۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۲۲۹۴۰
تالاب عینک بزرگترین تالاب شهری کشور در شهر رشت واقع است که به لحاظ زیستی بسیار با اهمیت و در گذشته زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر و چند گونه ماهی پرورشی بود که امروز مورد هجوم یکی از ۱۰ علف هرز مهم دنیا و بدترین علف هرز ایستگاه آبی قرار گرفته است.

به گزارش پایداری ملی، تالاب عینک بزرگترین تالاب شهری کشور در شهر رشت واقع است که به لحاظ زیستی بسیار با اهمیت و در گذشته زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر و چند گونه ماهی پرورشی بود که امروز مورد هجوم یکی از ۱۰ علف هرز مهم دنیا و بدترین علف هرز ایستگاه آبی قرار گرفته است.

سنبل آبی در ۱۰ الی ۱۵ روز ۲برابر می شود و طول عمر بذر سنبل آبی در داخل رسوبات ۱۵ تا ۳۰ سال گزارش شده است
شهردار محترم و رئیس کارگروه پشتیبانی و خدمات شهری کلانشهر رشت موضوع را با ارسال نامه ای به دبیرخانه شورای پدافند غیرعامل استانداری گیلان گزارش دادند و پس از آن در قرارگاه زیستی مطرح گردد و در دستور کار دومین جلسه شورای پدافند غیرعامل استان بشرح ذیل مصوب گردید:

1) مقرر گردید فرماندهی سپاه قدس و جانشین قرارگاه زیستی استان بطور هفتگی جهت همکاری 150 نفر از بسیجیان با اداره کل محیط زیست را نسبت به ریشه کن کردن گیاه غیربومی سنبل آبی در تالاب های استان مساعدت لازم را بعمل آورند.


2)مقرر گردید فرماندهی نیروی انتظامی استان به تعداد 100 نفر هر 15 روز ؛ جهت همکاری با اداره کل محیط زیست برای ریشه کن نمودن گیاه مهاجم سنبل آبی اقدام لازم معمول دارد.


3)مقرر گردید اداره کل آب و فاضلاب شهری و شهرداری رشت نسبت به ساماندهی و تعیین و تکلیف نمودن فاضلابهای ورودی به آب بندان های چهارگانه تالاب عینک اقدام لازم را مبذول داشته و گزارشی از اهم اقدامات صورت گرفته را در جلسه آتی شورای پدافند استان ارائه نمایند.


4)مقرر گردید سازمان جهاد کشاورزی استان تمهیدات لازم را در خصوص جلوگیری از خرید و فروش گیاه سنبل آبی در سطح استانی با هماهنگی دستگاه های ذیصلاح بعمل آورده و گزارشی از اقدامات صورت گرفته را به دبیرخانه شورای پدافند غیرعامل ارسال نماید.


5)مقرر گردید محیط زیست استان گیلان جهت ریشه کنی و مقابله با گیاه سنبل آبی در پهنه تالاب های استان طرح مدونی را تهیه و جهت تصویب نهایی به شورای پدافند غیرعامل ارسال نماید.


6) مقرر گردید اداره کل محیط زیست موضوع با اهمیت ریشه کنی و مبارزه با گونه گیاهی مهاجم سنبل آبی را در سازمان محیط زیست کشور مطرح و گزارشی به دبیرخانه شورای پدافند غیرعامل استان ارسال نماید.


7)مقرر گردید شهرداری رشت با هماهنگی اداره کل محیط زیست و دانشگاه گیلان نسبت به تهیه یک دستگاه مکانیکی، و در صورت ارائه و تصویب طرح توجیهی مناسب استفاده از ربات، جهت جمع آوری سنبل آبی اقدام لازم را مبذول دارند.


8)مقرر گردید سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مبلغ یکصد میلیون تومان اعتبار برای تهیه یک دستگاه ماشین جمع آوری سنبل آبی در تالاب های سراسر استان تخصیص، تا اداره کل محیط زیست و دانشگاه گیلان اقدام لازم را بعمل آورند.


9)مقرر گردید رئیس سازمان جهاد کشاورزی نسبت به تشکیل کمیته تخصصی مبارزه با علفهای هرز مهاجم در استان اقدام و گزارشی جامع به دبیرخانه شورای پدافند غیرعامل ارسال نمایند.


10)مقرر گردید در خصوص تالاب عینک طرح پیشنهادی شهرداری رشت و قرارگاه زیستی و انجمن های مردم نهاد در کمیته احیاء تالاب به ریاست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مطرح و تصمیم گیری گردد.


همچنین با دستور دکتر نجفی و پیگیری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی استان خرید و فروش سنبل آبی در استان ممنوع شد.

طرح معدوم سازی گیاه مهاجم سنبل آبی پس از ۲جلسه در نیروی انتظامی استان یک جلسه در اداره کل پدافند غیرعامل و ۲ جلسه در فرمانداری رشت از روز دوشنبه مورخ ۴/۵/۱۳۹۵ شروع شد و تا پنجشنبه مورخ ۷/۵/۱۳۹۵به استناد تصاویر ماهواره ای مساحت ۴.۰۵ هکتار از ۱۰ هکتار باقیمانده از این تالاب از علف هرز گیاه مهاجم سنبل ابی پاک شده است.

شایان ذکر است انجام این مانور با دستور استاندار محترم نماینده عالی دولت تدبیر و امید و حکایت های معاونت محترم سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، هماهنگی امور عمرانی و هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گیلان و همکاری و همراهی دستگاه های نظامی ، انتظامی، اجرایی و سمن های زیست محیطی (سازمانهای مردم نهاد) و مردم همیشه در صحنه رشت که نمونه بارز مشارکت مردمی در دولت تدبیر و امید با ثبت رکورد ۵۰۰۰ نفر ساعت کار در ۴ روز برای اولین بار با مدیریت جهادی اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان به وقوع پیوسته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر