۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۲۳۷۸۹
نیویورک تایمز؛
روزنامه نیویورک تایمز (nytimes) در یادداشتی تحت عنوان "محور روسی_ایرانی" نسبت به تقویت اتحاد تهران و مسکو هشدار داده است.
به گزارش پایداری ملی، روزنامه نیویورک تایمز (nytimes) در یادداشتی تحت عنوان "محور روسی_ایرانی" نسبت به تقویت اتحاد تهران و مسکو هشدار داده است.
 
خلاصه ای از این نوشتار که به قلم "ولی نصر" مشاور اوباما در مسائل خاورمیانه منتشر شده درپی می آید:
 
دستیابی به آتش بس ناتمام در جنگ داخلی سوریه خبر خوبی است اما نباید اجازه داده شود که این امر موجب پنهان شدن توسعه خطرناک جدیدی باشد که در محور جنگی و نظامی روسی_ایرانی ایجاد شده است.
 
این اتحاد، امیدها برای ایجاد ثبات در خاورمیانه را ناامید کرده و در جهت گسترش جاه طلبی های جهانی روسیه در آینده است.
 
نشانه های گسترش همکاری ایران و روسیه، ماه گذشته [میلادی] آشکار شد و آن زمانی بود که روس ها از پایگاه هوایی ایران برای بمباران اهداف مد نظر خود در سوریه استفاده کردند.
 
برخی مقامات ایرانی گفتند دسترسی روسیه به پایگاه هوایی این کشور "جهت عملیات ضدتروریستی در یک زمان مشخص" بوده اما سخنگوی وزارت خارجه ایران لغت "در حال حاضر" را برای قطع دسترسی روسیه استفاده کرد که به روشنی احتمال تکرار این همکاری را نشان می دهد.
 
در واقع، پیوند روسیه و ایران برای همکاری نظامی به سرعت درحال شکل گیری است. این پیوند بر این اساس شکل گرفته که منافع روسیه ایجاب می کند برای نفوذ استراتژیک خود در سراسر خاورمیانه با غرب رقابت کند و محافظه کاران ایرانی نیز به دنبال تسلط بر سیاست های محلی و منطقه ای هستند.
 
طی دهه های گذشته، تنها آمریکا و متحدانش از پایگاه های نظامی در کشورهای خاورمیانه برای حمله به اهداف مدنظر خود در دیگر کشورها استفاده می کردند. اکنون روسیه نیز به موازات آن ها از این قابلیت استفاده می کند.
  
برخی فرماندهان ایرانی اشاره کرده اند که مانورهای مشترک دریایی ایران و روسیه و استفاده روس ها از پایگاه های دریایی ایران در خلیج فارس نیز احتمالا در آینده انجام خواهد شد.
 
ایالات متحده و روسیه اکنون در آستانه جنگ سرد جدیدی قرار دارند. هنوز آمریکا منافع زیادی در این امر دارد که روسیه و ایران را از ایجاد اتحادی بین خود برای رقابت با غرب منصرف سازد.
 
اگر چنین اتحادی موجب ایجاد یک جبهه مشترک نظامی شود، قدرت و تاثیرگذاری بیشتر ایران در خاورمیانه تضمین خواهد شد و بازگشت با قدرت بیشتر را برای روسیه نیز به ارمغان خواهد آورد.
 
روسیه و ایران به دنبال حمایت از یکدیگر هستند. آن ها در خلال جنگ سوریه همکاری اطلاعاتی و نظامی داشتند و روسیه موشک های پیشرفته زمین به هوای خود را به ایران تحویل داد.
 
کمی پیش از مداخله نظامی سال گذشته روسیه در سوریه، ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس پاسداران، به مسکو سفر کرد.
 
طی دو سال گذشته مقامات آمریکایی و عرب به من گفته اند، سپاه پاسداران توانسته مبارزان شیعه از حزب الله لبنان گرفته تا داوطلبانی از عراق، ایران و افغانستان را متحد ساخته و نیرویی ده ها هزار نفری در سوریه بوجود آورد.
 
آن ها درحال به دست آوردن تجربیات جنگی تحت فرماندهی سپاه پاسداران هستند و انتظار می رود پس از جنگ سوریه، سرمایه ای برای محور جدید روسی_ایرانی باشند.
 
آمریکا برای مقابله با این محور، فروش سلاح به متحدان خود و رقبای منطقه ای ایران که تحت رهبری عربستان سعودی قرار دارند را تشدید کرده است اما این اقدام نتیجه عکس داشته و دلیل دیگری در اختیار محافظه کاران ایرانی قرار داده تا روابط خود با روسیه را تقویت کنند.
 
ولی نصر در پایان یادداشت خود ضمن اشاره به اینکه "در ایران صداهای مختلفی از جمله محافظه کاران، اصلاح طلبان و میانه روها وجود دارند" از دولت آمریکا می خواهد برای پایان جنگ در سوریه و همچنین کاهش تنش ایران و رقبای عرب تلاش کند چراکه افزایش این تنش ها موجب نزدیک تر شدن تهران به مسکو می شود.
 

وی همچنین از دولت اوباما خواسته به دولت ایران کمک کند تا بتواند نتایج اقتصادی برجام را به مردم این کشور نشان داده و درنتیجه به جای گرم شدن روابط تهران_مسکو موجب نزدیک شدن ایران به غرب شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر