ 13 /7 /1395 در خصوص تبیین جایگاه پدافند غیر عامل و میزان اهمیت آن در جامعه با حجت الاسلام و مسلمین دشتکی مدیر کل سازمان تبلیغات و اسلامی استان دیدار داشتند .

در این دیدار آقای سید رسول حسینی مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری ضمن معرفی پدافند غیر عامل و تشریح وظایف کارگروه های یازده گانه آن به تبیین جایگاه و میزان اهمیت آن در بین آحاد جامعه پرداخت .

حسینی گفت  : استان همدان با توجه به این که یکی از استان های پر اهمیّت در منطقه غرب کشور به شمار می رود لذا متوجه بسیاری از تهدیدات زیستی و امنیتی می باشد . وی گفت روش و شیوه تهاجمات در دنیا فرق کرده است و همه به دنبال آسان ترین روش و بدون خونریزی برای ضربه زدن به کشورها می باشند و ماهیت جنگ سخت به جنگ نرم تغییر یافته است . او همچنین به تهدیدات زیستی اشاره کرد و گفت تهدیدات زیستی عبارت است از هر نشانه ، رویداد و یا حادثه طبیعی و غیر طبیعی که با استفاده از عوامل زیستی موجب تضعیف و نابودی سرمایه انسانی و وارد نمودن آسیب اقتصادی از طریق تخریب و نابودی محصولات کشاورزی ، گیاهی ، دام و طیور ، آب آشامیدنی ، صنایع غذایی و دیگر موارد مرتبط با سلامت جامعه و به خطر انداختن ثبات و امنیت مردم می شود .

وی افزود همدان یکی از استانهایی است که محل عبور مواد غذایی و احشام از سمت غرب به شرق و بالعکس می باشد و همچنین یکی از راه های ارتباطی برای قاچاق کالا و مواد مخدر است که تهدیدی برای استان قلمداد می شود . لذا مردم باید در زندگی به اصول پدافند غیر عامل به عنوان یک اصل مهم نگاه کنند و آن را در همه موارد رعایت کنند .

مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری پس از بیان شرح وظایف سایر کارگروه های استان به تشریح ماموریت اداره کل پدافند غیر عامل پرداخت و گفت : اداره کل پدافند غیر عامل استانداری در نظر دارد به منظور برآورد تهدید ، کاهش آسیب پذیری ها و پایدار نمودن وضعیت استان ، تداوم و چرخه خدمات ضروری و ارتقاء تحمل و مقاومت مردم در برابر تهاجم و بحران های احتمالی از همه امکانات مردمی ، بسیج و به خصوص با توجه به جایگاه روحانیون در بین مردم از ظرفیت سازمات تبلیغات اسلامی که به عنوان دستگاه متولی در امر سیاست گذاری و خط و مشی دهی به روحانیون می باشد استفاده لازم را بهرمند شود .

وی پدافند غیر عامل را در یک جمله تسهیل کننده مدیریت بحران تعریف نمود . و گفت :  پدافند غیر عامل به عنوان یکی از ساده ترین راهها ، کم هزینه ترین شیوه ها و صلح آمیز ترین روش های دفاع یک ملت و دولت در مقابل دشمنان محسوب می شود که از این رو مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری ، رئیس محترم جمهور و مقامات کشوری و استانی می باشد.

در ادامه  حجت الاسلام و المسلمین دشتکی به نقش و جایگاه پدافند غیر عامل اشاره کرد و گفت : موضوع پدافند غیر عامل همیشه در طول تاریخ به شیوه های گوناگون مد نظر بشر بوده است و حتی در تعاریف اسلامی دارای جایگاه و اهمیت می باشد و به خصوص در احکام ثانویه نیز مواردی به آن اشاره شده است . اما متاسفانه این موضوع در برهه هایی از زمان نیز به فراموشی و غفلت سپرده شده است .

وی سرعت اثر گذاری تهاجمات دشمن را در این زمینه بسیار بالا دانست و افزود : پدافند غیر عامل بسیار ضروری و مهم به نظر می رسد زیرا در صورت هر گونه اقدام احتمالی از سوی دشمنان میزان سرعت اثر گذاری و اختلال در امورات کشور بسیار بالا می باشد لذا می طلبد که در این خصوص توجه بیشتری بشود .

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان از جمله نقطه ضعف های موجود در کشور را مسائل مربوط به حوزه امنیت اطلاعات دانست و گفت: درست است که دولت به سمت الکترونیکی پیش می رود اما با توجه به مسائل قانونی و عدم پوشش کامل آن در کشور هنوز به صورت کامل  این امر در سراسر کشور اجرا نشده است اما زیر ساخت ها و بنای همین مقدار هم که اجرا شده نیز در زمین کشورهای دیگر است و به نوعی آنها میزبان اطلاعات و شبکه ارتباطی ما می باشند . مثلاً همین windows سازنده آن یک فرد خارجی است و هرگونه بهره برداری ، فضا سازی و دسترسی به اطلاعات را می تواند برای خودش محیا کند ، پس باید نهایت دقت و مراقبت علمی و عملی را در این زمینه داشته باشیم .

وی خواستار توجه به بومی سازی در این خصوص شد و گفت : به توجه به تهدیدات دشمنان ولزوم مدیریت اطلاعات و عدم دسترسی دشمن به زیرساخت های اطلاعاتی ، می طلبد که به این موضوع نگاه جدی تری بشود و حداقل در صورت امکان سروری مرکزی با در نظر گرفتن مسائل امنیتی و بدون ارتباط به دستگاههای بیرونی تهیه و تمامی اطلاعات ادارات و مراکز مهم و حساس در طول زمان های مختلف در آن ذخیره گردد تا از دسترسی و سرقت اطلاعات آن جلوگیری شود .

وی همچنین در خصوص ارتباطات و مراکز اطلاع رسانی در زمان قبل و بعد از بحران نیز اشاره کرد و گفت : در زمان بحران یکی از عوامل مؤثر در آرامش و تسهیل بحران مراکز اطلاع رسانی و به خصوص صدا و سیما می باشد ولی آیا صدا و سیما آن چنان مجهز می باشد که در هنگام حادثه یا بحران درچار آسیب پذیری و مشکلات ارتباطی نشود ؟ لذا در هر حادثه یا اتفاقی اگر ارتباطات ماهواره ای و دیجیتالی قطع بشود ، صدا و سیما باید زیرساخت هایی را برای پوشش کامل خود در سراسر کشور محیا کرده باشد .

ظرفیت سازمان تبلیغات اسلامی بسیار بالا می باشد و این سازمان با 220 هیأت مذهبی ، 400 هیأت دانش آموزی و 10هزار نفر شبکه تبلیغاتی که هرکدام شامل صد ها نفر می شوند به همراه مطالبی که به ائمه جماعات به مناسبت های مختلف ارسال می شود تا در بین مردم بازگو نمایند آمادگی خود را برای کمک و همکاری با اداره کل پدافند غیر عامل استانداری همدان دارد . همچنین جلسات فصلی با طلاب و روحانیون برگزار می گردد که در آن جلسات حتماً حاضر هستیم تا از حضور شما و کارشناسان امر استفاده لازم برده شود  .

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر