۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۲۲۳۵
عضوهیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی:
عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: ایران جزو کشورهای صاحب نام در زمینه تولید علم بیوتکنولوژی دردنیاست و محققان ایرانی تاکنون مقالات علمی بسیاری در این حوزه منتشر کرده اند .
بیوتکنولوژی (ریزفناوری ) فناوری است که در آن از یک فناوری زیستی و اجزای آن برای تولید فرآیند دیگری با ماهیت جدید استفاده می شود.

ˈنیره اعظم خوش خلق سیماˈ روز چهارشنبه اظهار داشت: هرچند باید گفت به رغم پیشرفت های زیادی که در عرصه تولید علوم بیوتکنولوژی در کشور داشته اما در حوزه بازاریابی آن موفقیت چشمگیری نداشته ایم ولی یکی از حوزه هایی که محققان کشورمان در آن به دستاوردها و پیشرفت های زیادی دست یافته اند، حوزه مهندسی ژنتیک گیاهان دارویی است.

وی ادامه داد: در حوزه مهندسی ژنتیک گیاهان دارویی به عنوان نمونه به فناوری تولید برنج های تراریخته دست یافته ایم اما هیچ جایگاهی در بازار و عرصه ثروت زایی برای کشور نداریم این درحالی است که در صورت حمایت مسوولان می توانیم آن را در سطح منطقه و دنیا عرضه کنیم .

عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: درپی دست یافتن محققان ایرانی به تولید این نوع برنج تراریخته با استفاده از فناوری بیوتک، نام ایران در سال 2006 میلادی در نقشه گیاهان تراریخته دنیا مطرح شد.با این وجود زمانی ایران می تواند در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد که بتواند دستاوردهای علمی خود را به مرحله تولید برساند و از این طریق بتوان فناوری آن را به کشورهای دیگر صادر کرد و آموزش داد.

خوش خلق سیما همچنین به توان درآمدزایی بالای تولیدات بیوتکنولوژی برای کشور اشاره کرد و گفت: در صورت تولید و صادرات این تولیدات می توان درصد بالایی برای کشور درآمدزایی کرد.

وی همچنین دستیابی محققان ایرانی به تولید داروهای نوترکیب و تولیدات بیوتکنولوژِی در زمینه کشاوری را یادآور شد و افزود: محققان ایرانی در این زمینه نیز پیشرفت های زیادی داشته اند .تولیدات بیوتکنولوژی در افزایش درآمدزایی کشور در حوزه تولیدات ناخالص داخلی می تواند بسیار موثر باشد.

دبیر اجرایی ˈهشتمین همایش ملی بیوتکنولوژیˈ در مورد برپایی این همایش اظهار داشت: همایش امسال با شعار ˈبیوتکنولوژی، امنیت غذایی و سلامت انسانˈ از 15 تا 17 تیرماه سال آینده و با هدف عرضه و معرفی محصولات بیوتکنولوژی و بحث و بررسی چالش های این حوزه برگزار می شود.

خوش خلق سیما گفت: برپایی فن بازاری برای معرفی دانش فنی و محصولات تولید شده توسط محققان ایرانی به منظور جذب سرمایه گذاران و حمایت از تولید با حفظ حقوق معنوی صاحبان دانش یکی از برنامه های حاشیه ای این همایش است.

وی افزود: همچنین در نمایشگاهی آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در تمام زمینه ها مانند بایوتک در کشاورزی، صنعت، بهداشت و ایمنی زیستی به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گفته وی در این همایش سازمان ها و نهادی مختلف همچون سازمان تحقیقات ناجا، دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشکده ها، معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری و جهاد کشاورزی و شرکت های تولیدی محصولات پزشکی حضور خواهند داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر