۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۲۱۹۹۳
مدیرکل دامپزشکی همدان گفت: با توجه به افزایش تکثیر بند پایان در سالجاری احتمال افزایش شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان همدان وجود دارد.

محمودرضا رسولی اظهار داشت: در سالجاری با توجه به شرایط آب و هوایی و بارش های زیاد ، رطوبت هوا نیز بیشتر شده است و این امر زمینه را برای تکثیر بند پایان مثل کنه و انگل های خارجی بیشتر کرده است.


وی تاکید کرد: این بند پایان و کنه ها می توانند میکروب های موجود در بیماری های دامی و مشترک بین انسان و دام را انتقال داده و این بیماری را بین دام بیمار و انسان سالم و دام بیمار با دام سالم منتشر کنند.

رسولی افزود: یکی از این بیماری ها تب همولوژی کریمه کنگو است که برای انسان کشنده بوده و می تواند از طریق دام به انسان منتقل شود.

وی با بیان اینکه برای از بین بردن انگل ها سمپاسی در روستاها در حال انجام است خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارهایی که می تواند برای پیشگیری از انتقال این بیماری ها موثر باشد رعایت مراحل بهداشتی در کشتارگاه ها است که این نیازمند ایجاد پیش سردخانه ها در کشتارگاه ها بوده چرا که گوشت پس از ذبح باید تا 24 ساعت در سردخانه ها نگه داری شود تا میکروب های موجود از بین بروند.

این مسئول با بیان اینکه کشتارگاه ها باید به سمت صنعتی شدن پیش برود و از کشتارگاه های سنتی دوری شود ادامه داد: در کشتارگاه نهاوند پیش سرد اول آماده و پیش سرد دوم نیز تا چند روز آینده به بهره بردای خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در شهرستان ملایر نیز امروز آزمایش نهایی انجام و با تایید نهایی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

رسولی تصریح کرد: کشتارگاه صالح آباد که نصف گوشت استان را تامین می کند نیز تا مرداد ماه این قسمت وارد مدار استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه امید است همدان بتواند اولین استان منطقه در راه اندازی این پیش سردخانه ها باشد گفت: این پیش سردها فواید زیادی از نظر بهداشتی و مصرفی داشته و زمانی که گوشت در این قسمت نگه داری می شود آب اضافی خود را از دست می دهد که این می تواند به نفع مصرف کننده باشد.

وی توصیه کرد: افراد از تماس با کنه ها خودداری کرده و از فشار دادن و یا کشتن این کنه ها خودداری کنند چرا که این کار می تواند به سرعت میکروب موجود را به انسان منتقل کند.

رسولی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وارد استان نشده و با پایش های انجام شده هیچ موردی از آنفلوانزا در استان مشاهده نشده است.

وی رعایت اصول فرنطینه را مهمترین راه پیشگیری از انتقال این بیماری عنوان کرد و گفت: کود های مرغی که کشاورزان در فصول کشاورزی منتقل می کنند نیز باید دارای مجوز بهداشتی باشند و دوره تخمیر خود را طی کنند تا غیر عفونی شوند.

رسولی افزود: بیماری تب برفکی از اردیبشهت ماه در استان روند رو به کاهش گرفته و هم اکنون نیز به شکل کنترل شده درآمده است.

وی تصریح کرد: این بیماری یک بیماری بومی در ایران است و امکان ریشه کن شدن آن وجود ندارد اما می توان با رعایت اصول بهداشتی و واکسیناسیون این بیماری را کنترل کرد.

وی ادامه داد: طبق نظر سازمان جهانی بهداشت دام ، از 11 خرداد ماه امکان صادرات دام از ایران بار دیگر فراهم شده و مشکلی در خصوص این بیماری وجود ندارد.

وی افزود: اکیپ واکسیناسیون هم اکنون در روستاها در حال واکسینه کردن دام ها علیه این بیماری هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر