۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۲۳۱۶۳
پایگاه اطلاع رسانی شبکه الجزیره (aljazeera) با انتشار گزارشی به انعکاس کنفرانس مشترک خبری بین وزرای خارجه ایران و ترکیه پرداخته است.
به گزارش پایداری ملی، این رسانه قطری گزارش خود را زیر عنوان "ایران و ترکیه توافق کردند که درباره سوریه همکاری کنند" تنظیم و منتشر کرده است.
 
در ابتدای این نوشتار می خوانیم: "چاووش اوغلو" و "ظریف" وزرای خارجه ترکیه و ایران متعهد شدند علیرغم اختلافات موجود، ارتباط و همکاری نزدیکتری در جهت حفظ تمامیت ارضی سوریه داشته باشند.
  
آن ها طی کنفرانس مشترک خبری روز جمعه در آنکارا وعده دادند که درهای گفتگو را باز گذاشته و همکاری های بیشتری را در جهت حل بحران سوریه داشته باشند.
 
الجزیره این دیدار را پیامی از سوی آنکارا به "شرکای بی‌وفای غربی" دانسته که پشت ترکیه را در کودتای نافرجام این کشور خالی کردند.
 
این پایگاه خبری می نویسد: ترکیه به علت عدم حمایت متحدان غربی از دولت این کشور در جریان کودتای نافرجام اخیر شاکی و ناراضی است.
 
خبرنگار الجزیره از آنکارا گزارش داده، برخی تحلیلگران بر این باروند که این نشست و برقراری روابط حسنه با ایران، پیامی از سوی ترکیه به غرب است و به عنوان اهرمی برای فشار سیاسی بر غربی ها پس از کودتای ترکیه استفاده می شود.
 
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: ایران و ترکیه تاکنون درباره سوریه مواضع متفاوتی داشته اند؛ ایران از دولت این کشور و بشار اسد حمایت می کند و ترکیه خواستار خروج وی از قدرت است.
 
مولود چاووش اوغلو در این کنفرانس خبری اظهار داشت: علیرغم اختلاف نظرها، ترکیه و ایران برای رسیدن به صلحی پایدار در سوریه همکاری های خود را تقویت خواهند کرد.
 
محمد جواد ظریف نیز تاکید کرد: ایران آماده همکاری با ترکیه و روسیه در موضوع سوریه است. وی افزود کشورش از همکاری های جدیدی که بین مسکو و آنکارا آغاز شده استقبال می کند.
 
وزیر خارجه ایران گفت: بر این باوریم که همه طرف ها باید با هم تلاش کنند تا آرامش به منطقه بازگردد و بتوانیم با افراط گرایی در سوریه مبارزه کنیم. ظریف افزود که اختلافات طرفین می تواند در خلال گفتگوها حل و فصل شود.
 
الجزیره نوشت: مقامات رسمی ایران پس از کودتای شکست خورده ماه گذشته [میلادی] ترکیه بر حمایت خود از این کشور تاکید کرده و مردم ترکیه را به علت مقابله با سرنگونی دولت و استفاده از زور ستوده اند.
 
آقای ظریف گفته، ما بر این عقیده ایم که دوره قلدری و کودتاها به سر آمده و چنین اقداماتی دیگر جایی در منطقه ما ندارند. وی افزود، نمی توان انتخاب مردم را توسط یک گروه نظامی سرکوب کرد.
 
دیدار ظریف نخستین ملاقات بین مقامات ارشد ایرانی و ترک از زمان کودتای شکست خورده 15 جولای در ترکیه می باشد.
 
خبرنگار الجزیره در عین حال گفته، علیرغم این دیدار هنوز دیدگاه مشترکی بین دو طرف درباره سوریه به وجود نیامده و "اختلاف نظرهای عمیقی" درباره نحوه حل و فصل جنگ داخلی سوریه باقی مانده است.
 
طبق اعلام وزارت خارجه ترکیه، قرار است ظریف در این سفر با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز دیدار و گفتگو کند.

منبع: جام نیوز
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر