۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۲۲۶۸۴
فدرالیست گزارش داد:
توافق محرمانه ای که بین ایران و غرب امضا شده است، حاکی از این است که ایران می تواند بعد از اینکه اوباما کاخ سفید را ترک کرد سریعا برنامه هسته ای خود را دنبال کند.
 پایگاه آمریکایی فدرالیست (Thefederalist) در گزارشی با عنوان "در توافق محرمانه ایران و غرب، بعد از اینکه اوباما کاخ سفید را ترک کرد، ایران می تواند سریعا برنامه هسته ای خود را دنبال کند" به دو سند جدید دیپلمات های آمریکایی که به خبرگزاری اسوشیتدپرس تحویل داده شده است اشاره کرد و نوشت: توافق محرمانه ای که بین ایران و غرب امضا شده است حاکی از این است که ایران می تواند بعد از اینکه اوباما کاخ سفید را ترک کرد، سریعا برنامه هسته ای خود را دنبال کند.
 
فدرالیست در این گزارش افزود: «خبرگزاری اسوشیتدپرس که مدعی این موضوع است، ادعا کرده است که این سند، تنها پیوست محرمانه توافق هسته‌ای سال گذشته ایران و شش قدرت جهانی است، و بر اساس آن بعد از ۱۱ تا ۱۳ سال ایران می‌تواند بیش از پنج هزار «سانتریفیوژ ناکارآمد» خود را با سه هزار و ۵۰۰ دستگاه پیشرفته‌تر جایگزین کند.
 
این گزارش نتیجه‌گیری کرده که از آنجا که کارایی دستگاه‌های جدید پنج برابر دستگاه‌های کنونی است، زمانی که ایران برای ساخت سلاح اتمی نیاز خواهد داشت، از یک سال به شش ماه کاهش می‌یابد.
 
آسوشیتدپرس یادآور شده که سند جدید توسط دو دیپلمات در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، که به دلیل آنکه مجاز به افشای آن نبوده‌اند، حاضر به افشای نام خود نیستند.»
 
 
فدرالیست افزود: «یکی از این دیپلمات‌ها که این سند را در اختیار آسوشیتدپرس گذاشته، بیش از یک دهه بر برنامه هسته‌ای ایران تمرکز داشته و یادآور شده که این سند به صورت مجزا از توافق اتمی تنظیم شده اما از بخشی از این توافق نشئت گرفته است. او همچنین گفته که هم ایران و هم شش قدرت مذاکره‌کننده با ایران، یعنی آمریکا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیا، این سند را امضا کرده‌اند. دیپلمات دیگری هم که سند محرمانه مورد اشاره آسوشیتدپرس را در اختیار داشته، محتوای آن را در گفت‌وگو با این خبرگزاری تأیید کرده است.»
 
 
این پایگاه آمریکایی افزود: «مطابق این ادعا، ایران بعد از دوره‌ای بین 11 تا 13 سال می‌تواند 5060 سانتریفیوژی که اکنون ملزم به استفاده از آنها است را با حداکثر 3500 سانتریفیوژ پیشرفته جایگزین کند. 
مطابق این سند، تعداد این دستگاه‌های مدل جدید، کمتر از تعداد دستگاه‌های مورد استفاده در حال حاضر و بین 2500 تا 3500 دستگاه، بسته به کارآیی آنها، خواهد بود.
طبق تفسیر آسوشیتدپرس، از آنجا که این دستگاه‌ها کارایی بالاتری دارند به ایران اجازه خواهند داد غنی‌سازی خود را با دو برابر سرعت فعلی پیش ببرد.»
 
 
 
فدرالیست در پایان نوشت: «دولت اوباما با صدای بلند و ایجاد سرو صدای زیادی توافق هسته ای ایران را یک توافق بزرگ برشمرد و تاکنون در مورد توافقات محرمانه با طرف های ایرانی حرفی نزده است. با توجه به مدارک کنونی همچنان مقامات آمریکایی سخنی در این باره بیان نکرده اند.»
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر