۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۲۳۴۰۱
گزارش اجمالی اقدامات سازمان مدیریت بحران در هفته دولت
ساماندهی بیش از 12 هزار کیلومتر از سواحل رودخانه‌­ها، تدوین برنامه آمادگی محلات در بحران، قرار گرفتن یک میلیون و 850 هزار واحد مددجویان کمیته امداد تحت پوشش بیمه، آموزش بازتوانی به بیش از 100 هزار نفر از اعضای هیات‌ها، بازسازی سالانه 11 هزار واحد مسکونی خسارت دیده شهری و روستایی، بهسازی 200 هزار واحد مسکونی روستایی، تشکیل کمیته ویژه مقابله با گرد و غبار و ... از جمله مهم‌ترین اقدامات سازمان مدیریت بحران کشور در دولت تدبیر و امید است که رییس این سازمان به تشریح آن پرداخته است.
به گزارش پایداری ملی، اسماعیل نجار درباره اقدامات انجام شده از سوی سازمان مدیریت بحران در دولت تدبیر وامید اظهارکرد: قبل از آنکه بخواهم به تشریح عملکرد و اقدامات انجام شده در این حوزه بپردازم باید به تعریف بحران و مواردی که سازمان ما در آن دارای مسئولیت است، اشاره کنم، بحران به شرایطی گفته می شود که در اثر حوادث، عملکردهای طبیعی و انسانی به‌صورت غیرقابل کنترل درآمده و موجب آزار یک مجموعه انسانی می‌شود که برطرف کردن آن نیازمند اقدامات فوری و فوق العاده است.  

وی ادامه داد:‌ در این شرایط وظیفه مدیریت بحران مشاهده سیستماتیک بحران ها و تجزیه و تحلیل آنها و جستجو برای یافتن روش ها و ابزارهایی است که بتوان از بروز بحران ها پیشگیری و یا در صورت بروز، اثرات شان را کاهش داد و برای بازسازی و بهبود اوضاع اقدام کرد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه تشریح تمامی اقدامات سازمان مدیریت بحران در سه سال گذشته از حوصله یک مصاحبه خارج است، ادامه داد:‌ برخی از مهم‌ترین اقداماتی که سازمان مدیریت بحران کشور انجام داده در سه بخش پیش‌بینی و پیشگیری، بازسازی و بازتوانی و آمادگی و مقابله است.

 ساماندهی ایمنی بیش از 12هزار کیلومتر از سواحل رودخانه‌­ها

نجار کمک به روزآمد کردن  10 شبکه­ و ایستگاه‌­های لرزه­ نگاری و راه‌اندازی 18 ایستگاه جدید، تقویت و توسعه سامانه ­های پیش­‌بینی و هشدار خطر خشکسالی را از جمله این اقدامات برشمرد و گفت: ساماندهی بیش از 12هزار کیلومتر از سواحل رودخانه­‌ها در سطح کشور با همکاری وزارت نیرو و تشکیل کارگروه تخصصی مدیریت بحران  وزارتخانه‌های مختلف و متناظر  آن در 31 استان کشور از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی تهیه و تدوین شرح خدمات طرح جامع خطرپذیری زلزله، سیل و خشکسالی با همکاری دستگاه­های تخصصی  ذیربط و ابلاغ آن به استان­ها و دستگاه­های تخصصی را از جمله دیگر اقدامات انجام شده دانست و افزود: همچنین در این مدت تهیه و ابلاغ برنامه آماده­سازی مدارس و بیمارستانها در برابر حوادث نیز انجام شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش آمادگی و مقابله با حوادث نیز گفت: در سه سال گذشته در این بخش مجموعه اقدامات و برنامه هایی پیگیری می شود که اصولاً توانمندی های جامعه و دستگاه‌های دولتی را در اجرای مراحل مختلف مدیریت بحران افزایش دهد و مراحلی مانند  جمع آوری اطلاعات، پژوهش و تحقیق، برنامه ریزی، ایجاد ساختارهای مدیریتی، تمرینات، مانور و همچنین فعالیت های آموزشی در دو بخش عمومی و تخصصی از جمله آنهاست که تا کنون اقدامات قابل توجهی نیز در آن انجام شده است.

نجار، ارائه پیش نویس لایحه قانون دائمی شدن سازمان مدیریت بحران کشور  به  دولت و پیگیری برای تدوین نهایی و ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی، تهیه برنامه ایجاد آمادگی در برابر حوادث  در شهر تهران با اعتباری در حدود 1000 میلیارد ریال، برقراری کشیک 24 ساعته حوادث در مرکز و استان ها و تعیین وظایف استان‌های معین و تهیه دستورالعمل مربوطه را از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه برشمرد.

وی با بیان اینکه دو دوره آموزشی و تمرین ستادی با عنوان غدیر 1 و 2 برای کلیه مدیران شورای هماهنگی مدیریت بحران دستگاههای اجرایی سراسر کشور و همچنین آموزش کلیه فرمانداران کشور با هدف آمادگی برای پیشگیری و مقابله برگزار شده است، گفت: تقسیم کشور به 9 قطب امدادی برای تمرکز تجهیزات و امکانات امداد و نجات و تجهیز این قطب­‌ها، انعقاد تفاهم نامه های همکاری با سایر دستگاه‌های داخلی به منظور تقسیم کار ملی و استفاده از خدمات متقابل از جمله ستاد کل نیروهای مسلح ، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ، سازمان بسیج مستضعفین کشور، سازمان صدا و سیما، سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور، سازمان جنگلها و مراتع آبخیزداری کشور ، وزارت جهاد کشاورزی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله، پژوهشکده سوانح طبیعی، دانشگاه شریف، دانشگاه شهید بهشتی، سندیکای بیمه کشاورزان و ... و تهیه بانک اطلاعات رده های جانشینی مسئولین مدیریت بحران کشور از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است.

تهیه دستورالعمل طرح جامع مدیریت پیشگیری و اطفاء حریق در جنگل­‌ها

به گفته رییس سازمان مدیریت بحران کشور، تدوین برنامه آمادگی محلات در بحران، تشکیل بانک اطلاعات تشکل‌های مردمی و غیردولتی، تهیه دستورالعمل طرح جامع مدیریت پیشگیری و اطفاء حریق در جنگل­ها و مراتع کشور، تهیه دستورالعمل تعیین مصادیق شهید و جانباز خدمتی در امور بحران و ارسال آن به دولت، تدوین آئین­ نامه صندوق بیمه حوادث شهرداری­های کشور، اجرای سالیانه برنامه های هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی و مانور مدارس و برنامه ریزی برای احداث 1000 سایت اسکان اضطراری در مناطق شهری کشور نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

اقدامات انجام شده در بخش بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور

نجار با تشریح اقدامات انجام شده در بخش بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور نیز گفت: بخش بازسازی و بازتوانی اماکن و افراد آسیب دیده مرحله ایست که با هدف جبران خسارات ناشی از وقوع حوادث و بحران‌ها و برای بازگرداندن وضعیت عادی به منطقه آسیب دیده با در نظر گرفتن توسعه پایدار، ضوابط ایمنی، مشارکت های مردمی و مسائل فرهنگی- اجتماعی منطقه آسیب دیده صورت می گیرد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه هدف از بازتوانی علاوه بر سر و سامان دادن به وضعیت معیشتی و اقتصادی منطقه، کمک به شرایط جسمی، روحی و روانی افراد است، ادامه داد: سیاستگذاری برای احداث 31 مرکز مدیریت و کنترل حوادث در مراکز استان‌های کشور به منظور تقویت زیر ساخت مدیریت بحران در کشور و ایجاد مکانی برای فرماندهی واحد در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است، علاوه بر آن پیشنهاد تخصیص مبلغ 32 هزار و 807 میلیارد ریال در سال 94 و 95 برای اقدامات پیشگیرانه و مقابله  با پیامدهای خشکسالی در قالب برنامه های محیط زیست، کنترل و مقابله با خشکیدگی جنگلها ، شیوع امراض و آفات ناشی از خشکسالی ، اجرای پروژه های تامین و انتقال و تأمین آب شرب در این حوزه انجام شده است.


نجار ادامه داد: همچنین به منظور جبران خسارات وارده ناشی ازحوادث غیرمترقبه پس از ارزیابی های به عمل آمده توسط واحدهای استانی و ستادی درسال گذشته مبلغ 1477 میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت و مبلغ 3383 میلیارد ریال اعتبار بلاعوض برای جبران خسارات وارده و بازسازی اماکن مسکونی شهری و روستائی آسیب دیده و 10 هزار و 201 میلیارد ریال  اعتبار تملک دارائی های سرمایه ای و مبلغ 2485 میلیارد ریال اعتبارهزینه ای برای  بازسازی اماکن دولتی و عمومی و تاسیسات زیر بنائی از سوی سازمان مدیریت بحران کشور به هیات وزیران پیشنهاد اعتبار شد. اما از این رقم تنها حدود 30 درصد مصوب و کمتر از 10 درصد تخصیص یافت.

به گفته رییس سازمان مدیریت بحران کشور، پیشنهاد اختصاص اعتبار به مبلغ 67 هزار و 393 میلیارد ریال از محل منابع سازمان به صندوق بیمه کشاورزی برای کمک به کشاورزان آسیب دیده از حوادث طبیعی از دیگر اقدامات است که تا کنون تنها 23 هزار و 553  میلیارد ریال یعنی معادل 35 درصد آن تخصیص یافته است .

آموزش به 100هزار هیاتی

وی از اجرای طرح توانمند سازی هیئت های مذهبی در  شش استان کشور خبر داد و گفت: بر اساس این طرح 240 هیئت مذهبی سازماندهی و حدود 100 هزار نفر از اعضاء این هیئت ها تحت آموزش بازتوانی قرار گرفته که در حوادث رخ داده خدمات قابل قبولی به هموطنان ارایه کردند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود:‌همچنین در راستای افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور، تفاهم نامه مشترک با کمیته امداد امام خمینی (ره) منعقد و مقرر شد  تعداد یک میلیون و 850 هزار واحد مسکونی مدد جویان تحت پوشش این نهاد، از مزایای آن بهره مند شوند.

نجار اضافه کرد:‌ تبادل تفاهم­نامه با سازمان ملی استاندارد ایران به منظور برنامه­ریزی برای تولید و استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در پروژه­های عمرانی کشور و انجام پیگیری­های لازم از اقدامات انجام شده است به طوریکه از مجموع واحدهای تولیدی شناسایی شده تحت پوشش مقررات استاندارد اجباری، 70 درصد دارای نشان استاندارد هستند.

مقاوم‌سازی یک میلیون 600 هزار واحد روستایی


رییس سازمان مدیریت بحران کشور از بازسازی سالانه حدود 11 هزار واحد مسکونی خسارت دیده در کشور خبر داد و افزود:‌ پیگیری اجرای طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی با برنامه سالانه 200 هزار واحد مسکونی روستایی نیز انجام شده که با اجرای آن تا سال 1393 حدود یک میلیون و 600 هزار  واحد مسکونی در قالب طرح جامع و ویژه بهسازی مسکن روستایی مقاوم سازی شده­‌اند.

نجار توسعه زیر ساخت های شبکه سازمان، راه اندازی سامانه مدیریت اطلاعات حوادث و رخدادهای طبیعی کشور، برگزاری نشست­های تخصصی از طریق صدا و سیمای مرکز و استان­‌ها، ترجمه سند "سندای" و ارسال برای کلیه دست اندرکاران مدیریت خطرپذیری کشور، تشکیل دبیرخانه مجمع ملی کاهش خطرپذیری بلایا برای پیاده سازی آن و تشکیل اولین جلسه دبیرخانه با حضور نمایندگان دستگاه های مرتبط، کارگروه های تخصصی سازمان و دانشگاه ها و موسسات علمی و پژوهشی و ... را از اقدام انجام شده دیگر در این سازمان دانست.

تدوین سند جامع مقابله با گرد و غبار


وی از امضای موافقتنامه همکاری هشدار در شرایط اضطرار و رفع پیامد های آن در دریای خزر با مشارکت 5 کشور ساحلی  و جمهوری آذربایجان، تهیه و ارسال پیش نویس دو تفاهم نامه همکاری با کشورهای ، ارمنستان و ترکیه و هدایت پنج پروژه تحقیقاتی با همکاری برنامه عمران ملل متحد و مشارکت پنج دستگاه داخلی جمعاً به مبلغ یک میلیون و 760 هزار دلار به عنوان دو طرح دیگر انجام شده نام برد و گفت:‌ تشکیل کارگروه کمیته پیشگیری و مقابله با آثار ریزگرد ها بر اساس بند 8 تصویب نامه هیئت  وزیران و  برگزاری جلسات کارشناسی متعدد با دستگاه های متولی و پیگیری  اقدامات انجام شده و ارزیابی وضع موجود پدیده گرد و غبار توسط دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی و اولویت‌بندی اقدامات و تنظیم پیشنهادات اجرایی موثر برای طرح و تصویب در هیأت وزیران با قید فوریت نیز از اقدامات انجام شده است که در نهایت منجر به تهیه سند جامع مقابله با پدیده ریزگرد توسط دستگاه‌های ملی و استانی مرتبط بصورت بومی با تفکیک وظایف دستگاه‌های مربوطه به نحوی که نتایج آن در تدوین برنامه ششم توسعه کشور شد.

منبع ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر