۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۲۳۰۷۹
مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای کشور
مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب (آبفای) کشور گفت: این شرکت با وجود مواجهه با شرایط تنش آبی در بسیاری نقاط کشور، هیچ برنامه ای برای جیره بندی آب ندارد.
به گزارش پایداری ملی، «فرهام کرکانی» امروز (دوشنبه) افزود: براساس پیش بینی ها، امسال 301 شهر کشور تنش آبی داشتند و با شرایط سر به سر تولید و مصرف آب در پیک (اوج مصرف) مواجه هستند.

به گفته این مقام مسوول، امسال در برخی شهرهای کشور شاهد رشد 1.5 تا دو درجه ای دمای هوا بودیم که براساس برآوردها، هر یک درجه افزایش دما مصرف آب را بین سه تا چهار درصد افزایش می دهد.

کرکانی تصریح کرد: در چنین شرایطی که با افزایش مصرف نسبت به تولید آب مواجه هستیم ، هیچ گاه آب موجود در شبکه ها را قطع نمی کنیم، زیرا قطع و وصل مکرر منجر به افت یا افزایش فشار شبکه ها خواهد شد و شکستگی لوله ها را بدنبال دارد.

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور ادامه داد: این مساله همچنین به دلیل بار روانی که ایجاد می کند، منجر به افزایش استفاده و برداشت آب توسط مردم به منظور رفع نیازهای روزانه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه امسال هیچ برنامه جیره بندی آب در شهرهای کشور اعمال نمی شود، خاطرنشان کرد: مدیریت فشار راهکار اساسی برای عبور از شرایط تنش آبی است و همه تلاش شرکت آبفای کشور این است که حداقل نیاز آبی مردم تامین شود.

به گفته کرکانی شهرهای اصفهان، شیراز، بوشهر، کرمان، مشهد و بندرعباس، مراکز استانی هستند که تابستان امسال مشکلات تنش آبی را تجربه خواهند کرد، اما با طرح های کوتاه، میان و بلندمدت ، تامین آب این شهرها پیش بینی شده است.

وی بیان داشت: با توجه به رشد بازار آب کشور، در صورتی که منابع موجود دچار افت آبدهی نشوند باید همه ساله نزدیک به پنج مترمکعب در ثانیه به ظرفیت تولید آب کشور اضافه شود، در حالی که با چنین شرایطی مواجه نیستیم.

این مسوول شرکت مهندسی آبفای کشور یادآور شد: فعالیت های این شرکت حول چهار محور اصلی مدیریت تقاضا و مصرف آب، افزایش تولید آب، بهبود کیفیت آب و فرهنگ سازی متمرکز شده است تا در مجموع آب کمتری در کشور مصرف شود.

وی تاکید کرد، مساله مدیریت تقاضا و مصرف آب با راهکارهایی همچون کاهش برداشت های غیرمجاز، مدیریت فشار آب، بازسازی و اصلاح شبکه ها و کاهش هدررفت آب و استفاده نکردن از آب باکیفیت برای آبیاری فضای سبز دنبال می شود.

کرکانی، حفر چاه، تجهیز چاه ها، کف شکنی و افزایش ظرفیت تصفیه خانه ها را از راهکارهای اجرایی برای افزایش ظرفیت تولید آب عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: از زمستان سال گذشته، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور طرح ها و پروژه های خود را برای مواجهه با شرایط پیک مصرف در فصل گرما آغاز کرده و کماکان در برنامه دارد و تا امروز هیچ گونه قطعی آب در کشور اتفاق نیفتاده است.

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای کشور یادآور شد: سال گذشته با افزایش 9 مترمکعب در ثانیه به ظرفیت تولید آب کشور، توانستیم از شرایط پیک مصرف عبور کنیم.

کرکانی با اشاره به شرایط خاص شهر بوشهر، تاکید کرد: منابع آبی شهرستان کازرون در استان فارس یکی از منابع اصلی تامین آب بوشهر است که امسال با خشکی و کاهش دبی مواجه شد و همین مساله تامین آب این شهر را با مشکل مواجه کرده است.

وی تاکید کرد، تاکنون با همکاری و همراهی آحاد مردم این شهرستان در مصرف آب و مدیریت فشار از مشکل عبور کرده ایم.

روز گذشته حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ، با اشاره به آبرسانی با تانکر به برخی نقاط شهرستان های بوشهر و برازجان در هفته های گذشته، راه اندازی آب شیرین کن ها را به عنوان راهکار اساسی خروج این استان از مشکل کم آبی عنوان کرده بود.

مشکل آب در ایران بیش از آن که مربوط به کم آبی باشد به مدیریت نادرست منابع آب مربوط است. حفر چاه های غیرمجاز بسیار، ناتوانی دستگاه های مسوول برای جلوگیری از بهره برداری بی رویه از سفره های آب زیر زمینی، تفکیک نکردن آب قابل شرب و آبی که در سایر مصارف به کار گرفته می شود، ضعف فرهنگ مصرف و کم بارشی سال های اخیر، همه و همه دست به دست هم داده اند تا در روزهای اخیر استان بوشهر با مشکلات بزرگی در تامین آب مواجه شود.

منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر