۱۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۲۳۷۰
«فارن پالیسی»:
احتمال این که رویکرد فعلی آمریکا به اهداف تعیین شده‌اش برسد کم است. به طور خلاصه ما سعی داریم ایران را تهدید کنیم، و هیچ کشوری تمایلی به تسلیم شدن در برابر تهدیدها را ندارد چون نگران است این کار صرفاً منجر به فشار بیشتری شود.
مجله «فارن پالیسی» در گزارشی به نوشته «استفان ام. والت» آورده است: وقتی مورخان سیاست خارجی آمریکا به چند دهه پیش بنگرند، به دلیل ناتوانی آمریکا برای رسیدگی به مسئله ایران سرشان را از روی تعجب تکان خواهند داد. آن‌ها سردرگم خواهند شد چرا که آمریکا سال‌ها تلاش کرده ایران را مجاب به ترک برنامه غنی‌سازی هسته‌ای کند، و برای این کار مکرراً تهدید به جنگ کرده، در کنگره قطع‌نامه‌هایی تصویب کرده که خواستار تغییر حکومت بوده‌اند، علیه حکومت روحانیون مبارزات پنهانی انجام داده، و سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی را اعمال کرده است.

رویکرد تحریمی در قبال ایران کارساز نیست 

این مورخان زمان زیادی را صرف بررسی این نکته خواهند کرد که چرا رهبران آمریکا با بی‌خردی این رویکرد را ادامه داده‌اند و هرگز به این امر توجه نکرده‌اند که این رویکرد اصلاً کارساز نبوده است. حتی وقتی تحریم‌ها دشوارتر می‌شدند ایران همچنان به قابلیت «گریز» هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شد. در واقع، برخی تحلیل‌گران معتقدند که این کشور در حال حاضر دارای چنین قابلیتی است.


مردم ایران به راحتی علاقه ظاهری ما به دیپلماسی را رد و آن را سخنانی پوچ تلقی کرده‌اند 

طی ماه گذشته به بررسی این نکته اختصاص دادم که چرا احتمال این که رویکرد فعلی آمریکا به اهداف تعیین شده‌اش برسد کم است. به طور خلاصه ما سعی داریم ایران را تهدید کنیم، و هیچ کشوری تمایلی به تسلیم شدن در برابر تهدیدها را ندارد چون نگران است این کار صرفاً منجر به فشار بیشتری شود. به علاوه ما سعی داریم کاری کنیم که ایران از قابلیت کسب سلاح هسته‌ای دست بکشد و برای این کار آن‌ها را تهدید می‌کنیم اما این کار صرفاً تمایل آن‌ها به چیزی که ما نمی‌خواهیم به آن دست بیابند را تقویت می‌کند. شرایط برای دیپلماسی اجباری موفقیت‌آمیز، مهیا نیست و ما در کمال تعجب انگیزه‌های ملموسی در اختیار ایران قرار نداده‌ایم. در نتیجه، مردم سازش‌ناپذیر ایران به راحتی علاقه ظاهری ما به دیپلماسی را رد و آن را سخنانی پوچ تلقی کرده‌اند.


برنامه هسته‌ای ایران در بهترین شرایط اصلاً تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نگرفته 

اگر گفته‌هایم را باور ندارید، باید به گزارش جدید از شورای ملی ایران آمریکا، ، نگاهی بیندازید. این گزارش بر مبنای مجموعه وسیعی از مصاحبات با مقامات ارشد ایران، تحلیل‌گران، و اعضای جامعه بازرگانی ایران مبتنی است. در این گزارش تایید شده تحریم‌هایی که از سوی آمریکا هدایت می‌شوند- "جامع‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ”- به راستی ضربه سختی وارد کرده‌اند. اما علاوه بر آن نتیجه گیری شده که تحریم‌ها نتوانسته‌اند سرعت برنامه هسته‌ای را کاهش یا تعهد ایران نسبت به حفظ آن را تغییر دهند. بنا بر این گزارش: "به نظر می‌رسد برنامه هسته‌ای در بهترین شرایط اصلاً تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نگرفته و در بدترین شرایط تا حدودی توسط آن‌ها هدایت شده، به این معنی که تشدید تحریم‌ها به عنوان اهرم فشار باعث شده ایران برنامه‌اش را بنا به همین دلیل پیش ببرد. ”

به ویژه، اگرچه جامعه بازرگانی ایران تحت فشار تحریم‌ها است اما "توجه خود را به گرفتن امتیازات اقتصادی از حکومت معطوف کرده نه به اعمال فشار به نمایندگان برای تغییر در موضع هسته‌ای ایران. ” چرا؟ چون نمی‌تواند دلیل قانع کننده‌ای ارائه دهد که داشتن موضعی دیگر در واقع می‌تواند منجر به افزایش سریع تحریم‌ها یا کسب سایر منافع از غرب شود.


اگر آمریکا و سایر اعضای گروه 5+1 می‌خواهند با ایران به توافق برسند باید تصویر شفاف‌تر و متقاعدکننده‌تری از منافع این توافق برای ایران ارائه دهند 

به طور خلاصه، اگر آمریکا و سایر اعضای گروه 5+1 می‌خواهند با ایران به توافق برسند باید تصویر شفاف‌تر و متقاعدکننده‌تری از منافع این توافق برای ایران ارائه دهند، و باید برای نشان دادن این احتمالات امیدبخش به مردم ایران بیشتر تلاش کنند. آمریکا می‌تواند به جای تشدید مداوم تحریم‌ها، رد بازداری و سیاست تحدید نفوذ و اشاره مکرر به این موضوع که جنگ بازدارنده «روی میز» قرار دارد، اعمال زور را به صراحت رد کند و با کمی جزئیات شرح دهد مایل است برای ایران چه کاری انجام دهد.

اشراف
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر