۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۲۱۸۳۲
طالبی(پژوهشگر حوزه ارتباطات و خانواده)در برنامه «گفت و گوی فرهنگی» رادیو گفت و گو عنوان کرد: در پس رسانه هایی که محتوای متنوعی ارائه می دهند اهداف اقتصادی و سیاسی جامعه سرمایه دار نهفته است.

برنامه «گفت‌و‌گوی فرهنگی» با موضوع «تربیت و چالش های عصر حاضر» با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم موسوی(رئیس کالج بین المللی المصطفی در فیلیپین) و سارا طالبی(پژوهشگر حوزه ارتباطات و خانواده) روی آنتن رادیو گفت و گو رفت.

در ابتدای این برنامه، حجت الاسلام موسوی درباره مفهوم تربیت و چالش های آن گفت: تربیت نقش شگفت انگیزی در زندگی انسان دارد و اگر انسان در مسیر صحیح تعلیم و تربیت قرار بگیرد، به اوج ارزش های والای خلقت می رسد. تربیت یعنی روش گفتاری و رفتاری دادن به غیر. به عبارتی شما با آموزش به دیگران روشی ارائه می دهید که شیوه زندگی افراد را مشخص می کند.  

موسوی درخصوص فضای مجازی در جهان بیان کرد: به طور طبیعی ما با جوامعی روبه رو هستیم که مرتبط با حوزه اسلام هستند. مهمترین چالش، رشد سریع رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به چالش های دنیای مجازی بپردازیم، قدم اول دسته بندی است، افزود: در خصوص چالش های دینی که وسایل ارتباط جمعی ایجاد کرده اند، صحبت می کنم. اولین کار وسایل ارتباط جمعی و رسانه ها به خاطر قدرت برتری جویانه، تحمیل عقاید و مغایر با دین و مذهب است.

موسوی خاطرنشان کرد: روشن ترین موضوع تشکیک در معارف دین است. به عنوان مثال اگر فرهنگ مهدویت و جهاد دچار تشکیک شود، امکان تربیت جوانان بر این اساس وجود ندارد. ایجاد این تشکیک روش های مختلفی دارد و آن این است که الگوی غلطی از شهادت و مهدویت ارائه می دهند. با ارائه این الگوی غلط جوان ما دچار تردید می شود.

در ادامه طالبی درخصوص تربیت با وجود فضای مجازی بیان کرد: بحث رسانه چالشی است که در حال حاضر نقش تعیین کننده ای در خانواده و تربیت فرزندان دارد. رسانه ها شاید در ابتدای شکل گیری، اهدافی نظیر آزادی داشتند اما به تدریج با پیشرفت نظام سرمایه داری، رسانه ها تحت تسلط طبقه سرمایه داری درآمدند. در عصر اطلاعات، پروژه استعمار اطلاعاتی رقم خورده است. در پس رسانه هایی که محتوای متنوعی ارائه می دهند، اهداف اقتصادی و سیاسی جامعه سرمایه دار نهفته است. نظریه پردازان غرب معتقدند رسانه ابزاری برای سرمایه داران شده است.

طالبی ادامه داد: برای ورود به عصر اطلاعات بستر سازی لازم برای کودکان و فرزندان ما صورت نگرفته و رسانه های نوین وارد شده اند اما سواد رسانه ای کافی درخصوص چگونگی رویارویی با آن ها وجود ندارد. قدم اول برای تربیت بچه ها در این عصر پرچالش رسانه ها این است که آن ها را غرق در محبت کنیم و همراه آن ها باشیم.

وی افزود: در کنار این مسأله باید سعی کنیم بچه ها را به طور اندیشمندانه و تحلیلگر بار بیاوریم. پدر و مادر باید بچه ها را پرسشگر تربیت کنند و اولین گام این است که سواد رسانه ای خود را افزایش دهند.

این پژوهشگر حوزه ارتباطات و خانواده ادامه داد: برخی گمان می کنند استفاده از تبلت و موبایل به این معنی است که ما خانواده پیشرفته و تکنولوژیک داریم. متأسفانه رتبه خوبی در زمینه محتوای اطلاعاتی نداریم و باید به فرزند خود بگوییم که می تواند تولیدکننده باشد و موضع انفعالی نداشته باشد.

وی متذکر شد: خانواده ها نباید فرزندان خود را مقابل این فضا رها کنند و بگویند باید خودشان راهشان را انتخاب کنند. متأسفانه هم اکنون امواج رسانه های ماهواره ای فرزندان ما را گیج کرده و اینترنت ما پاک نیست. اسفند ۹۴ مسئول سنجش آموزش و پرورش اعلام کرد که معدل متوسط بچه ها در امتحانات نهایی ۱۲ شده است. باید در فناوری اطلاعات تولید کننده باشیم، نه مصرف کننده.

برنامه «گفت و گوی فرهنگی» شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰:۰۰ روی آنتن شبکه رادیو گفت و گو می رود و علاقه مندان می توانند به فایل صوتی آن در سایت شبکه دسترسی داشته باشند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر